Page 316 - kdk_yillik_rapor2018
P. 316
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
ancak anılan kanun maddesinde yer verilen şartların gerçekleşip gerçekleşmediği
yönünde somut bir gerekçelendirmeye yer verilmediği, bu nedenle 20/10/2017
tarihli ve 2017/17GV060200230 sayılı red kararında Gümrük Kanununun 214 üncü
maddesinin esas alınmasının yerinde olmadığı tespit edildiğinden Esenboğa Gümrük
Müdürlüğü tarafından adı geçen şirketin ‘Geri verme’ talebi hakkında verilen ve ‘Geri
Vermeye Esas Kanun Maddesinin: 214 üncü madde olduğu belirtilen 20/10/2017
tarihli ve 2017/17GV060200230 sayılı red kararında, 4458 sayılı Gümrük Kanununun
214 üncü maddesinde aranan şartların gerçekleşip gerçekleşmediği yönünden yeniden
bir değerlendirilme yapılması ve verilen red kararının anılan madde kapsamında somut
hukuki gerekçelere dayandırılması için Esenboğa Gümrük Müdürlüğüne Tavsiyede
78
Bulunulmasına karar verilmiştir.
6.6.3.3 Toplu Konut İdaresinden Sözleşme ile Satın Alınan İşyerine İlişkin
Olarak % 8 Oranında KDV Ödenebilmesi İçin İvedilikle Fatura Düzenlenmesi
Talebi Hakkında
Şikâyetçi, TOKİ’den 19/04/2018 tarihli sözleşme ile peşin bedelle satın aldığı iş yerine
ilişkin olarak 2018/11674 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı (BKK) ile 2007/13033 sayılı
BKK’ye eklenen, daha sonra 2018/11750 sayılı BKK ile de kapsamı genişletilen
Geçici 3 üncü maddede düzenlenen 31/10/2018 tarihine kadar geçerli indirimli KDV
oranından faydalanması hakkında yaptığı başvurunun TOKİ Başkanlığı tarafından
reddine dair işlemin, usul ve yasaya aykırı olduğunu iddia etmiştir.
Şikâyet Başvurusuna ilişkin olarak yapılan inceleme ve araştırma sonucunda; 213 sayılı
Vergi Usul Kanununun 229 uncu maddesi ve Kanunun 231 inci maddesinin 5 numaralı
bendinde yer alan hükümler gereğince, vergi uygulaması açısından faturanın malın
teslimi veya hizmetin yapıldığı tarihten itibaren azami yedi gün içinde düzenlenmesi
gerektiği, aynı Kanunun “Fatura kullanma mecburiyeti” başlıklı 232 nci maddesinde
belirtilen satıcıların “... sattıkları emtia veya yaptıkları işler için fatura vermek ve bunlara
da fatura istemek ve almak mecburiyetindedirler.” hükmünden, fatura düzenlenmesi
işleminin malın tesliminden veya hizmetin ifasından sonra yapılacağının anlaşıldığı,
bununla birlikte faturanın mal satışı veya hizmet ifasından önce düzenlenmesine
engel bir durum bulunmadığı, GİB’in cevabi yazısında belirtilen, taşınmaz satışlarında
mülkiyet devrinin esas itibariyle taşınmazın tapuda alıcı adına tescil edilmesi ile
gerçekleştiği, taşınmazın tapuda alıcı adına tescili veya fiili kullanımına bırakılmasından
önce fatura veya benzeri belge düzenlenmesi halinde bu belgede gösterilen bedel
üzerinden KDV hesaplanması gerektiği hususları ile şikâyetçinin peşin bedelle satın
aldığı mezkûr işyerinin tapuda adına tescil edildiği veya fiili kullanımına bırakıldığı
yönünde herhangi bir bilgi ya da belgeye başvuru dilekçesinde yer vermediği hususu
birlikte dikkate alındığında, mer’i mevzuat kapsamında, 19/04/2018 tarihli sözleşme
ile satın alınan işyerine ilişkin olarak TOKİ tarafından mezkûr işyerinin şikâyetçiye
tesliminden önce fatura düzenlemek gibi bir yükümlülüğünün bulunmadığı hususu
78 2018/594 numaralı şikâyet başvurusu hakkında verilen 27/07/2018 tarihli Tavsiye Kararı
2018 YILLIK RAPOR 315