Page 345 - kdk_yillik_rapor2018
P. 345

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



                 08/01/2018 tarihinde Alo 174 gıda hattına yaptığı başvuru üzerine “gıda kaynaklı
                 hastalıklara ilişkin resmi kontrol prosedürü” hükümlerinin uygulanmamasında idarenin
                 kusurunun bulunduğu tespit edildiğinden, idarenin bu hususta hatalı davrandığının
                 kabulü ile bundan sonra tesis edilecek işlemlerde “gıda kaynaklı hastalıklara ilişkin
                 resmi kontrol prosedürü” hükümlerinin gereği gibi uygulanması ve ilgili mevzuat
                 hükümleri çerçevesinde personele eğitimler verilmesi, hususlarında makul sürede işlem
                 tesis  edilmesi  hususunda Tarım  ve  Orman  Bakanlığına Tavsiyede  Bulunulmasına 108
                 karar verilmiştir.

                 6.9.2  Tarımsal Kredi ve Teşvikler
                 Anayasanın 45 inci maddesinde tarım ve hayvancılıkla uğraşan kesimin ‘tarımsal üretim
                 planlama ilkelerine uygun olarak yapacakları bitkisel ve hayvansal üretimi artırmak’ için
                 ihtiyaç duydukları işletme araç ve gereçleri ile diğer girdilerin sağlanması noktasında
                 Devletin kolaylık sağlayacağı belirtilerek, “tarımsal destekleme” anayasal güvence altına
                 alınmış, 5488 sayılı Tarım Kanunu ile de Anayasanın bu amir hükmüne uygun olarak
                 tarım politikalarının öncelikleri arasında “destekleme ve yönlendirme tedbirlerinin
                 alınması”na yer verilmiştir.
                 Tarımsal  destekleme  yöntemleri,  5488  sayılı  Kanunun  19  uncu  maddesinde  tek  tek
                 sayılmak suretiyle belirtilmiş, haksız yere yapılan destekleme ödemelerine ilişkin
                 uygulanacak idari yaptırımlara ise Kanunun “Haksız ödemelerin geri alınması ve
                 hak mahrumiyeti” başlıklı 23 üncü maddesinde yer verilmiştir. Haksız yere yapılan
                 destekleme ödemelerinin, ödeme tarihinden itibaren 6183 sayılı Kanunun 51 inci
                 maddesinde  belirtilen  gecikme  zammı  oranları  dikkate  alınarak  hesaplanan  kanunî
                 faizi ile birlikte anılan Kanun hükümlerine göre geri alınacağının; haksız ödemenin
                 yapılmasında ödemeyi sağlayan, belge veya belgeleri düzenleyen gerçek ve tüzel kişilerin,
                 geri alınacak tutarların tahsilinde müştereken sorumlu olduklarının ve idarî hata sonucu
                 düzenlenen belgelerle yapılan ödemeler hariç, haksız yere destekleme ödemelerinden
                 yararlandığı tespit edilen üreticilerin ise beş yıl süreyle hiçbir destekleme programından
                 yararlandırılmayacaklarının kural altına alındığı görülmektedir.

                 2012/3106 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığınca
                 belirlenecek büyüklükte ve Çiftçi Kayıt Sistemine (ÇKS) kayıtlı her bir tarım arazisinin
                 gübre destekleme ödemesinden yararlanabilmesi için Gıda,  Tarım ve Hayvancılık
                 Bakanlığınca yetkilendirilmiş laboratuvarlarda toprak analizini yaptırmasının zorunlu
                 olduğu  düzenlenmiş;  Kararın  13  üncü  maddesinde  5488  sayılı  Kanunun  23  üncü
                 maddesinde yer verilen yaptırımlar tekrar edilmiş ve 14 üncü maddesinde ise Kararın
                 yürütülmesine ilişkin usul ve esasların, Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı tarafından
                 çıkarılacak tebliğlerle belirleneceği hüküm altına alınmıştır.

                 Bu doğrultuda 5488 sayılı Kanun ile tarım politikalarının amaç ve yöntemleriyle
                 destekleme programları ve haksız yararlanma konularına ilişkin genel bir çerçeve

                 108 2018/2077 numaralı şikâyet başvurusu hakkında verilen 16/08/2018 tarihli Tavsiye Kararı


             344 2018 YILLIK RAPOR
   340   341   342   343   344   345   346   347   348   349   350