Page 363 - kdk_yillik_rapor2018
P. 363
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
haklarına saygının geliştirilmesi, ayrıca topluma karşı sorumluluk anlayışı temeline
dayanan çağdaş bir kamu hizmeti anlayışının tesisi mümkün olacak; kamu idarelerinin
çalışmalarını, kamuoyunun ve sivil toplumun katılımına ve denetimine açık bir surette
yürütülmeleri sağlanacaktır.
Bu çerçevede kamu idarelerinin bilgi edinme başvurularına, her somut durumun kendi
özelliğini analiz etmeksizin, otomatik olarak “özel inceleme ve araştırma gerektiren”
veya “özel hayatın gizliliği” gibi standart gerekçeler kullanmamaları ve taleplere olumsuz
yaklaşmamaları gerekmektedir. Bu türden başvurularda, talep edilen bilgi veya belgenin
ilgili mevzuat kurallarına uygun olarak hazırlanarak muhataplara verilmesi önem arz
etmektedir.
4982 sayılı Bilgi Edinme Hakkı Kanununun “Bilgi Edinme Hakkının Sınırları”
“Dördüncü Bölüm”ünde yer alan 15 ila 28 arasındaki maddelerde sırası ile yargı
denetimi dışında kalan işlemler, devlet sırrına ilişkin bilgi veya belgeler, ülkenin
ekonomik çıkarlarına ilişkin bilgi veya belgeler, istihbarata ilişkin bilgi veya belgeler,
idarî soruşturmaya ilişkin bilgi veya belgeler, adlî soruşturma ve kovuşturmaya ilişkin
bilgi veya belgeler, özel hayatın gizliliği, haberleşmenin gizliliği, ticarî sır, fikir ve sanat
eserleri, kurum içi düzenlemeler, kurum içi görüş, bilgi notu ve tavsiyeler ile tavsiye ve
mütalaa talepleri başlıkları altında sayma usulü ile belirlenmiştir.
Cumhurbaşkanlığı hükümet sistemine geçilmesi üzerine 02/07/2018 tarihli ve 703 sayılı
KHK’nin 35 inci maddesiyle, 4982 sayılı Kanunun sadece Bilgi Edinme Değerlendirme
Kurulu başlıklı 14 üncü maddesi ile “Yönetmelik” ve “Yürütme” maddelerinde yer alan
“Bakanlar Kurulunca” ibaresi “Cumhurbaşkanınca” şeklinde, “Başbakanlık” ibaresi
“Adalet Bakanlığı” şeklinde “Başbakanlıkça” ibaresi “Cumhurbaşkanlığınca” şeklinde
değiştirilmiştir. Söz konusu değişikler sonrasında Kurul üyelerinin Cumhurbaşkanınca
seçilmesi, Kurulun sekretarya hizmetlerinin Adalet Bakanlığınca yerine getirilmesi
öngörülmüştür.
Bunun yanı sıra bilişim ve iletişim teknolojileri kullanılarak hayata geçirilen bir halkla
ilişkiler uygulaması olan Başbakanlık İletişim Merkezinin (BİMER), Cumhurbaşkanlığı
hükümet sistemine geçilmesi üzerine kapatılarak, vatandaşların istek, şikâyet, ihbar,
görüş, öneri ve bilgi edinme haklarına ilişkin talepleri daha önce de hizmet veren
Cumhurbaşkanlığı İletişim Merkezine (CİMER) iletilmeye başlanmıştır.
6.10.3.1 Maliki Olduğu Arsanın da İçinde Bulunduğu Alana Ait Revizyon Plan
Lejantı ve Notlarının Bilgi Edinme Hakkı Kapsamında Tarafına Verilmesi
Talebi
Başvuran tarafından Bucak Belediye Başkanlığına muhatap, maliki olduğu arsanın
da içinde bulunduğu alana ait revizyon plan lejantı ve notlarının bilgi edinme hakkı
kapsamında tarafına verilmemesi nedeni ile Kurumumuza şikâyette bulunulduğu
görülmüştür.
362 2018 YILLIK RAPOR