Page 365 - kdk_yillik_rapor2018
P. 365

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



                 Kurumumuzca yapılan incelemede; “Vergi Denetim Kurulunda görevli olanların, 657
                 sayılı Kanunun 68/B maddesi kapsamında derecelerinin yükseltilmesine ilişkin takdir
                 yetkisinin kullanılmasında hangi kriterlerin esas alındığı” konusunda talep edilen bilginin
                 verilmemesine yönelik olarak; başvurana verilecek cevabın “ayrı veya özel bir çalışma,
                 araştırma, inceleme ya da analiz” gerektirmediği, nitekim idarenin kendi gerçekleştirdiği
                 işlemi nasıl/hangi kriterlere göre gerçekleştirdiği bilgisinin zaten elinde olan ve de
                 en  önemlisi  olması  gereken  bir  bilgi  olduğu,  bu  nedenle  de  4982  sayılı  Kanunun
                 7 nci maddesine dayanarak bu soruya cevap vermemenin hukuka aykırı olduğu
                 değerlendirilmiştir.

                 “2016 ve 2017 yıllarında Vergi Denetim Kurulunda görevli olup 3 üncü derecede bulunma
                 ve en az 10 yıl Vergi Müfettişi olarak görev yapma şartlarını sağlayanlardan kaç kişinin 657
                 sayılı Kanunun 68/B maddesi kapsamında üst derecelere atandığı; kaç kişinin bu şartları
                 sağlamasına rağmen üst derecelere atanmadığı” konusundaki bilgi talebine olumsuz yanıt
                 verilmesine ilişkin olarak; başvuranın bilgi edinme başvurusunda zaten bu kişilerin
                 kimlik bilgilerini talep etmediği; sadece 657 sayılı Kanundaki şartları taşıyanlardan
                 kaç kişinin üst dereceye atandığı, kaç kişinin ise atanmadığı yönünde bilgi talep
                 ettiği görülmektedir. Dolayısıyla idarenin kayıtlarında zaten bulunan genel mahiyette
                 verilecek bu bilgilerin kişilerin özel hayatlarına yönelik herhangi bir müdahale de
                 oluşturmayacağı değerlendirilmektedir.
                 Başvuranın  “hakkında derece yükseltme işleminin yapılmama gerekçesine” yönelik bilgi
                 talebine ilişkin verilen olumsuz yanıta yönelik olarak; idarenin kendi gerçekleştirdiği
                 “atamama işlemi”ni nasıl/hangi kriterlere göre gerçekleştirdiği hususu, başvuru sahibinin
                 ilk ve ikinci sorularının cevabı gibi, idarenin zaten elinde olan ve de en önemlisi olması
                 gereken somut bir bilgi olarak değerlendirilmektedir.

                 Başvuranın, Maliye Bakanlığının ret işlemine karşı Bilgi Edinme Değerlendirme
                 Kuruluna itirazda bulunmuş olmasına rağmen; Bilgi Edinme Değerlendirme Kurulunun
                 başvuranın, idarenin zaten elinde bulunması gereken somut bilgilere yönelik olan
                 her üç sorusunu da ‘mütalaa” olarak değerlendirmiş olması da ayrıca hukuka aykırı
                 bulunmuştur.

                 Sonuç olarak, başvuranın bilgi edinme başvurusu kapsamında talep etmiş olduğu bilgilerin
                 hiçbirisinin“  mütalaa” talebi  niteliğinde olmadığı;  başvuranın herhangi bir konuda
                 idarenin görüşünü/yorumunu talep etmediği; aksine idarenin kendi gerçekleştirdiği
                 işlemlere ilişkin olan, bu nedenle de zaten elinde bulunması gereken somut bilgilere
                 yönelik bilgi talebinde bulunduğu; Bilgi Edinme Değerlendirme Kurulunun ortaya
                 koyduğunun aksine, başvurunun“ hukuki uyuşmazlığa ilişkin olması, çözüm yerinin
                 mahkeme olması” gibi gerekçelerin hiçbirisinin ise öneminin bulunmadığı; nitekim
                 başvuru sahibinin 4982 sayılı Kanun kapsamında bilgi talebinde bulunduğu; bu bilgileri
                 sonrasında nerede kullanacağının ise kendisini ilgilendirdiği; netice itibariyle bu gibi
                 nedenlerle başvuru sahibinin bilgi edinme hakkını kullanmasının engellenemeyeceği
                 değerlendirilerek idarenin işleminde hukuka uyarlık tespit edilememiştir.




             364 2018 YILLIK RAPOR
   360   361   362   363   364   365   366   367   368   369   370