Page 387 - kdk_yillik_rapor2018
P. 387
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
yaptıktan sonra 28 Şubat sürecinde bahsi geçen sınavın iptal edildiği gerekçesiyle
görevine son verildiğini, bu işlemin dayanağı olan sınav iptali işleminin hiçbir hukuki
dayanağı olmayıp politik ve ideolojik gerekçelerle mağdur oluğunu, 2013 yılında 6495
sayılı Kanunun Geçici 1 inci maddesinin birinci fıkrasına istinaden yeniden görevine
döndüğünü, geriye dönük hizmetlerinin sayılmadığını ve özlük haklarından mahrum
kaldığını, çalışamadığı 1997 ile 2013 arasındaki döneme ilişkin özlük haklarının
iadesi için Bakanlığa başvuruda bulunduğunu, ancak başvurusunun reddedildiğini,
bu durumun Anayasaya, kanun önünde eşitlik ilkesine, sosyal devlet ilkesine, sosyal
hukuk devleti ilkesine, Devletin çalışma hakkına ilişkin görevlerine, taraf olduğumuz
Birleşmiş Milletler ve İLO Sözleşmelerine aykırı olduğunu, ayrımcılığa maruz kaldığını,
emsallerine nazaran hem maddi hem de manevi açıdan zarara uğradığı ifade ederek;
1997 ile 2013 yılları arasında yoksun kaldığı tüm özlük haklarının iadesi konusunda
gerekli incelemenin yapılarak mağduriyetlerinin giderilmesini talep etmektedir.
Memurların her türlü özlük haklarının kanunla düzenlenmesi gerektiği yönündeki
Anayasa hükmü ve idarenin yasama organı tarafından kanunla verilmemiş bir yetkiyi
kullanmasının söz konusu olamayacağı veya kanunda öngörülen sınırların dışına çıkarak
kanuna aykırı hareket edemeyeceği ve gerçeği dikkate alındığında, idarenin başvuranın
geçmişe dönük haklarının verilmesi yönündeki talebini reddetmesi işleminde hukuka
aykırılık bulunmamaktadır. Bununla birlikte, 28 Şubat döneminde disiplin cezaları ile
memuriyetten çıkarılan ve 5525 ve 4455 sayılı af kanunları ile memuriyete geri dönen
kişilere de tıpkı 6495 sayılı Kanun ile 6518 sayılı Kanunda yer aldığı üzere geçmişe
dönük herhangi bir hak sağlanmayacağı açıkça ifade edilmiş olsa da; 5510 sayılı Sosyal
Sigortalar Kanununa eklenen maddeler vasıtasıyla, af kanunlarıyla görevine iade
edilenlerin geçmişe dönük olarak çalışmadıkları süreleri hizmetlerine sayılarak kademe
ve derece artışından yaralanmalarının sağlandığı ve bu süreler boyunca sigorta primi
ödenmemiş veya emekli keseneği yatırılmamış sürelerine ilişkin kesenek ve kurum
karşılığı toplamlarının ilgili kurumlar tarafından ödenmesi yönünde düzenleme yoluna
gidildiği görülmüştür.
Ayrıca, 6191 sayılı Kanunun 10 uncu maddesinin 7 nci fıkrası ile 926 sayılı Türk
Silahlı Kuvvetleri Personel Kanununa eklenen Geçici 32 nci madde vasıtasıyla, yargı
denetimine kapalı idari işlemler veya Yüksek Askeri Şura kararlarıyla Türk Silahlı
Kuvvetlerinden ilişiği kesilenlere de geçmişe yönelik olarak oldukça ayrıntılı haklar
tanındığı görülmektedir. Bu kapsamda, ülkemizin sosyal bir hukuk devleti olduğu,
kanun koyucu tarafından benzer hukuksuz uygulamaların mağdurları olarak görülen bu
kişilerin memuriyete dönüşleri sağlandığı, ancak eski silahlı kuvvetler mensuplarına çok
ayrıntılı mali ve sosyal haklar tanındığı, disiplin affı Kanunu ile göreve iadesi sağlananlara
ise sosyal güvenlik sistemine yönelik imkân sunulduğu göz önünde bulundurulduğunda
28 Şubat dönemi uygulamalarından muzdarip, başvuran durumunda olan SHÇEK
mağdurlarına da mali ve sosyal haklarına ilişkin benzer nitelikte haklar tanınması
hakkaniyet gereğidir.
386 2018 YILLIK RAPOR