Page 389 - kdk_yillik_rapor2018
P. 389
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
geriye dönük olarak ödenemeyeceği yönündeki Maliye Bakanlığının görüşünün ve bu
görüşe istinaden başvurana geriye dönük ödeme yapmayan idarenin işleminin hukuka
ve hakkaniyete aykırı olduğu değerlendirildiğinden, Maliye Bakanlığına başvuru
konusuna ilişkin olarak idarelere verdiği görüşlerinde yukarıda yer alan açıklamalar
çerçevesinde değişikliğe gitmesi yönünde; Makina ve Kimya Endüstrisi Kurumuna ise
başvuranın talep ettiği aile yardımını ödeneğini geriye dönük olarak ödemesi yönünde
Makina ve Kimya Endüstrisi Kurumuna Tavsiyede Bulunulmasına 140 karar verilmiştir.
6.12.3.3 Lisans Mezunu Kontrolörler Arasında Temel Ücretlerin Eşitlenerek
Önceki Aylarda Oluşan Ücret Farklarının Ödenmesi
Başvuran, Toprak Mahsulleri Ofisi Genel Müdürlüğü Sivas Şube Müdürlüğünde 399
sayılı KHK’ya tabi sözleşmeli statüde kontrolör olarak görev yaptığını, İşletme Fakültesi
mezunu olduğunu, temel ücretinin 4.218,60 TL olarak belirlendiğini, Ziraat Fakültesi
mezunu Ziraat Mühendisi kontrolörün ise temel ücretinin 4.470,12 TL olarak
belirlendiğini, kontrolörlük kadrosunda görev yapan bir personelin, aynı kadrodaki
diğer kontrolörden daha fazla ücret almasının eşit işe eşit ücret uygulamasına ters
düştüğünü, ilgili mevzuatta yer verilen eşit işe eşit ücret, eşit iş yükü, eşit sorumluluk,
eşit zorlukta görev yapan aynı unvandakilerin eşit ücret alması gereklilikleri çerçevesinde
lisans mezunu kontrolörler arasındaki sözleşme temel ücretlerinin eşitlenerek önceki
aylarda aleyhine oluşan farkların tarafına ödenmesini talep etmektedir.
Toprak Mahsulleri Ofisi Yönetim Kurulunun 14/12/2011 tarihli ve 23/152-6 sayılı
Kararı ile 2011 ve devam eden yıllar için öngörülen temel ücret uygulama esasları ve
ücret skalalarının düzenlendiği, söz konusu ücret skalasında “Kontrolör” unvanı için
“Mühendis”, “Fen Bilimleri-Teknik Yüksekokul 4 yıllık”, “İdari Yüksekokul 4 Yıllık”,
“İdari Yüksekokul 2-3 yıllık”, “Lise” olmak üzere 5 farklı temel ücretin belirlendiği
görülmüştür.
Her ne kadar, söz konusu Yönetim Kurulu kararı ile temel ücret için 5 farklı eğitim
düzeyi belirlenmiş olsa da, 1739 sayılı Milli Eğitim Temel Kanununda ilköğretim,
ortaöğretim ve yükseköğretim tanımlarına ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununda
da ön lisans, lisans ve lisansüstü eğitim düzeylerine yer verildiği, lisans düzeyinde
eğitim görenler arasında herhangi bir ayrıma gidilmediği tespit edilmiştir. Başvuruya
konu olayda ise, tümü lisans eğitim düzeyinde olan 4 yıllık Mühendislik, Fen Bilimleri
ve İdari Bilimler Fakülteleri mezuniyeti açısından farklı temel ücretin belirlenmesine
ilişkin düzenlemeye gidildiği tespit edilmiştir.
Ayrıca, 399 sayılı KHK ve YPK Kararında eğitim düzeyinin yanında, iş gerekleri, işyeri,
çalışma şartları, hizmet süresi, hiyerarşik yapı ve mali imkânlar gibi hususlara da yer
verildiği ancak ilgili idare tarafından sunulan bilgi ve belgelerden söz konusu hususlara
ilişkin herhangi bir bilgiye yer verilmediği hatta farklı öğrenim alanından mezun
olup kontrolör unvanında görev yapanlar için “Kadro Tanımları Kitabı”nda görev
140 2017/12799 numaralı şikâyet başvurusu hakkında verilen 16/03/2018 tarihli Tavsiye Kararı
388 2018 YILLIK RAPOR