Page 413 - kdk_yillik_rapor2018
P. 413
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
Başvuru kapsamında, incelenen Anayasa Mahkemesi ve Danıştay Kararlarının
gerekçelerinden 4357 sayılı Kanunun 11 inci maddesinin ikinci fıkrasında yer
alan zorunlu üyeliğe ilişkin düzenlemenin sözleşme hürriyetine aykırı olmadığı
ve toplu sözleşme ile ihtiyari hale getirilemeyeceği anlaşılmakla birlikte mezkûr
madde kapsamında zorunlu üye olan öğretmenlerin hali hazırda 5434 sayılı Türkiye
Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanunu veya 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık
Sigortası Kanunu kapsamında sosyal güvenlik hakkından faydalanıyor olmalarının,
toplu sözleşmelerde İLKSAN üyeliğinin ihtiyari hale getirilmesi noktasında ortaya çıkan
iradenin ve ayrıca İLKSAN ile benzer şekilde tamamlayıcı sosyal güvenlik sistemi olan
bireysel emekliliğin düzenlendiği 28/03/2011 tarihli 4632 sayılı Bireysel Emeklilik
Tasarruf ve Yatırım Sistemi Kanununda yer alan gönüllü katılımın ve katılımı artırmaya
yönelik teşvik edici düzenlemelerin göz önünde bulundurulması gerekmektedir. Tüm
bu hususlar dikkate alındığında, tamamlayıcı sosyal güvenlik hizmeti sunan kuruluşlara
üyeliğin irade serbestisine bırakılarak bireylere ilave külfet yüklenmemesinin ve
mevcut uygulamayı sürdürmenin elzem olduğu düşünülüyor ise kanuni zorunluluk
yerine katılımı özendirici politikalar uygulamanın hakkaniyete daya uygun düşeceği
değerlendirilmektedir.
Kurumumuzca yapılan değerlendirme neticesinde; 4357 sayılı Kanunun 11 inci
maddesinin ikinci fıkrasında düzenlenen zorunlu İLKSAN üyeliğinin ihtiyari hale
getirilmesi yönünde gerekli mevzuat değişikliği çalışmalarının yürütülmesi için Milli
Eğitim Bakanlığına Tavsiyede Bulunulmasına 156 karar verilmiştir.
6.13 MAHALLİ İDARELERCE YÜRÜTÜLEN HİZMETLER
Mahalli idareler; illerde, ilçelerde, köylerde yaşamakta olan kişilerin ihtiyaç duyduğu
hizmetleri yerine getirmeleri nedeniyle ülkemizin gelişmişliğini, yönetim anlayışını ve
katılımcı demokrasinin temel değerlerini en iyi yansıtan kurumlardır.
Ülkemizde yaşanmakta olan hızlı kentleşme, teknoloji ve ulaşımdaki gelişmeler ile
sosyal devlet anlayışının giderek yaygınlaşması sonucunda mahalli idarelerin hizmet
yükü giderek artmaktadır. Bu durum ise mahalli idarelerce yürütülen hizmetlerin gerçek
ve tüzel kişilere sunumunda zaman zaman aksaklık ve anlaşmazlıkların yaşanmasına
neden olmaktadır.
2018 yılında kişiler ile mahalli idarelerin yürütmekte olduğu hizmetlere ilişkin olarak
Kurumumuz çok sayıda başvuru almıştır. Bu başvurular ağırlıklı olarak;
- Büyükşehir Belediyesi, Belediye Meclis kararları ile Encümen kararlarının iptali,
değiştirilmesi ya da yerine getirilmesi, imar planında sosyal ve teknik altyapı gibi kullanım
alanlarında kalan taşınmazların ilgili belediyeler tarafından kamulaştırılmaması, imar
fonksiyonun değiştirilmemesi ve takas edilmemesi, sahibi oldukları taşınmaza yönelik
belediyece istenilen imar fonksiyonu ve emsal değerinin uygun görülmemesine yönelik
itiraz ya da talep, ikamet edilen taşınmaza (adrese) yakın taşınmaz/parsellere yönelik
156 2018/985 numaralı şikâyet başvurusu hakkında verilen 30/07/2018 tarihli Tavsiye Kararı
412 2018 YILLIK RAPOR