Page 416 - kdk_yillik_rapor2018
P. 416
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
İmar uygulamalarının, gerçekleştirildiği yerdeki arsa ve arazi sahiplerini hem maddi
hem de manevi yönden kalıcı olarak etkiliyor olması, imar uygulamalarının hukuka ve
hakkaniyete uygun bir şekilde gerçekleştirilmesinin önemini daha da artırmaktadır. Aksi
halde hukuka ve hakkaniyete uygun bir şekilde gerçekleştirilmeyen imar uygulamaları,
uygulamadan etkilenen arsa ve arazi sahiplerinde huzursuzluğa, uygulamayı gerçekleştiren
idareler ile arsa ve arazi sahiplerinin anlaşmazlığa düşmesine yol açmaktadır.
6.13.1.1 Parsellere Yönelik Onaylanmış İmar Planlarının İptal Edilmesi
Talebi
Şikâyetçiler, arazilerinde tarımsal ürün yetiştirdiklerini, Çiftçi Kayıt Sistemine (ÇKS)
kayıtlı olduklarını ve sistemde tarımsal üretim yaptıklarının görüldüğünü, parsellerin
bulunduğu bölgenin tarım arazisi olduğunu, Belediye Başkanlığınca söz konusu bölgede
imar planı çalışması yapıldığını, bölgenin tarım alanı olması nedeniyle söz konusu imar
planına itiraz ettiklerini, Belediye Başkanlığının sadece 1984 yılında İller Bankasınca
yapılan imar planının revizyonunun yapıldığını yeni alanların imara açılmadığını
belirttiğini, İl Gıda Tarım ve Hayvancılık Müdürlüğü tarafından ise tarımsal alanların
korunmasına yönelik mevzuatın 1989 yılında çıkarıldığını bu nedenle yapılacak bir
işlem olmadığının kendilerine iletildiğini, Belediyenin 33 yıl önce yapıldığını iddia
ettiği imar planlarının imar uygulamasının hala yapılmadığını iddia ederek söz konusu
bölgede tarım alanı olarak kullanılan parsellere yönelik onaylanan imar planlarının
iptalini talep etmişlerdir.
Yapılan inceleme ve araştırma neticesinde; söz konusu arazinin tarıma elverişli olduğu,
yoğun tarım faaliyetlerinin yürütüldüğü, İller Bankası A.Ş. tarafından Kurumuza iletilen
1984 yılı onaylı 1/5000, 1/2000 ve 1/1000 ölçekli imar planları içerisinde kalmadığı,
ilk defa 2012 yılında Serik Belediye Başkanlığı tarafından onaylanan 1/5000 ve
1/1000 ölçekli imar planları ile imara açıldığı, 2012 yılına kadar imarsız olduğu, 2012
yılında onaylanan imar planları hazırlanırken Antalya İl Gıda Tarım ve Hayvancılık
Müdürlüğünden uygun görüş alınmadan 1984 yılındaki imar planı içerisinde kaldığı
gerekçesi ile imara açıldığı, aynı gerekçe doğrultusunda 2017 yılında da revizyon imar
planının onaylandığı tespit edilen başvuru konusu parselleri kapsayan alana yönelik
Antalya Büyükşehir Belediye Meclisinin 09/06/2017 tarih ve 490, 491 sayılı Kararları ile
kesinleşen 1/5000 ve 1/1000 ölçekli imar planlarının onaylama işleminin ilgili mevzuat
hükümlerine aykırı olarak tesis edildiği, başvuranların söz konusu imar planlarının
iptal edilmesine yönelik talebinin idarece reddedilmesine ilişkin işlemin hukuka ve
hakkaniyete aykırı olduğu tespit edilerek başvuru konusu taşınmazları kapsayan ve
09/06/2017 tarihinde kesinleşen 1/5000 ve 1/1000 ölçekli imar planlarının iptali için
makul sürede işlem tesis etmeleri hususunda Antalya Büyükşehir Belediye Başkanlığına
ve Serik Belediye Başkanlığına Tavsiyede Bulunulmasına 157 karar verilmiştir.
157 2017/7010 numaralı şikâyet başvurusu hakkında verilen 06/03/2018 tarihli Tavsiye Kararı
2018 YILLIK RAPOR 415