Page 424 - kdk_yillik_rapor2018
P. 424

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               6.13.4.1  Emlak Vergisi Uygulamasına İtiraz

               Belediyelerce uygulanan emlak vergileri 2017 yılında olduğu gibi 2018 yılında da yine
               Kurumumuza  sıklıkla şikâyet edilmiştir. Bu kapsamda yapılan başvurular özellikle,
               1319 sayılı  Emlak  Vergisi  Kanununun  8 inci  maddesi  uyarınca  gelirinin farklı
                                                                    2
               değerlendirilmesi, ikamet etmekte oldukları konutun 200 m ’yi geçmemesi sebebiyle
               vergi muafiyeti söz konusu olmasına rağmen Belediye tarafından konutun alanının
               farklı değerlendirilmesi, arazi kapsamındaki taşınmazın arsa kabul edilerek yüksek
               oranda vergilendirilmesi, ödemiş olduğu Emlak Vergisinin halen borç olarak gözükmesi
               konularında alınmıştır.
               6.13.4.1.1 Şikâyetçinin, İndirimli Bina Vergisi Oranı (Sıfır) Uygulamasından
               Geçmişe Dönük Olarak Yararlanma Talebi
               Şikâyetçi, ikamet ettiği evi için indirimli bina vergisi oranı (sıfır) uygulamasından
               faydalanmak ve bu kapsamda geçmiş yıllarda ödemiş olduğu bina vergilerinin tarafına
               iadesi için Çubuk Belediye Başkanlığına başvuru yaptığını, adı geçen İdare tarafından
               dilekçesinin kayıt altına alındığı tarih olan 30/11/2017 tarihinden sonraki dönemler
               için indirimli bina vergisi uygulanmasından faydalanabileceği belirtilerek önceki
               dönemlerde (2013-2017) ödemiş olduğu emlak vergilerinin iadesinin yapılmadığını,
               bahsi geçen Belediyenin uygulamasının Maliye Bakanlığının özelgelerine ve ilgili
               mevzuat hükümlerine aykırı olduğunu iddia ederek, 2013 yılından 2017 yılına kadar
               ödemiş olduğu emlak vergisi tutarlarının tarafına iade edilmesini talep etmiştir.
               Kurumumuzca yapılan inceleme ve araştırma neticesinde; şikâyetçinin, indirimli (sıfır)
               bina vergisi oranından yaralanabilmesi için “Hiçbir geliri olmayanların tek meskenlerine
               ait taahhüt belgesini” adı geçen Belediyeye vermesi yeterli olmasına rağmen ve söz
               konusu beyan ve taahhüdün doğruluğunun ek belge istenmeden Belediyece ilgili kurum
               ve kuruluşlardan teyit edilmesi gerektiği halde, bahsi geçen Belediye Başkanlığının
               bu yükümlülüğünü yerine getirmeden ve söz konusu beyan ve taahhütlerin doğru
               olmadığına ilişkin aksi bir tespit yapmadan, şikâyetçinin geçmişe (2013-2017) dönük
               olarak indirimli (sıfır) bina vergisi oranından yararlanma talebinin reddi (ödenen emlak
               vergisi tutarlarının iade edilmemesi) yönünde işlem tesis etmesinin hukuka aykırı
               olduğu tespit edildiğinden şikâyetçiden 2013 yılından 30/11/2017 tarihine kadar tahsil
               edilen emlak vergilerinin, 213 sayılı Vergi Usul Kanunun hükümleri doğrultusunda
               şikâyetçiye iadesiyle ilgili gerekli iş ve işlemlerin makul sürede yapılması hususunda
               Çubuk Belediye Başkanlığına Tavsiyede Bulunulmasına 166  karar verilmiştir.
               6.13.4.2  Asfalt Katılım Bedeli (Yol Katılım Payı) Uygulamasına İtiraz

               Belediyeler, yerel kamu hizmetlerini ifa ederken, yaptıkları giderlere, bu hizmetlerden
               faydalananların da katılmalarını istemektedirler. Ancak bu katılım payı belirlenirken,
               belediyelerin sosyal devlet ve hukuk devleti ilkelerine uygun davranması beklenirken

               166  2017/15977 numaralı şikâyet başvurusu hakkında verilen 08/05/2018 tarihli Tavsiye Kararı


                                                                        2018 YILLIK RAPOR  423
   419   420   421   422   423   424   425   426   427   428   429