Page 461 - kdk_yillik_rapor2018
P. 461
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
İdarenin cevabı ve Danıştay kararları incelendiğinde, Kanun ile getirilen zorunlu
denetimin aktörü konumunda olan yapı denetim kuruluşlarının bazı illerde yetersiz
ve hatta tek sayıda kalmaları sonucunda sistemin tıkanma durumuna geldiği, Bakanlık
tarafından yapı sahiplerinin mağduriyetinin giderilmesi adına nüfus temelli hesaplama
yöntemine geçildiği ancak inşaat alanının belli bir oranın üstünde olması durumunda
hesaplamanın yine inşaat alana göre yapılacağı tespit edilmiştir. Bu tespit doğrultusunda,
bir ilde faaliyet gösterebilecek yapı denetimi kuruluşu sayısının belirlenmesinde hangi
yöntemin uygulanacağı hususunda idarenin geçmiş tecrübeleri göz önüne alarak takdir
yetkisinin bulunduğu ve eldeki verilerle bu yetkisini kamu yararı gözeterek kullandığı
değerlendirilmektedir.
Kurumumuzca yapılan inceleme ve araştırma neticesinde bir ilde faaliyet gösterebilecek
Yapı Denetim Kuruluşu sayısının inşaat alanı esas alınarak hesaplanması ve asgari hizmet
bedeli oranının yeniden belirlenmesi taleplerinin reddine; Bakanlıkça düzenlenecek
usul ve esaslarda; Kanun değişikliğinin amacına uygun olarak ticari ilişkinin
sınırlandırılmasına yönelik tedbirlerle birlikte, denetim görevini eksiksiz yerine getiren
Yapı Denetim Kuruluşları lehine dürüstlük ilkesini ön plana çıkaracak düzenlemeler
yapılması hususunda Çevre ve Şehircilik Bakanlığına Tavsiyede Bulunulmasına 199 karar
verilmiştir.
6.16.2 Altyapı ve Bayındırlık Hizmetleri
6.16.2.1 Trafik Güvenliğini ve Konforunu Azaltmaksızın Başvurana Ait
Taşınmazın Yol Bağlantısının Sağlanmasına Yönelik Gerekli Çalışmaların
Yapılması, Yol Bağlantısı Yapılması Taşınmazın Kamulaştırma Bedelinin
Üzerinde Bir Maliyet Doğuracak İse Kamulaştırma Yoluna Gidilmesi
Başvuran, Karayolları Genel Müdürlüğünce kısmen kamulaştırılan Yalova İli
Altınova İlçesi Subaşı Köyü …parsel numaralı taşınmazına karayolu bağlantısının
bulunmadığından bahisle, taşınmazın karayolu bağlantısının yapılmasını ya da
taşınmazın trampa ya da bedeli mukabilinde kamulaştırılmasını talep etmektedir.
Plansız Alanlar İmar Yönetmeliği hükmünden de anlaşılabileceği üzere, ifraz (ayırma)
işlemleri sonrasında yola cephesi olmayan parsel, çıkmaz sokağa cepheli parsel ya da
çıkmaz sokak oluşmasına cevaz verilmemektedir. Yönetmelik lafzından anlaşılacağı
üzere; salt yola cephenin değil, asıl olarak taşınmazın ulaşım imkânının sağlanmasına
yönelik bir tedbir öngörülmektedir. Somut olay özelinde ise, kamulaştırma sonrasında
bir nevi ana taşınmazdan ayrılarak arta kalan taşınmazın yola cephesi bulunmakla
birlikte yola erişimi bulunmamaktadır. Bu durum, Yönetmelik hükmü ile engellenmek
istenen durumu fiili olarak ortaya çıkarmaktadır.
İdare tarafından kamulaştırma talebinin yerine getirilmemesine gerekçe olarak 2942
sayılı Kanunun 12 nci maddesinde yer alan süre şartı da gösterilmektedir. 2942 sayılı
199 2017/14957 numaralı şikâyet başvurusu hakkında verilen 629/5/2018 tarihli Kısmen Tavsiye Kısmen
Ret Kararı
460 2018 YILLIK RAPOR