Page 461 - kdk_yillik_rapor2018
P. 461

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



                 İdarenin  cevabı  ve  Danıştay  kararları  incelendiğinde,  Kanun  ile getirilen  zorunlu
                 denetimin aktörü konumunda olan yapı denetim kuruluşlarının bazı illerde yetersiz
                 ve hatta tek sayıda kalmaları sonucunda sistemin tıkanma durumuna geldiği, Bakanlık
                 tarafından yapı sahiplerinin mağduriyetinin giderilmesi adına nüfus temelli hesaplama
                 yöntemine geçildiği ancak inşaat alanının belli bir oranın üstünde olması durumunda
                 hesaplamanın yine inşaat alana göre yapılacağı tespit edilmiştir. Bu tespit doğrultusunda,
                 bir ilde faaliyet gösterebilecek yapı denetimi kuruluşu sayısının belirlenmesinde hangi
                 yöntemin uygulanacağı hususunda idarenin geçmiş tecrübeleri göz önüne alarak takdir
                 yetkisinin bulunduğu ve eldeki verilerle bu yetkisini kamu yararı gözeterek kullandığı
                 değerlendirilmektedir.

                 Kurumumuzca yapılan inceleme ve araştırma neticesinde bir ilde faaliyet gösterebilecek
                 Yapı Denetim Kuruluşu sayısının inşaat alanı esas alınarak hesaplanması ve asgari hizmet
                 bedeli oranının yeniden belirlenmesi taleplerinin reddine; Bakanlıkça düzenlenecek
                 usul ve esaslarda; Kanun değişikliğinin amacına uygun olarak ticari ilişkinin
                 sınırlandırılmasına yönelik tedbirlerle birlikte, denetim görevini eksiksiz yerine getiren
                 Yapı Denetim Kuruluşları lehine dürüstlük ilkesini ön plana çıkaracak düzenlemeler
                 yapılması hususunda Çevre ve Şehircilik Bakanlığına Tavsiyede Bulunulmasına 199  karar
                 verilmiştir.

                 6.16.2 Altyapı ve Bayındırlık Hizmetleri
                 6.16.2.1 Trafik Güvenliğini ve Konforunu Azaltmaksızın Başvurana Ait
                 Taşınmazın Yol Bağlantısının Sağlanmasına Yönelik Gerekli Çalışmaların
                 Yapılması, Yol Bağlantısı Yapılması Taşınmazın Kamulaştırma Bedelinin
                 Üzerinde Bir Maliyet Doğuracak İse Kamulaştırma Yoluna Gidilmesi
                 Başvuran, Karayolları Genel Müdürlüğünce kısmen kamulaştırılan  Yalova İli
                 Altınova İlçesi Subaşı Köyü …parsel  numaralı taşınmazına  karayolu bağlantısının
                 bulunmadığından  bahisle,  taşınmazın  karayolu  bağlantısının  yapılmasını  ya  da
                 taşınmazın trampa ya da bedeli mukabilinde kamulaştırılmasını talep etmektedir.
                 Plansız Alanlar İmar Yönetmeliği hükmünden de anlaşılabileceği üzere, ifraz (ayırma)
                 işlemleri sonrasında yola cephesi olmayan parsel, çıkmaz sokağa cepheli parsel ya da
                 çıkmaz  sokak  oluşmasına  cevaz verilmemektedir.  Yönetmelik lafzından anlaşılacağı
                 üzere; salt yola cephenin değil, asıl olarak taşınmazın ulaşım imkânının sağlanmasına
                 yönelik bir tedbir öngörülmektedir. Somut olay özelinde ise, kamulaştırma sonrasında
                 bir nevi ana taşınmazdan ayrılarak arta kalan taşınmazın yola cephesi bulunmakla
                 birlikte yola erişimi bulunmamaktadır. Bu durum, Yönetmelik hükmü ile engellenmek
                 istenen durumu fiili olarak ortaya çıkarmaktadır.
                 İdare tarafından kamulaştırma talebinin yerine getirilmemesine gerekçe olarak 2942
                 sayılı Kanunun 12 nci maddesinde yer alan süre şartı da gösterilmektedir. 2942 sayılı
                 199  2017/14957 numaralı şikâyet başvurusu hakkında verilen 629/5/2018 tarihli Kısmen Tavsiye Kısmen
                 Ret Kararı


             460 2018 YILLIK RAPOR
   456   457   458   459   460   461   462   463   464   465   466