Page 467 - kdk_yillik_rapor2018
P. 467
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
hakkında herhangi bir tedbir de alınmamasının, hukuka ve hakkaniyete aykırı
olduğu sonuç ve kanaatine varılmak suretiyle başvurunun kabulüne; 6306 sayılı
Kanunun idarece uygulanabilir görülmeyen Hazine adına tescil hükmüne dair mevzuat
değişikliği yapılmak suretiyle başvuranın talebinin yeniden değerlendirilmesi, değişiklik
yapılmadığı takdirde yürürlükte olan mevzuat hükmü doğrultusunda başvuru konusu
arsa payının Hazine adına tescil işleminin yapılması hususunda Çevre ve Şehircilik
Bakanlığına Tavsiyede Bulunulmasına 204 karar verilmiştir.
6.16.5 Çevre Kirliliği
6.16.5.1 Gürültü Kirliliği Konusunda Yapılacak Denetimlerin Sıklaştırılması
Başvuran özetle; Antalya şehir genelindeki sokak ve caddelerde hareket halinde araba ile
üzerinde hava tazyikli horn tipi hoparlör (1,3 km uzak mesafelere sesi gönderen desibel
olarak kuvvetli sistem) ve amplifikatör ile anons yaparak dolaşan büyük çoğunluğunu
hurdacı, overlokçu vb.nin oluşturduğu her gün buna pazar günleri de dâhil olarak
5 farklı aracın anons yaparak 4 yıldır çevreyi rahatsız edip dolaştığını, konuyla ilgili
BİMER vasıtasıyla birden çok başvuruda bulunduğunu, Muratpaşa Belediyesi Turunç
Masaya da başvuruları olduğunu, Çevre ve Şehircilik Bakanlığının yayınladığı hurda
toplama yetkisinin lisanslı firmalara verilmiş olduğunu, bu anons sistemi ile çevreyi
rahatsız edenlerin hurda atık lisansı olmadığını, cezaların ve yaptırımların yapılan
işin kazanç niteliğine kıyasla az kaldığından kısır bir döngü içinde bulunulduğunu,
Belediyeye anons sistemi ile dolaşanları anında telefonla bildirdiğinde Belediyenin
telefonla geri dönüş bilgisinde yüksek oranda bildirilen adreste anons sistemi ile
dolaşan hurdacıya vb’ne rastlanmamıştır denildiğini ve sorumlu belediyenin yetkilerinin
yetersiz kaldığını ifade ederek, sadece Antalya ili için değil, Türkiye geneli için konunun
çözümünü talep etmektedir.
Çevre Kanununa göre kişilerin huzur ve sükûnunu, beden ve ruh sağlığını bozacak
şekilde gürültü yapanları denetleme yetkisi Çevre ve Şehircilik Bakanlığındadır
bununla birlikte bu yetkinin İl Özel İdarelerine, çevre denetim birimlerini kuran
Belediye Başkanlıklarına, Denizcilik Müsteşarlığına, Sahil Güvenlik Komutanlığına ve
Karayolları Trafik Kanununa göre belirlenen denetleme görevlilerine devredilebileceği
hükme bağlanmıştır. Yine Çevresel Gürültünün Değerlendirilmesi ve Yönetimi
Yönetmeliğine göre denetleme yetkisinin belediye sınırları ve mücavir alan içerisinde
belediyelerce; belediye sınırları ve mücavir alan dışında yetki devri yapılan İl Özel
İdarelerince; yetki devri yapılmadığı takdirde ise İl Çevre ve Orman Müdürlüklerince
kullanılması gerekmektedir. Somut olaya bakıldığında ise 29/06/2006 tarihli ve 2006/16
sayılı Genelge ile Bakanlıkça, Muratpaşa Belediyesine yetki devri yapıldığından,
denetleme yetkisinin Muratpaşa Belediyesinde olduğu tespit edilmiştir. Kabahatler
Kanununa göre ise gürültü dolayısıyla verilecek idarî para cezasına kolluk veya belediye
zabıta görevlilerinin karar vereceği hükme bağlandığından, gürültüye sebep olan araçla
204 2017/6639 numaralı şikâyet başvurusu hakkında verilen 18/7/2018 tarihli Tavsiye Kararı
466 2018 YILLIK RAPOR