Page 472 - kdk_yillik_rapor2018
P. 472
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
arasındaki yeri ve önemine dair yapmış olduğu değerlendirme gözetildiğinde,
Anayasanın 56 ncı maddesinde düzenlenen sağlık hakkının ve 60 ıncı maddesinde
düzenlenen sosyal güvenlik hakkının Anayasanın 17 nci maddesinde düzenlenen
“yaşama, maddî ve manevî varlığını koruma hakkı” ile doğrudan bağlantılı olduğu,
bireyin sağlıklı bir yaşam sürmesi için gerekli koşulların devletin güvencesi, gözetim
ve denetimi altında sağlanması durumunda ancak devletin yaşam hakkı bağlamındaki
pozitif yükümlülüğünü yerine getirdiğini söylemek mümkün olacaktır.
6.17.1 Hasta Hakları
6.17.1.1 Başvuranın Zararının Tazmini ve Benzer Mağduriyetlerin
Yaşanmaması İçin Gerekli Tedbirlerin Alınması
Başvuran, diş ağrısı nedeniyle 09/10/2017 tarihinde Bursa Devlet Hastanesine,
23/10/2017 tarihinde Bursa Nilüfer Ağız ve Diş Sağlığı Merkezine ve 27/10/2017
tarihinde Bursa Duaçınarı Ağız ve Diş Sağlığı Merkezine başvurmasına rağmen
farklı gerekçelerle diş çekiminin yapılamaması ve şiddetlenen diş ağrısı sonucunda
02/11/2017 tarihinde Özel Mesam Ağız ve Diş Sağlığı Polikliniğine giderek 400 TL
ödeme karşılığında dişini çektirdiği belirtmiş ve maddi-manevi tazminat hakları saklı
tutmak suretiyle Sağlık Bakanlığınca söz konusu harcamanın tarafına ödenmesini talep
etmiştir.
09/10/2017 tarihinde Bursa Devlet Hastanesi tarafından sık sık arıza yaptığı kabul
edilen panoramik film çekim cihazının yine arızalı olması sebebiyle hastanın/başvuranın
başka hastaneye yönlendirildiği belirtildiğinden, kamu hizmetinin sunumu için
idarece hizmete hazır bulundurulması gereken bir cihazın hazır bulundurulmadığı ve
sorunun tespiti daha önce yapılmış olmasına rağmen gerekli önlemlerin alınmadığı,
23/10/2017 tarihinde, Bursa Nilüfer Ağız ve Diş Sağlığı Merkezinde çene cerrahisi
uzmanının ücretsiz izinli olması sebebiyle başka bir ağız ve Çene Cerrahisi Uzmanı”
talep edilmesine rağmen bu tarihe kadar herhangi bir görevlendirmenin yapılmadığı
anlaşıldığından, neticede diş hekimliğinin tüm branşlarında koruyucu ve tedavi edici
sağlık hizmet sunulması için kurulmuş bir ağız ve diş sağlığı merkezinin personel
planlamasının gerektiği gibi yapılmadığı, 27/10/2017 tarihinde, Duaçınarı Ağız ve
Diş Sağlığı Merkezi tarafından çene cerrahisinin yoğun olması sebebiyle hastaya/
başvurana kendisinin aranacağı söylenerek gönderildiği, cerrahi işlemin yapılacağı
tarihin belirtilmediği, hastanın randevu için 13 gün sonra arandığında da (hastanın/
başvuranın dişini özel bir poliklinikte çektirmiş olması nedeniyle) randevuyu iptal ettiği
anlaşıldığından, adı geçen merkezde randevu sisteminin gerektiği gibi işletilemediği
sonucuna varılmıştır.
Kurumumuzca yapılan inceleme ve araştırma neticesinde, Bursa Devlet Hastanesi, Bursa
Nilüfer Ağız ve Diş Sağlığı Merkezi ve Duaçınarı Ağız ve Diş Sağlığı Merkezi tarafından
sağlık hizmetinin gerektiği gibi sunulmaması neticesinde hastanın/başvuranın zarara
uğratıldığı, neticede şikâyete konu sağlık hizmetinin sunumunda hizmet kusuru olduğu
2018 YILLIK RAPOR 471