Page 470 - kdk_yillik_rapor2018
P. 470

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               6.16.6.2   Başvuranın,     İndirimli   Bina   Vergisi    Uygulamasından
               Yararlandırılmasını Sağlayacak Şekilde Düzenleme Yapılması

               Başvuran, 2014 yılında TOKİ’den ev aldığını, 2006 yılında almış olduğu sürekli engelli
               raporu ve yeni tarihli engelli raporunun bulunduğunu, TOKİ’nin yapmış olduğu erken
               ödemeyle %20 indirimden yararlanmak için bankaya müracaat etiğinde kendisinden 3
               yıl için 350,00 TL emlak vergisi talep edildiğini, Devletin kendisinden talep etmediği
               bu vergiyi,  TOKİ’nin  bilgisi dışında  ödediğini ve bu uygulamanın yanlış oluğunu
               düşündüğünü ifade etmiştir.
               Başvuru konusu,  TOKİ konut alıcısı olan başvuranın indirimli bina vergisi
               uygulamasından yararlanabilmesine ilişkindir. Emlak  Vergisi Kanununun 8 inci
               maddesinin ikinci fıkrasında, Bakanlar Kurulunun; kendisine bakmakla mükellef
               kimsesi olup on sekiz yaşını doldurmamış olanlar hariç olmak üzere hiçbir geliri
               olmadığını  belgeleyenlerin,  gelirleri  münhasıran kanunla  kurulan sosyal güvenlik
               kurumlarından aldıkları aylıktan ibaret bulunanların, gazilerin, engellilerin, şehitlerin
               dul ve yetimlerinin Türkiye sınırları içinde brüt 200 m²’yi geçmeyen tek meskeni olması
               ya da intifa hakkına sahip olması halinde, bu meskenlerine ait vergi oranlarını sıfıra
               kadar indirmeye yetkili olduğu düzenlenmiş olup, bu hükme dayanarak çıkarılmış olan
               2006/11450 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile bina vergisi oranı 2007 ve müteakip yıllar
               için sıfır olarak belirlenmiştir.

               TOKİ tarafından konut mülkiyetinin, başvuranın idareye olan tüm borçlarını
               ödemesinden sonra başvurana devredilecek olması, borçların ödenmesi için ise 108 ay
               vade öngörülmüş olması hususları göz önünde bulundurulduğunda, konut mülkiyetinin
               başvurana ancak 9 yıl gibi uzun bir zamandan sonra geçeceği, bu süre zarfında konut
               üzerinde malik gibi tasarrufta bulunmasına ve bütün yükümlülüklere malik gibi
               katlanmasına rağmen başvuranın konut üzerindeki bazı haklardan yararlanamamasının
               hak ve yükümlülükler arasındaki dengeyi bozduğu değerlendirilmiştir.
               Kurumumuzca yapılan değerlendirme neticesinde; Gayrimenkul Satış Sözleşmesi
               kapsamında konuta ait emlak vergisini ödemekle yükümlü tutulan başvuranın; tapuda
               konutun maliki olarak görünmemesi ve lehine konut üzerinde kurulmuş olan intifa
               hakkının da bulunmaması sebebiyle Emlak Vergisi Kanununun 8 inci maddesinin ikinci
               fıkrasında öngörülmüş olan indirimli bina vergisi uygulamasından yararlanamamasının
               hakkaniyete uygun olmadığı kanaat ve sonucuna varılmak suretiyle başvurunun
               kabulüne; başvuranın indirimli bina vergisi uygulamasından kanunda belirtilen diğer
               şartları da taşıması halinde yararlandırılmasını sağlayacak şekilde düzenleme yapılması
               hususunda  Toplu Konut İdaresi Başkanlığı ile Gelir İdaresi Başkanlığına  Tavsiyede
               Bulunulmasına 207  karar verilmiştir.





               207  2017/11146 numaralı şikâyet başvurusu hakkında verilen 12/2/2018 tarihli Tavsiye Kararı


                                                                        2018 YILLIK RAPOR  469
   465   466   467   468   469   470   471   472   473   474   475