Page 81 - KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
P. 81

kemeri olmadığından bahisle talebinin reddedildiğini, oysaki 255 km. hızla giden trende kaza anında
              can  güvenliğinin  sağlanması  açısından  emniyet  kemerinin  gerekli  olduğunu  iddia  ederek,  hızlı
              trenler ve trenlere emniyet kemeri konulmasını talep etmiştir.

              Başvuru  hakkında  yapılan  incelemeler  neticesinde;  demiryolu  hattında  giden  trenlerde  emniyet
              kemeri olmamasının en önemli nedenlerinden birinin, tren kazaları meydana geldiğinde özellikle
              yüksek  hızlarda,  emniyet  kemerinin  yolculara  verdiği  hasarın,  emniyet  kemerlerinin  potansiyel
              korumasından çok daha fazla olması olduğu; iki noktalı emniyet kemerlerinin yolcunun zarar görme
              riskini artıracağı ve mevcut durumda kullanılan darbeye dayanıklı koltuklara uyumlu olmadığı; üç
              noktalı kemerlerle yapılan denemelerde ise, darbeye dayanıklı koltukların üç noktalı çapraz kemerin
              bağlanması için yeterince güçlü olmadığını ortaya koyduğu; büyük bir kaza durumunda, özellikle
              emniyet  kemeri  bağladıkları  için  yolcuların  yaralanmalara  karşı  daha  savunmasız  kaldığı  ve
              tehlikeden  kaçamadıklarının  gözlemlendiği;  yapılan  çalışmaların  trende  emniyet  kemerinin
              takılmasından ziyade tren kazası sırasında yolcuların güvenliğini artırmak için geliştirilmiş koltuk
              tasarımının daha etkili olduğu sonucuna varıldığı anlaşılmıştır.

              Ayrıca ulaştırma alanında meydana gelen ciddi kazaların tek elden incelenmesi ile seyir ve can
              emniyetinin sağlanması amacıyla kurulan Kaza Araştırma ve İnceleme Kurulunun, 2015 yılında 1,
              2016  yılında  9,  2017  yılında  14  ve  2018  yılında  3  demiryolu  kazasına  ilişkin  inceleme  raporu
              hazırladığı,  değerlendirmeler  sonucunda  ilgili  idarelere  tavsiyelerde  bulunduğu,  ancak  anılan
              raporlar  incelendiğinde  yolcuların  can  güvenliğinin  sağlanmasına  yönelik  emniyet  kemeri
              konulması vb. hususlarda tavsiyede bulunulmadığı tespit edilmiştir.

              İdareden alınan bilgilerin teknik bakımdan değerlendirilmesi için üç bilirkişi de görevlendirilmiş
              olup bilirkişilerin hazırladığı raporda, demiryollarındaki şartlarda insanların ve yük hareketlerinin
              güvenli şekilde yapılabilmesi için temel unsurun, herhangi bir kaza olmamasına yönelik gerekli
              önlemlerin alınması olduğu; söz konusu durumun özellikle yüksek hızlarda çok da fayda sağlaması
              beklenmeyen  emniyet  kemeri  uygulamasından  daha  önemli  olduğu;  demiryolu  araçlarının  ve
              hatlarının  tam  anlamı  ile  güvenlik,  sinyalizasyon  ve  kontrol  sistemleri  ile  donatılmasıyla,  kaza
              oranının hemen hemen sıfır seviyelerine düşeceği ve bu durumun yolcu emniyeti için getirisinin
              yanında yüksek riskleri olan uygulamaların tartışılmasını sona erdireceği ifade edilmiştir.

              Başvuranın talebi, idarenin konuyla ilgili açıklamaları, yapılan araştırmalar ve bilirkişi raporunda
              yer alan hususlar birlikte değerlendirildiğinde, yüksek hızlı araçlarda emniyet kemeri gibi insan
              vücudunu koltuğa bağlayan sistemlerin, yolcuya faydası olması olasılığının çok düşük olduğu; 255
              km/h gibi yüksek hızlarda oluşan bir kazada emniyet kemerinin yaratacağı etkinin daha kötü yönde
              olacağı;  bu  bakımdan  hızlı  trenlerde  emniyet  kemerinin  yolcuların  sağlığını  bir  kaza  sırasında
              korumaktan ziyade hasar verici nitelikte olduğu hususları göz önüne alındığında trenlere ve hızlı
              trenlere emniyet kemeri konulması talebinin ilgili idare tarafından reddedilmesinde hukuka aykırılık
              tespit edilememiştir.

              Bununla birlikte, uygulamadaki ve işletmedeki eksikliklerin tespiti amacıyla risk analizi yapılması,
              yolcu  emniyetinin  sağlanması  açısından  vagon  iç  döşemesinde  bazı  iyileştirmeler  yapılarak
              yolcunun çarpışma anında vagon içerisinde en az zarar görmesi ve kinetik enerjisinin kontrollü
              biçimde sönümlenmesine yönelik önlemler alınması, ayrıca darbeye karşı dayanımlı koltuk üretimi
              hususunda düzenli olarak ve hassasiyetle çalışmalar yapılması gerektiği sonuç ve kanaatine varılmış
              olup Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları İşletmesi Genel Müdürlüğüne yönelik Tavsiyede
              Bulunulmasına   karar verilmiştir.
                             67



              67  2018/10451 numaralı başvuru hakkında verilen 25/02/2019 tarihli Kısmen Tavsiye Kısmen Ret Kararı.

                                                                                                           77
   76   77   78   79   80   81   82   83   84   85   86