Page 82 - KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
P. 82

HGS  Geçiş  İhlali  Cezasının  Tebliğ  Edilmemesi  Nedeniyle  Uğranılan  Mağduriyetin
              Giderilmesi Talebi Hakkında
              Başvuran,  Yavuz  Sultan  Selim  Köprüsünden  herhangi  bir  uyarı  almadan  34  DN  6139  plakalı
              aracıyla 25/06/2017 tarihinde geçiş yaptığını, aradan zaman geçmesine rağmen bu geçiş için HGS
              hesabından  geçiş  ücreti  kesilmediğini  fark  ettiğini,  internetten  HGS  geçiş  ihlali  sorgulaması
              yaptığında herhangi bir geçiş ihlali göremediğini, daha sonra HGS Danışma Hattını aradığını, söz
              konusu hat tarafından yapılan sorgulamaya göre geçiş ihlali gözükmediği ve bahsi geçen Köprüye
              ilişkin geçişlerin özel şirket olması nedeniyle sistemlerinde görünmediği bilgisinin verildiğini, bu
              aşamaya  kadar  söz  konusu  Köprünün  ayrı  bir  internet  sitesi  ve  iletişim  numarası  olduğundan
              haberdar dahi olmadığını, ilgili Köprüye ait danışma hattıyla görüştüğünde ise 390 TL geçiş ihlali
              cezası  olduğunu  öğrendiğini,  HGS  hesabına  ilişkin  otomatik  ödeme  talimatı  olduğunu  ve
              bakiyesinin  1,20  TL  eksik  olması  nedeniyle  HGS  hesabından  çekilemeyen  35,70  TL’lik  geçiş
              ücretinin tarafına 390 TL olarak yansıtıldığını, 15 gün içerisinde 4 defa geçiş ücreti almak için
              deneme yapıldığına ilişkin kendisine bilgi verildiğini, ancak bakiyesinin yetersiz olduğuna ilişkin
              olarak kendisine kısa mesaj gönderilmediğini, bahse konu cezayı icra mesajı gönderildikten sonra
              ödediğini, tarafına konuyla ilgili herhangi bir tebligat veya bildirim yapılmadığını, söz konusu ceza
              tarafına tebliğ edilmediği için erken ödemedeki % 25 indirim hakkını da kullanamadığını iddia
              ederek, mağduriyetinin giderilmesini talep etmiştir.

              Yapılan  araştırmalar  neticesinde;  başvuranın  ihlalli  geçiş  anını  gösterir  fotoğraf  ve  çıkış
              dökümlerinin mevcut olduğu, söz konusu geçişten itibaren 15 günlük süre içerisinde geçiş ücretinin
              başvuran  tarafından  ödenmediği,  işletici  şirketin  ücretsiz  geçiş  yapan  araçlara  ücretsiz  geçiş
              yapıldığına dair bir tebligat yapma zorunluluğu olduğu ve 15 günlük cezasız ödeme süresinin işbu
              tebliğ tarihinden başlatılması gerektiğine dair herhangi bir yasal düzenlenmenin bulunmadığı, ilgili
              dönemde yürürlükte bulunan mevzuat hükümlerinin işletici şirkete ihlalli geçişin yapıldığının tespiti
              tarihinden  itibaren  15  gün  içerisinde  ücretin  ödenmemesi  halinde  ihlalli  geçiş  ücretinin  on  katı
              oranında para cezası tahsil yetkisi verdiği, bu kapsamda İşletici Şirketin de geçiş ücretini ve para
              cezasını başvurandan talep ve tahsil ettiği hususlarının anlaşılmış olması karşısında, İşletici Şirketin
              uygulamalarında hukuka aykırı bir durum tespit edilememiştir.

              PTT A.Ş. veya İşletici Şirketin, ihlalli geçiş tarihinden itibaren 15 günlük süre içerisinde bu durumu
              HGS kullanıcısına bildirme zorunluğu olduğuna ilişkin mevzuatta bir düzenleme olmadığı hususu
              Kurumumuzca da tespit edilmekle birlikte, bu 15 günlük süre içerisinde PTT A.Ş. tarafından SMS
              yoluyla bilgilendirme yapılması uygulamasının iyi yönetim ilkeleri uyarınca HGS kullanıcılarının
              bilgilendirilmesi  anlamında  olumlu  bir  uygulama  olduğu  tespit  edilmiştir.  Ancak  başvuranın
              iddiaları,  ilgili  idarenin  konuya  ilişkin  cevabı  ve  Kurumumuza  gelen  benzer  başvurular
              değerlendirildiğinde, HGS sistemindeki telefon bilgilerinin eksik veya güncel olmaması nedeniyle,
              bu SMS’lerin gönderiminde veya HGS kullanıcılarına ulaşmasında bazı sorunların yaşandığı da
              anlaşılmıştır.

              Bu nedenle; SMS bildirimin sağlıklı işleyebilmesi adına; PTT A.Ş. veya yetki verilen bankaların,
              özel  ve  zorunlu  durumlar  haricinde,  telefon  bilgisi  olmadan  HGS  aboneliği  yapmaması,  HGS
              kullanıcılarına, telefon numarası aracılığı ile kendilerine bilgilendirme yapılacağı konusunda bilgi
              verilmesinin önemli olduğu değerlendirilmiştir. Yine HGS sistemindeki bilgilerinin güncellenmesi
              noktasında  kamuoyuna  gerekli  duyuru  veya  bilgilendirmelerin  (kamu  spotu,  reklam  vb.)
              yapılmasının uygun olacağı, SMS ile bilgilendirme uygulamasının, iyi ve etkin işleyebilmesi için
              HGS sisteminde özellikle telefon numarası kayıtlı olmayan ve iletişim bilgileri bulunmayan kişilerin
              tespit edilmesi, bu kapsamda tespit edilen eksik iletişim bilgilerinin (özellikle telefon numaralarının)
              PTT A.Ş. ve ilgili Bankalar tarafından HGS sistemine girişinin sağlanması ve böylece sistemdeki
              bilgilerin güncellenmesi gerektiği sonucuna varılmıştır.



                                                                                                           78
   77   78   79   80   81   82   83   84   85   86   87