Page 82 - KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
P. 82
HGS Geçiş İhlali Cezasının Tebliğ Edilmemesi Nedeniyle Uğranılan Mağduriyetin
Giderilmesi Talebi Hakkında
Başvuran, Yavuz Sultan Selim Köprüsünden herhangi bir uyarı almadan 34 DN 6139 plakalı
aracıyla 25/06/2017 tarihinde geçiş yaptığını, aradan zaman geçmesine rağmen bu geçiş için HGS
hesabından geçiş ücreti kesilmediğini fark ettiğini, internetten HGS geçiş ihlali sorgulaması
yaptığında herhangi bir geçiş ihlali göremediğini, daha sonra HGS Danışma Hattını aradığını, söz
konusu hat tarafından yapılan sorgulamaya göre geçiş ihlali gözükmediği ve bahsi geçen Köprüye
ilişkin geçişlerin özel şirket olması nedeniyle sistemlerinde görünmediği bilgisinin verildiğini, bu
aşamaya kadar söz konusu Köprünün ayrı bir internet sitesi ve iletişim numarası olduğundan
haberdar dahi olmadığını, ilgili Köprüye ait danışma hattıyla görüştüğünde ise 390 TL geçiş ihlali
cezası olduğunu öğrendiğini, HGS hesabına ilişkin otomatik ödeme talimatı olduğunu ve
bakiyesinin 1,20 TL eksik olması nedeniyle HGS hesabından çekilemeyen 35,70 TL’lik geçiş
ücretinin tarafına 390 TL olarak yansıtıldığını, 15 gün içerisinde 4 defa geçiş ücreti almak için
deneme yapıldığına ilişkin kendisine bilgi verildiğini, ancak bakiyesinin yetersiz olduğuna ilişkin
olarak kendisine kısa mesaj gönderilmediğini, bahse konu cezayı icra mesajı gönderildikten sonra
ödediğini, tarafına konuyla ilgili herhangi bir tebligat veya bildirim yapılmadığını, söz konusu ceza
tarafına tebliğ edilmediği için erken ödemedeki % 25 indirim hakkını da kullanamadığını iddia
ederek, mağduriyetinin giderilmesini talep etmiştir.
Yapılan araştırmalar neticesinde; başvuranın ihlalli geçiş anını gösterir fotoğraf ve çıkış
dökümlerinin mevcut olduğu, söz konusu geçişten itibaren 15 günlük süre içerisinde geçiş ücretinin
başvuran tarafından ödenmediği, işletici şirketin ücretsiz geçiş yapan araçlara ücretsiz geçiş
yapıldığına dair bir tebligat yapma zorunluluğu olduğu ve 15 günlük cezasız ödeme süresinin işbu
tebliğ tarihinden başlatılması gerektiğine dair herhangi bir yasal düzenlenmenin bulunmadığı, ilgili
dönemde yürürlükte bulunan mevzuat hükümlerinin işletici şirkete ihlalli geçişin yapıldığının tespiti
tarihinden itibaren 15 gün içerisinde ücretin ödenmemesi halinde ihlalli geçiş ücretinin on katı
oranında para cezası tahsil yetkisi verdiği, bu kapsamda İşletici Şirketin de geçiş ücretini ve para
cezasını başvurandan talep ve tahsil ettiği hususlarının anlaşılmış olması karşısında, İşletici Şirketin
uygulamalarında hukuka aykırı bir durum tespit edilememiştir.
PTT A.Ş. veya İşletici Şirketin, ihlalli geçiş tarihinden itibaren 15 günlük süre içerisinde bu durumu
HGS kullanıcısına bildirme zorunluğu olduğuna ilişkin mevzuatta bir düzenleme olmadığı hususu
Kurumumuzca da tespit edilmekle birlikte, bu 15 günlük süre içerisinde PTT A.Ş. tarafından SMS
yoluyla bilgilendirme yapılması uygulamasının iyi yönetim ilkeleri uyarınca HGS kullanıcılarının
bilgilendirilmesi anlamında olumlu bir uygulama olduğu tespit edilmiştir. Ancak başvuranın
iddiaları, ilgili idarenin konuya ilişkin cevabı ve Kurumumuza gelen benzer başvurular
değerlendirildiğinde, HGS sistemindeki telefon bilgilerinin eksik veya güncel olmaması nedeniyle,
bu SMS’lerin gönderiminde veya HGS kullanıcılarına ulaşmasında bazı sorunların yaşandığı da
anlaşılmıştır.
Bu nedenle; SMS bildirimin sağlıklı işleyebilmesi adına; PTT A.Ş. veya yetki verilen bankaların,
özel ve zorunlu durumlar haricinde, telefon bilgisi olmadan HGS aboneliği yapmaması, HGS
kullanıcılarına, telefon numarası aracılığı ile kendilerine bilgilendirme yapılacağı konusunda bilgi
verilmesinin önemli olduğu değerlendirilmiştir. Yine HGS sistemindeki bilgilerinin güncellenmesi
noktasında kamuoyuna gerekli duyuru veya bilgilendirmelerin (kamu spotu, reklam vb.)
yapılmasının uygun olacağı, SMS ile bilgilendirme uygulamasının, iyi ve etkin işleyebilmesi için
HGS sisteminde özellikle telefon numarası kayıtlı olmayan ve iletişim bilgileri bulunmayan kişilerin
tespit edilmesi, bu kapsamda tespit edilen eksik iletişim bilgilerinin (özellikle telefon numaralarının)
PTT A.Ş. ve ilgili Bankalar tarafından HGS sistemine girişinin sağlanması ve böylece sistemdeki
bilgilerin güncellenmesi gerektiği sonucuna varılmıştır.
78