Page 80 - KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
P. 80

C.  İYİ YÖNETİM AÇISINDAN SAĞLANAN KATKI

              Devlet, bireylerin gücünü, ömrünü aşan nitelikteki işlerin yapılabilmesi ve geniş çaplı toplumsal
              ihtiyaçların karşılanabilmesi için varlık kazanan bir organizasyondur. Bu yönüyle de, kendini var
              eden bireylerin hayatını kolaylaştırarak onların daha iyi şartlar dâhilinde yaşamalarını sağlamakla
              ve sadece milli güvenlik, kamu düzeni vb. hususlarda tedbir almakla yetinmeyip kamu hizmetinin
              etkin, verimli, kolay ulaşılabilir şekilde muhataplarına ulaşmasını gözetmekle yükümlüdür. Ancak
              genelde tüm devlet kurumları, özelde ise idari mekanizmanın bu faaliyetlerini  yerine getirirken
              yalnızca mevzuat düzenlemelerini göz önünde tutarak hareket edeceği de zannedilmemelidir. Zira
              söz konusu faaliyetlerin hüküm ve sonuçları, yalnız hukuk âleminde etkisini göstermemekte, aksine
              fiili hayata müessir olmakta ve ilgilileri nezdinde önemli neticeler doğurmaktadır. Bu bakımdan,
              kamusal otoritenin iş ve işlemlerinde, hukuk metinlerinde belirtilen usul, esas ve sorumluluklarına
              ek olarak iyi yönetim ilkeleri olarak bilinen prensiplere de uyması önem arz etmektedir.

              İyi yönetim ilkeleri hakkında detaylı değerlendirmeler, Türkiye’nin üyesi olduğu Avrupa Konseyi
              tarafından alınan Bakanlar Komitesi Kararlarında, Avrupa Birliği Temel Haklar Şartında ve Avrupa
              Parlamentosu  tarafından  onaylanan  Avrupa  Doğru  İdari  Davranış  Yasasında  bulunmaktadır.
              Bununla  birlikte,  ülkemizde  son  yıllarda  yapılan  kanuni,  idari  düzenlemeler  ve  kamu  kurum-
              kuruluşlarının yeniden yapılandırılması çalışmaları da, bu bağlamda değerlendirilmeyi hak etmekte
              olup iyi yönetim anlayışının kamu yönetimine egemen olması açısından kıymete değerdir. Özellikle
              bu tedbirler arasında yer alan ve 2010 yılında yapılan halkoylamasıyla anayasal bir hak olarak kabul
              edilen kamu denetçisine başvuru hakkının özünde de aynı yaklaşım kendine yer bulmuştur. Çünkü
              bu  hak  marifetiyle  bir  taraftan  idari  işleyişten  kaynaklı  şikâyetlerin  Kamu  Denetçiliği  Kurumu
              tarafından  hukuka  uygunluğunun  denetlenmesi  amaçlanırken,  diğer  taraftan,  kamu  kurum-
              kuruluşlarının işlem, eylem, tutum ve davranışlarının hem hakkaniyet hem de iyi yönetim ilkeleriyle
              olan ilişkisine ışık tutulmak istenmiştir. İdari faaliyetlerin hukuki denetiminin yanı sıra hakkaniyet
              ve hatta iyi  yönetim  ilkeleri  yönünden denetiminin  yapılmasıyla, vatandaşların  daha iyi  hizmet
              alması, şeffaf, hesap verebilir bir idarenin oluşması ve devlet kurumlarına olan güvenin artmasına
              katkı sağlanacağı muhakkaktır. Dolayısıyla kamu denetçisine başvuru hakkı ile Kamu Denetçiliği
              Kurumu faaliyetlerinin, Türk kamu yönetimindeki iyi yönetim uygulamalarını yaygınlaştırıcı bir
              yönünün bulunduğu kabul edilmelidir.

              Bu  bağlamda  Kurum,  Kamu  Denetçiliği  Kurumu  Kanununun  Uygulanmasına  İlişkin  Usul  ve
              Esaslar  Hakkında  Yönetmeliğin  “İyi  yönetim  ilkeleri”  başlıklı  6  ncı  maddesindeki,  “Kurum,
              inceleme ve araştırma yaparken idarenin, insan haklarına dayalı adalet anlayışı içinde; kanunlara
              uygunluk,  ayrımcılığın  önlenmesi,  ölçülülük,  yetkinin  kötüye  kullanılmaması,  eşitlik,  tarafsızlık,
              dürüstlük,  nezaket,  şeffaflık,  hesap  verilebilirlik,  haklı  beklentiye  uygunluk,  kazanılmış  hakların
              korunması,  dinlenilme  hakkı,  savunma  hakkı,  bilgi  edinme  hakkı,  makul  sürede  karar  verme,
              kararların gerekçeli olması, karara karşı başvuru yollarının gösterilmesi, kararın geciktirilmeksizin
              bildirilmesi, kişisel verilerin korunması gibi iyi yönetim ilkelerine uygun işlem ve eylem ile tutum
              veya davranışta bulunup bulunmadığını gözetir ve iyi yönetim ilkelerine uyar” hükmü uyarınca,
              başvuru üzerine yaptığı inceleme ve araştırmalarda bahse konu ilkeler yönünden idarenin eylem
              işlem, tutum ve davranışlarını ele almaktadır. Bazı kararlarında hukuk ve hakkaniyet yönünden bir
              aykırılık  tespiti  yapılmasa  dahi  iyi  yönetim  ilkelerine  ilişkin  tespitlerle  idarelere  önerilerde
              bulunulabilmektedir. Aşağıda bu yönüyle öne çıkan bazı kararlara yer verilmiştir:

              Hızlı Trenler ve Trenlere Emniyet Kemeri Konulması Talebi Hakkında

              Başvuran, otomobillerde, otobüslerde, uçaklarda emniyet kemeri bulunmasına rağmen hızlı tren ve
              trenlerde emniyet kemeri olmadığını, ailesiyle güvenli bir yolculuk yapmak için emniyet kemeri
              konulması  talebiyle başvuruda bulunduğunu, ancak Avrupa ülkeleri ve  diğer ülkelerde emniyet


                                                                                                           76
   75   76   77   78   79   80   81   82   83   84   85