Page 90 - KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
P. 90

Bu  bağlamda,  mevzuatla  ceza  infaz  birimlerine  ve  görevlilerine  verilen  yetki  ve  görevler
              kapsamında, muhataplarda tedirginliğe yol açmayacak, özel hayata müdahale niteliği taşımayacak
              ve kişisel verilerin korunmasını güvence altına alacak şekilde, görüntülerin kaydının  yapılması,
              depolanması, korunması ve bu kayıtların imha edilmesinin yeknesak bir usulünün oluşturulması,
              ayrıca  uygulamanın  sorumlusu  güvenlik  bürokrasisine  bu  hassasiyetin  aktarılması  gerektiği
              anlaşılmıştır.

              Yukarıda  açıklanan  gerekçelerle,  koğuşların  kamera  ile  izlenmesine  dair  mevzuatta  hiçbir
              düzenleme olmadığı, olsa da bu durumun Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesine aykırılık oluşturan
              keyfi  bir  uygulama  olduğu  kısmı  hakkında  başvurunun  reddine;  diğer  yandan,  ceza  infaz
              kurumlarının  kamera  ile  izlenmesi,  bu  kayıtların  depolanması  uygulamasının,  özellikle  “özel
              hayatın  gizliliği  ilkesi”  ve  “kişisel  verilerin  korunması  ilkesi”  olmak  üzere,  hak  ihlaline  yol
              açmayacak surette teşekkülü, uygulamanın sorumlusu kişilere bu hassasiyetin aktarılması yanı sıra
              uygulamanın  muhatabı  kişilerin  akıllarındaki  soru  işaretlerinin  giderilmesi,  ayrıca  kamera  ve
              depolama  sisteminin  taşıması  gereken  şartları  (izlenecek  alanların  tayini,  yasak  alanlar,  açı,
              çözünürlük,  ses  kaydı,  depolama  süresi,  kayıtlara  erişim  yetkisi  vb.  yasal  ve  teknik  özellikler)
              teşkilata  tamim  eden  idari  düzenleyici  işlemin  tesisi  hususunda  Adalet  Bakanlığına  Tavsiyede
              Bulunulmasına  karar verilmiştir.
                            77

              Kamu Konutları ile İlgili Mevzuatta Engelli Kamu Görevlilerine Yönelik Özel Tedbirlerin
              Alınması Talebi
              Başvuran, DSİ GAP 15. Bölge Müdürlüğünde engelli memur olarak görev yaptığını, % 98 oranında
              ağır engelli olduğunu, her iki el ve ayağında engellilik durumunun söz konusu olduğunu, günlük
              aktivitelerinde  zorluklar  yaşamakla beraber esasen şehir içi ulaşımda sorun  yaşadığını, şu  anda
              kuruma ait lojmanda ikamet etmekte olduğu için işe geliş-gidişlerde sıkıntı yaşamadığını belirterek,
              Anayasadaki pozitif ayrımcılık ilkesi doğrultusunda engelli bireyler için sıra tahsisli lojmanlardaki
              süre sınırının kaldırılmasını talep etmektedir.

              Kurumumuzca  yapılan  inceleme  ve  araştırma  neticesinde,  başvuranın  kullanmakta  olduğu  sıra
              tahsisli konutla ilgili olarak Kamu Konutları Yönetmeliğinin “Sıra Tahsisli Konutların Tahsis Şekli”
              başlıklı 9 uncu maddesinde“… daha önce Yönetmelikte belirtilen oturma süresince veya daha fazla
              süre konutta oturanlara, konut tahsis edilemeyeceği; bu durumda olanlara tekrar konut tahsisinin,
              mevcut talepler karşılandıktan sonra, kalan boş konut olursa Yönetmelik esaslarına göre yapılacağı”
              ifadesine yer verildiği görülmekte olup oturma süresi dolduğunda boş konut kalmaması halinde
              başvurana tekrar konut tahsisi yapılamayabileceği anlaşılmaktadır.

              Anayasamızın  61  inci  maddesinin  engelli  bireylerin  korunmalarına  ve  toplum  hayatına
              intibaklarının sağlanmasına ilişkin olarak Devlete görev yüklediği ve BM Engellilerin Haklarına
              İlişkin  Sözleşmenin  28  inci  maddesinde  “Yeterli  Yaşam  Standardı  ve  Sosyal  Korunma”
              yükümlülüğünün büyük ölçüde engelli bireylerin muhtaç hale gelmelerini önlemeyi ve o koşullarda
              yaşayanların  koşullarını  iyileştirilmesini  esas  aldığı  düşünüldüğünde  öncelikle,  engelli  kamu
              personelinin yaşam koşullarının iyileştirilmesine yönelik idarece kamu konutlarında gerekli makul
              düzenlemelerin yapılması gerekliliği ortaya çıkmakta; kamu konutların tahsisinde ise “engelli kamu

              personeli için özel düzenlemeler yapılabileceği” akla gelmektedir.
              Engellilik  halinin  çok  çeşitli  olduğu,  her  engel  grubunun  da  kendine  özgü  ihtiyaçları  olduğu
              gerçeğinden hareketle, engelli bireylerin diğer bireylerden farklı olarak katlanmak zorunda oldukları


              77  2018/1898 numaralı başvuru hakkında verilen 28/03/2019 tarihli Kısmen Tavsiye Kısmen Ret Kararı

                                                                                                           86
   85   86   87   88   89   90   91   92   93   94   95