Page 91 - KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
P. 91
mali külfetler dikkate alınarak kamu konutlarının tahsisinde engelli kamu çalışanının engel türüne
ve oranına uygun olarak alınacak özel tedbirlerle yaşam koşullarının iyileştirilmesine ilişkin bir
düzenlemenin, pozitif ayrımcılık kapsamında engelli haklarına ilişkin mevcut ulusal mevzuatımız
ile tarafı olduğumuz uluslararası sözleşmelerin sözüne ve ruhuna uygun olacağı
değerlendirilmektedir.
Bu kapsamda, Anayasamızda yer alan pozitif ayrımcılık ilkesi gereğince, Kamu Konutları
Yönetmeliğinin kamu konutlarının tahsisine ilişkin bölümleri ile ekli cetvellerinde “engelli
personelin engel türü ve oranına” yer verilerek yapılacak işlemlerde engellilik halinin dikkate
alınmasının sağlanması ve 385 Sıra Numaralı Milli Emlak Genel Tebliğinde idarelerin
mülkiyetlerinde veya tasarruflarında bulunan kamu konutlarının satışında engelli kamu
görevlilerinin konut ihtiyaçlarının dikkate alınması hususunda, konunun teknik boyutunda Aile,
Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığının da görüşü alınmak suretiyle, en kısa sürede yeniden
düzenleme yapılması amacıyla Çevre ve Şehircilik Bakanlığına Tavsiyede Bulunulmasına karar
78
verilmiştir.
Sağlık Bakanlığı ve Bağlı Kuruluşlarına Ait Kurum ve Kuruluşlar İle Devlet Üniversitelerinin
İlgili Birimlerinin Birlikte Kullanımı ile İşbirliği Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelikte
Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmeliğin Bazı Maddelerinin İptali Hakkında
Başvuran, 8 Mayıs 2018 tarihli ve 30415 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Sağlık Bakanlığı ve
Bağlı Kuruluşlarına Ait Kurum ve Kuruluşlar ile Devlet Üniversitelerinin İlgili Birimlerinin Birlikte
Kullanımı ile İşbirliği Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelikteki bazı maddelerin değiştirilmesi
neticesinde özerk bir kuruluş olarak kabul edilen üniversitelerin, özerkliklerini ihlal edecek
uygulamaların ortaya çıktığını belirterek, 8 Mayıs 2018 tarihli ve 30415 sayılı Resmi Gazetede
yayımlanan Sağlık Bakanlığı ve Bağlı Kuruluşlarına Ait Kurum ve Kuruluşlar ile Devlet
Üniversitelerinin İlgili Birimlerinin Birlikte Kullanımı ile İşbirliği Usul ve Esasları Hakkında
Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmeliğin 6 ncı maddesinin üçüncü ve dördüncü
fıkrası ile 9 uncu maddesinin birinci fıkrasının iptalini talep etmektedir.
Kurumumuzca yapılan inceleme ve araştırma neticesinde; ilgili Yönetmeliğin 6 ncı maddesiyle
değiştirilen 7 nci maddesinin (mülga) 3 üncü fıkrasında; Sağlık Bilimleri Üniversitesi tarafından,
öğretim elemanı ve diğer kadrolarının eğitim ve araştırma hastanelerine dağılımı belirlenirken
Türkiye Kamu Hastaneleri Kurumunun görüşünün alınacağı şeklindeki düzenlemenin değişiklikle
birlikte, öğretim elamanı ve diğer kadroların atama ve görevlendirmelerinde de Bakanlığın uygun
görüşünün alınması şeklinde değiştirildiği görülmüş ve öğretim elamanı kadrolarının belirlenmesine
ilişkin olarak yönetmelik ile kural konulabilmesinin, çerçevesi anayasaya ve yasalarla belirlenmiş
idarelerin yetkilerinin başka birimlere aktarılmasının sonucunu doğuracağı, ayrıca üniversitelerin
kurucu unsurları ve akademik faaliyetleri konusunda Bakanlığın yetki kullanamayacağı, bu
bağlamda yükseköğretim mevzuatı ve Anayasaya aykırı olduğu değerlendirilen düzenlemenin
iptalinin gerektiği anlaşılmıştır.
Yine ilgili Yönetmeliğin 6 ncı maddesiyle değiştirilen 7 nci maddesinin (mülga) 4 üncü fıkrasında;
“Birlikte kullanım protokolü Bakanlığın ve YÖK’ün uygun görüşü alınarak Türkiye Kamu
Hastaneleri Kurumu Başkanı ve Rektör tarafından imzalanır.” şeklindeki düzenlemenin, birlikte
kullanım protokolünün Bakanlığın ve YÖK’ün uygun görüşü alınarak il sağlık müdürü ve rektör
tarafından imzalanacağı şeklinde değiştirildiği anlaşılmıştır. Bu bağlamda yapılan değerlendirmede,
08/03/2018 tarihli ve 30354 1. Mükerrer sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 7078 Olağanüstü Hal
78 2018/3663 numaralı başvuru hakkında verilen 29/04/2019 tarihli Tavsiye Kararı
87