Page 96 - KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
P. 96
bu haliyle uygulamanın eşitlik ilkesine aykırı olduğu dikkate alınmak suretiyle başvuranın Tekstil
Mühendisleri Odası üyeliğinden ayrılma talebinin reddedilmesinin hukuka ve hakkaniyete aykırı
olduğu değerlendirilerek bu doğrultuda başvuranın ve iş güvenliği uzmanlarının talepleri ve SGK
kayıtlarını Odaya sunmaları üzerine Oda üyeliğinden ayrılışlarına cevaz verilmesi gerektiği, ikinci
olarak başvurandan iş güvenliği uzmanlığı yaptığı döneme ilişkin talep edilmiş olan ve aynı döneme
ilişkin mükerrer olarak tahakkuk ettirilen aidat tutarının iade edilmesi gerektiği ve son olarak Türk
Mühendis ve Mimar Odaları Birliği Ana Yönetmeliğinin 114 üncü maddesi ile Türk Mühendis ve
Mimar Odaları Birliği Tekstil Mühendisleri Odası Ana Yönetmeliğinin 13 üncü maddesinde istifa
şartı olarak hüküm altına alınan “o tarihe kadar ki üyelik ödentilerinin tamamını ödemek” koşulunun
yasal dayanaktan yoksun olduğu gerekçesiyle yönetmelik hükümlerinin gözden geçirilmesi
gerektiği sonuç ve kanaatine varılmıştır.
Yukarıda açıklanan gerekçelerle; iş güvenliği uzmanlarının talepleri halinde Oda üyeliğinden
ayrılmalarının kabul edilmesi; başvurandan iş güvenliği uzmanlığı yaptığı döneme ilişkin talep
edilmiş olan ve aynı döneme ilişkin mükerrer olarak tahakkuk ettirilen aidat tutarlarının iade
edilmesi ve istifa şartı olarak öngörülen üyelik ödentilerinin ödenmiş olması şartının yasal
dayanaktan yoksun olması gerekçesiyle yönetmelik hükümlerinin gözden geçirilmesi hususunda
Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği Başkanlığına ve Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği
Tekstil Mühendisleri Odası Başkanlığına Tavsiyede Bulunulmasına karar verilmiştir.
83
KYK Yurtlarındaki Kırk Yaş Sınırının Kaldırılması Talebi
Başvuran, Kredi ve Yurtlar Genel Müdürlüğü tarafından 40 yaş üzerindeki öğrencilere yurtta
barınma imkânı verilmediği, 40 yaşında olmasının okumasına engel olmadığı, fakat devletin sunmuş
olduğu imkânlardan faydalanamaması nedeniyle düzenlemedeki 40 yaş sınırının kendisi ve benzer
durumdaki öğrenciler için değiştirilmesi veya esnetilmesi suretiyle mağduriyetlerinin giderilmesini
talep etmiştir.
Kurumumuzca yapılan incelemede; 06/12/2018 tarihi itibariyle, ülke genelinde 781 yurtta 570.920
öğrencinin fiilen barınmakta olduğu, bu kişilerden 13-17 yaş aralığında 4.731 öğrenci, 17-25 yaş
aralığında ise 556.908 öğrenci olmak üzere 25 yaşın altında toplam 561.639 öğrencinin barındığı,
yurtlarda barınan öğrencilerin %98'inin 25 yaş ve altı grubunda bulunduğu hususları dikkate
alındığında, Talimata 40 yaş sınırı konmasının öğrenciler arasındaki yaş farkının fazla olmasından
kaynaklanabilecek tahakküm, psikolojik baskı vb. davranış biçimlerinden dolayı, ileride telafisi
mümkün olamayacak sorunlarla karşılaşılmasının önüne geçilebilmesi, dolayısıyla da Yüksek
Öğrenim Kredi ve Yurt Hizmetleri Kanunda ve Yüksek Öğrenim Kredi ve Yurtlar Kurumu Yurt
İdare ve İşletme Yönetmelikte öngörülen öğrencilerinin eğitim ve öğretimlerini kolaylaştırılması
amacına uygun olduğu değerlendirilmiştir.
Bununla birlikte başvuruya konu durumla ilgili Kanun, Bakanlar Kurulu Kararı, Yönetmelik gibi
mevzuatta öğrencilerin yurda başvuru ve kabul şartlarında yaş şartı ile ilgili herhangi bir sınırlamaya
ilişkin bir düzenleme yer almamaktadır. Bahse konu uygulamanın dayanağını Başvuruların
Değerlendirilmesine İlişkin Usul ve Esaslar (Kıstaslar) Talimatı oluşturmaktadır. Dolayısıyla bahse
konu talimat üst hukuk normlarında öngörülmeyen bir sınırlama getirmiştir.
Bu itibarla; 351 sayılı Yüksek Öğrenim Kredi ve Yurt Hizmetleri Kanunu ile Yüksek Öğrenim Kredi
ve Yurtlar Kurumu Yurt İdare ve İşletme Yönetmeliğinde öngörülen öğrencilerinin eğitim ve
öğretimlerini kolaylaştırılması amacına uygun olarak Başvuruların Değerlendirilmesine İlişkin Usul
83 2018/11366 numaralı başvuru hakkında verilen 13/03/2019 tarihli Tavsiye Kararı
92