Page 129 - 2019 Yıllık Rapor web
P. 129

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU




                 Israrla Hatalı Hesaplanan Emekli Aylığı ile İlgili Düzeltmenin Yapılması
                 Başvuran, 2000 yılı öncesi sigortalı çalışmaları ile ilgili bildirimlerin SGK sistemine
                 3’er aylık  dönemlerde yapıldığını,  bunun ise  başka bir işyerinde çalışmaya  başladığı
                 tarih itibarıyla aynı döneme denk geldiği için ‘’ÇAKIŞMA’’ya neden olduğunu,
                 çakışma olduğunda ise sistemin dönem dışında kalan gün sayılarını dikkate almadığını,
                 bu nedenle gün eksikliği ortaya çıktığını, gün eksik olunca da diğer tüm hesaplama
                 çarpanlarının etkilendiğini, bu hata nedeniyle aylık bağlama oranlarının değiştiğini, bu
                 durumun noksan hesaplamalara neden olduğunu, bu hususun düzeltilmesi amacıyla
                 idareye yaptığı başvuruların sonuçsuz kaldığını belirterek aylık hesabındaki hatanın
                 düzeltilmesini talep etmiştir.
                 Başvurunun inceleme ve araştırma aşamasında gerek dostane çözüm yoluna gidilebilmesi
                 gerekse dostane çözüme gidilememesi halinde başvurunun incelenebilmesi için Sosyal
                 Güvenlik Kurumu Başkanlığı ile öncelikle şifahi iletişime geçilmiş, daha sonra yazılı
                 olarak bilgi belge talebinde bulunulmuş ve açıklama istenmiştir. Kurumdan alınan
                 cevabi yazıda başvuranın aylık parametrelerinin ne şekilde belirlendiğine ve bu
                 işlemlerin dayanağı ilgili mevzuat hükümlerine yer verildikten sonra özetle; başvuruda
                 belirtilen hususlar doğrultusunda yapılan inceleme neticesinde belirlenen aylık bağlama
                 oranları ve gösterge rakamının başvuranın talepleriyle örtüştüğü ve yeniden yapılan
                 hesaplama neticesinde ortaya çıkan fark tutarının başvurana ödendiği bildirilmiştir.
                 Bu cevap üzerine başvuranla telefonda görüşülmüş ve talebine yönelik yapılan işlemler
                 hakkında kendisi de bilgilendirilmiştir. Kurumumuzca gerçekleştirilen dostane çözüm
                 girişimleri ve Sosyal Güvenlik Kurumunun başvuranın durumunu değerlendirmesi
                 neticesinde şikâyet konusu çözüme kavuşturulabilmiştir. Bu nedenle Sosyal Güvenlik
                 Kurumunun Ombudsmanlık ile yaptığı iş birliği memnuniyetle karşılanmaktadır.
                 Öte yandan dosya kapsamında ulaşılan bilgi, belge ve açıklamalardan başvuranın
                 farklı yerlerde geçen sigortalı hizmetlerinin toplanmasına yönelik olarak 2016 yılında
                 SGK’ya  başvuru yapmasına  ve  2019 yılında  tahsis talebinde bulunurken  bu hususu
                 ayrıca belirtmesine rağmen prim ödeme gün sayısının hesabında hata yapıldığı, aylık
                 hesabında yapılan hatalara ilişkin tespitlerini idareye iletmekte güçlük çektiği, tespit
                 ettiği hataları iletmesine rağmen bundan sonra da aylık hesabının müteaddit defalar
                 değiştiği anlaşılmıştır. Bu çerçevede idareye, emekli aylıklarının sigortalıların hayatındaki
                 maddi boyutunun önemi de dikkate alınarak somut olaydaki gibi farklı yerlerde geçen
                 hizmetlerin toplanması durumlarında ortaya çıkabilecek hataların önlenmesi, aylıkların
                 hesabında yapılabilecek muhtemel hataların tespiti ve sigortalıların itirazlarının özenli
                 bir şekilde değerlendirilmesi hususunda “iyi yönetim” ilkeleri kapsamında birtakım
                 görevler düştüğü değerlendirilmektedir. Buna göre idarenin bahse konu iyi yönetim
                 ilkelerine  uygun  davranma  hususunda  özen  göstermesi  beklenmektedir.  Yukarıda
                 belirtilen açıklamalar çerçevesinde; başvuranın talebinin ilgili idare tarafından yerine
                 getirilmesi üzerine Kurum Yönetmeliğinin 33/A maddesi gereğince Dostane Çözüm
                      9
                 Kararı  verilmiştir.

                 9  2019/11917 numaralı başvuru hakkında verilen 31/10/2019 tarihli Dostane Çözüm Kararı


             128 2019 YILLIK RAPOR
   124   125   126   127   128   129   130   131   132   133   134