Page 129 - 2019 Yıllık Rapor web
P. 129
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
Israrla Hatalı Hesaplanan Emekli Aylığı ile İlgili Düzeltmenin Yapılması
Başvuran, 2000 yılı öncesi sigortalı çalışmaları ile ilgili bildirimlerin SGK sistemine
3’er aylık dönemlerde yapıldığını, bunun ise başka bir işyerinde çalışmaya başladığı
tarih itibarıyla aynı döneme denk geldiği için ‘’ÇAKIŞMA’’ya neden olduğunu,
çakışma olduğunda ise sistemin dönem dışında kalan gün sayılarını dikkate almadığını,
bu nedenle gün eksikliği ortaya çıktığını, gün eksik olunca da diğer tüm hesaplama
çarpanlarının etkilendiğini, bu hata nedeniyle aylık bağlama oranlarının değiştiğini, bu
durumun noksan hesaplamalara neden olduğunu, bu hususun düzeltilmesi amacıyla
idareye yaptığı başvuruların sonuçsuz kaldığını belirterek aylık hesabındaki hatanın
düzeltilmesini talep etmiştir.
Başvurunun inceleme ve araştırma aşamasında gerek dostane çözüm yoluna gidilebilmesi
gerekse dostane çözüme gidilememesi halinde başvurunun incelenebilmesi için Sosyal
Güvenlik Kurumu Başkanlığı ile öncelikle şifahi iletişime geçilmiş, daha sonra yazılı
olarak bilgi belge talebinde bulunulmuş ve açıklama istenmiştir. Kurumdan alınan
cevabi yazıda başvuranın aylık parametrelerinin ne şekilde belirlendiğine ve bu
işlemlerin dayanağı ilgili mevzuat hükümlerine yer verildikten sonra özetle; başvuruda
belirtilen hususlar doğrultusunda yapılan inceleme neticesinde belirlenen aylık bağlama
oranları ve gösterge rakamının başvuranın talepleriyle örtüştüğü ve yeniden yapılan
hesaplama neticesinde ortaya çıkan fark tutarının başvurana ödendiği bildirilmiştir.
Bu cevap üzerine başvuranla telefonda görüşülmüş ve talebine yönelik yapılan işlemler
hakkında kendisi de bilgilendirilmiştir. Kurumumuzca gerçekleştirilen dostane çözüm
girişimleri ve Sosyal Güvenlik Kurumunun başvuranın durumunu değerlendirmesi
neticesinde şikâyet konusu çözüme kavuşturulabilmiştir. Bu nedenle Sosyal Güvenlik
Kurumunun Ombudsmanlık ile yaptığı iş birliği memnuniyetle karşılanmaktadır.
Öte yandan dosya kapsamında ulaşılan bilgi, belge ve açıklamalardan başvuranın
farklı yerlerde geçen sigortalı hizmetlerinin toplanmasına yönelik olarak 2016 yılında
SGK’ya başvuru yapmasına ve 2019 yılında tahsis talebinde bulunurken bu hususu
ayrıca belirtmesine rağmen prim ödeme gün sayısının hesabında hata yapıldığı, aylık
hesabında yapılan hatalara ilişkin tespitlerini idareye iletmekte güçlük çektiği, tespit
ettiği hataları iletmesine rağmen bundan sonra da aylık hesabının müteaddit defalar
değiştiği anlaşılmıştır. Bu çerçevede idareye, emekli aylıklarının sigortalıların hayatındaki
maddi boyutunun önemi de dikkate alınarak somut olaydaki gibi farklı yerlerde geçen
hizmetlerin toplanması durumlarında ortaya çıkabilecek hataların önlenmesi, aylıkların
hesabında yapılabilecek muhtemel hataların tespiti ve sigortalıların itirazlarının özenli
bir şekilde değerlendirilmesi hususunda “iyi yönetim” ilkeleri kapsamında birtakım
görevler düştüğü değerlendirilmektedir. Buna göre idarenin bahse konu iyi yönetim
ilkelerine uygun davranma hususunda özen göstermesi beklenmektedir. Yukarıda
belirtilen açıklamalar çerçevesinde; başvuranın talebinin ilgili idare tarafından yerine
getirilmesi üzerine Kurum Yönetmeliğinin 33/A maddesi gereğince Dostane Çözüm
9
Kararı verilmiştir.
9 2019/11917 numaralı başvuru hakkında verilen 31/10/2019 tarihli Dostane Çözüm Kararı
128 2019 YILLIK RAPOR