Page 239 - 2019 Yıllık Rapor web
P. 239
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
Kurumumuzca yapılan inceleme neticesinde; gerek 375 sayılı Kanun Hükmünde
Kararnamenin Geçici 23 üncü maddesinde, gerekse de 375 sayılı KHK’nın Geçici 23
ve Geçici 24 üncü Maddelerinin Uygulamasına Dair Usul ve Esaslara İlişkin Tebliğde;
04/12/2017 tarihi itibariyle askerde bulunanlarında sürekli işçi kadrolara geçiş hakkından
yararlanacağının belirtildiği, anılan maddenin devamında sürekli işçi kadrolarına
geçirilme süreci, birinci fıkra kapsamında olmakla birlikte bu sürecin tamamında veya
herhangi bir aşamasında askerde bulananlar için askerlik süresinin sona erdiği tarihten
itibaren başlayacağı hükmü kapsamında, sürekli işçi kadrolarına geçiş sürecinin yukarıda
belirtilen ilgili mevzuatına göre 02/01/2018 tarihinde başlayıp 02/04/2018 tarihine
kadar sürdüğü göz önüne alındığında, başvuranın müracaat için öngörülen 10 günlük
süre içirişinde başvurusunu yaptığı, geçiş süreci için öngörülen 02/01/2018 tarihi ila
02/04/2018 tarihleri arasında 24/01/2018 tarihinde askerlik ödevi için askeri birliğine
teslim olduğu anlaşıldığından, başvuranın talebinin reddi yönündeki idari işleminin
hukuka ve hakkaniyete uygun olmadığı sonucuna varılarak başvuranın işçi kadrosuna
geçiş işlemlerinin ilgili mevzuat hükümleri doğrultusunda tamamlanması yönünde
20
sosyal Güvenlik Kurumu Başkanlığına Tavsiyede Bulunulmasına karar verilmiştir.
8.3.1.1.3. 4 Aralık 2017 Tarihinde Aktif Çalışmama Gerekçesiyle Sürekli İşçi
Kadrosuna Geçirilmemesi İddiası
Başvuran, idarenin kendisini 04/12/2017 tarihinde aktif çalışmadığı gerekçesiyle taşeron
yasasından faydalandırmadığını, hâlbuki 02/11/2017 ila 05/05/2018 tarihlerinde
Diyarbakır’da askerlik görevini yerine getirdiğini, aşırı derecede mağdur olmaması
için belediyenin kendisini mevsimlik geçici işçi olarak işe başlattığını, şimdiye kadar
elektrikçi olarak çalıştığı iş yerinde vasıfsız işçi olduğunu belirterek, taşeron yasasından
faydalanmayı talep etmiştir.
Kurumumuzca yapılan değerlendirme sonucunda, başvuranın 31/10/2017 tarihinde
işten çıkışının verildiği, zira başvuranın askerde olduğunu kimsenin bilmediği ve
04/12/2017 tarihine kadar verdiği herhangi bir dilekçesinin de bulunmadığı gerekçe
gösterilerek işlem tesis etmekten kaçınıldığı; ancak anılan Kanunun vermiş olduğu
hak ve belirlenen şartların açıkça zikredildiği, bu kapsamda askerlik durumunun
haktan faydalanmayı engellememesinin amaçlandığı, askerlik durumunun bildirimine
ilişkin usulü prosedürlere hakkın özüne etki edecek derecede önem verilmesinin,
düzenlemenin ruhuna da uygun düşmediği, başvuranın işten ayrıldığı tarihten 2
gün sonra askerlik işlemlerini başlattığı ve askerlik görevini yerine getirmiş olduğu
ve askerlik görevi sona ermeden de gerekli başvuruyu yaptığı hususunun tartışmasız
olduğu gerekçesiyle hayatın olağan akışına uygun olay örgüsünü öğrenen idarenin, salt
işverenin çıkış kodunu “askerlik nedeniyle çıkış” olarak göstermemesini mazeret olarak
sunmasının hukuka ve hakkaniyete uygun düşmediği, kaldı ki başvuran hakkında “22-
Diğer nedenler” işten ayrılış kodunun verildiği dikkate alındığında, başvuranın Kanunda
yer alan diğer koşulları da haiz olması halinde, kendisine uygun kadro/pozisyona geçiş
20 2018/11010 numaralı başvuru hakkında verilen 05/02/2019 tarihli Tavsiye Kararı
238 2019 YILLIK RAPOR