Page 258 - 2019 Yıllık Rapor web
P. 258
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
Güvenlik Kurumunun sigortalı olarak çalıştığı iş yerinde işten ne şekilde ayrıldığını
(istifa etme, askere gitme, memuriyete girme gibi) sormasına rağmen Tosya Orman
İşletme Müdürlüğü tarafından işten ayrılış şeklinin bildirilememesi olduğunu, defalarca
yazışmalar yaptığını, 1977-1984 yılları arasında aralıksız olarak belirsiz sürelerde
mevsimlik işçi olarak çalışan bir işçinin kendi inisiyatifi ile işten ayrılıp ertesi yıl tekrar
işe başlamasının normal olamayacağını, kaldı ki Orman İşletme Müdürlüğünden
tazminat dahi almadığını belirterek gereğinin yapılmasını talep etmiştir.
Kurumumuzca yapılan değerlendirme sonucunda, başvuranın, anılan idarede
01/06/1977-15/11/1984 tarihleri arasında mevsimlik işçi olarak geçirdiği süreler için
kendisine ikramiye ödenmesi talebinin; 5434 sayılı Kanunun 89 uncu maddesi ve
mülga 2829 sayılı Kanunun 12 nci maddesi hükümlerine göre, 5434 sayılı Kanuna
tabi daire, kuruluş ve ortaklıklarda işçi, mevsimlik işçi, geçici işçi vb. statülerde
çalışanlara ikramiye ödenebilmesi için, bu çalışmalara yukarıda anılan maddelere göre
kıdem tazminatı, iş sonu tazminatı veya bu mahiyette olmakla birlikte başka bir adla
tazminat ödenmediğinin tespitiyle birlikte kişilerin kamuda geçen çalışmalarının, 1475
sayılı İş Kanununun 14 üncü maddesinde belirtilen kıdem tazminatına hak kazanma
şartlarına uygun olarak sona ermiş olması gerektiği hususu dikkate alınarak, kamuda
resmi sigortalı olarak çalıştığı sürelerin sona erme nedenine ilişkin herhangi bir belge
bulunmadığı gerekçesiyle reddedilmesi işleminin, ilgili idarenin başvuranın kıdem
tazminatını hak etmeyecek şekilde işten ayrıldığını ispat edememesi, ayrıca istifa veya
haklı nedenle fesih olduğunu da kanıtlayıcı nitelikte bir belge sunamaması nedeniyle
hukuka ve hakkaniyete aykırı olduğu sonuç ve kanaatine varılmış olup başvuranın
Orman Genel Müdürlüğünde mevsimlik işçi olarak çalıştığı sürelerin emekli ikramiyesi
ödemesinde dikkate alınması ve emekli ikramiyesinin ödenmesi için yeni bir işlem
tesis edilmesi hususunda Orman Genel Müdürlüğüne ve Sosyal Güvenlik Kurumuna
41
Tavsiyede Bulunulmasına karar verilmiştir.
8.3.2.2.5. Emekli İkramiyesine İlişkin Yapılan Ödemenin İkinci Kez Emekli
Olduğu Tarihteki Katsayılar Dikkate Alınarak Yapılması
Başvuran, 15/12/2017 tarihinde TSK’dan ¼ derece 3600 ek gösterge ve 40 yıl çalışma
süresi ile kendi isteğiyle emekli olduğunu, ancak emekli ikramiyesinin emsallerine göre
yaklaşık 30 bin TL eksik yatırıldığını, emsalleri daha yüksek ikramiye alırken kendisine
çok daha düşük ödeme yapıldığını iddia ederek mağduriyetinin giderilmesini talep
etmiştir.
Kurumumuzca yapılan değerlendirme sonucunda; başvurana 15/06/2015 tarihinde
yürürlükte bulunan katsayılar esas alınarak (38) tam hizmet yılına karşılık 101.270,71
TL emekli ikramiyesi tahakkuk ettirildiği, resen emekliye sevk edilme işleminin iptali
talebiyle açmış olduğu dava sonucunda hakkında “TSK’den ayırma işleminin iptaline”
şeklinde karar verildiği, 04/08/2016 tarihi itibariyle yeniden görevine başlatılmış olan
41 2019/867 numaralı başvuru hakkında verilen 09/07/2019 tarihli Tavsiye Kararı
2019 YILLIK RAPOR 257