Page 258 - 2019 Yıllık Rapor web
P. 258

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               Güvenlik Kurumunun sigortalı olarak çalıştığı iş yerinde işten ne şekilde ayrıldığını
               (istifa etme, askere gitme, memuriyete girme gibi) sormasına rağmen Tosya Orman
               İşletme Müdürlüğü tarafından işten ayrılış şeklinin bildirilememesi olduğunu, defalarca
               yazışmalar yaptığını, 1977-1984 yılları arasında aralıksız olarak belirsiz sürelerde
               mevsimlik işçi olarak çalışan bir işçinin kendi inisiyatifi ile işten ayrılıp ertesi yıl tekrar
               işe başlamasının normal olamayacağını, kaldı ki Orman İşletme Müdürlüğünden
               tazminat dahi almadığını belirterek gereğinin yapılmasını talep etmiştir.
               Kurumumuzca yapılan değerlendirme sonucunda,  başvuranın, anılan idarede
               01/06/1977-15/11/1984 tarihleri arasında mevsimlik işçi olarak geçirdiği süreler için
               kendisine ikramiye ödenmesi talebinin; 5434 sayılı Kanunun 89 uncu maddesi ve
               mülga 2829 sayılı Kanunun 12 nci maddesi hükümlerine göre, 5434 sayılı Kanuna
               tabi  daire,  kuruluş  ve  ortaklıklarda işçi, mevsimlik  işçi,  geçici  işçi  vb. statülerde
               çalışanlara ikramiye ödenebilmesi için, bu çalışmalara yukarıda anılan maddelere göre
               kıdem tazminatı, iş sonu tazminatı veya bu mahiyette olmakla birlikte başka bir adla
               tazminat ödenmediğinin tespitiyle birlikte kişilerin kamuda geçen çalışmalarının, 1475
               sayılı İş Kanununun 14 üncü maddesinde belirtilen kıdem tazminatına hak kazanma
               şartlarına uygun olarak sona ermiş olması gerektiği hususu dikkate alınarak, kamuda
               resmi sigortalı olarak çalıştığı sürelerin sona erme nedenine ilişkin herhangi bir belge
               bulunmadığı gerekçesiyle reddedilmesi işleminin, ilgili idarenin başvuranın kıdem
               tazminatını hak etmeyecek şekilde işten ayrıldığını ispat edememesi, ayrıca istifa veya
               haklı nedenle fesih olduğunu da kanıtlayıcı nitelikte bir belge sunamaması nedeniyle
               hukuka ve hakkaniyete aykırı olduğu sonuç ve kanaatine varılmış olup başvuranın
               Orman Genel Müdürlüğünde mevsimlik işçi olarak çalıştığı sürelerin emekli ikramiyesi
               ödemesinde dikkate alınması ve emekli ikramiyesinin ödenmesi için yeni bir işlem
               tesis edilmesi hususunda Orman Genel Müdürlüğüne ve Sosyal Güvenlik Kurumuna
                                     41
               Tavsiyede Bulunulmasına  karar verilmiştir.
               8.3.2.2.5. Emekli İkramiyesine İlişkin Yapılan Ödemenin İkinci Kez Emekli
               Olduğu Tarihteki Katsayılar Dikkate Alınarak Yapılması

               Başvuran,  15/12/2017 tarihinde TSK’dan ¼ derece 3600 ek gösterge ve 40 yıl çalışma
               süresi ile kendi isteğiyle emekli olduğunu, ancak emekli ikramiyesinin emsallerine göre
               yaklaşık 30 bin TL eksik yatırıldığını, emsalleri daha yüksek ikramiye alırken kendisine
               çok daha düşük ödeme yapıldığını iddia ederek mağduriyetinin giderilmesini talep
               etmiştir.
               Kurumumuzca yapılan değerlendirme sonucunda; başvurana 15/06/2015 tarihinde
               yürürlükte bulunan katsayılar esas alınarak (38) tam hizmet yılına karşılık 101.270,71
               TL emekli ikramiyesi tahakkuk ettirildiği, resen emekliye sevk edilme işleminin iptali
               talebiyle açmış olduğu dava sonucunda hakkında “TSK’den ayırma işleminin iptaline”
               şeklinde karar verildiği, 04/08/2016 tarihi itibariyle yeniden görevine başlatılmış olan

               41  2019/867 numaralı başvuru hakkında verilen 09/07/2019 tarihli Tavsiye Kararı


                                                                        2019 YILLIK RAPOR  257
   253   254   255   256   257   258   259   260   261   262   263