Page 253 - 2019 Yıllık Rapor web
P. 253
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
düzenlediği gözlenmekte ise de bu alt mevzuat düzenlemelerinin normlar hiyerarşisine
göre kendinden üst normlara ve geçiş hükümlerine uygunluğunun sağlanması
gerekmektedir. Zira bu tür uygulamaların bireylerin üst normlarda öngörülmeyen
ancak alt mevzuatta yer alan kısıtlayıcı hükümler nedeniyle hak kayıplarına yol açtığı
bu durumun da alt normun üst norma uygun olması ve alt normun üst normda yer
almayan hakları daraltıcı istisnai bir düzenleme getiremeyeceği ilkesine aykırılık teşkil
ettiği açıktır.
Sosyal güvenlik bilgi işlem sistemlerinde geçmişten günümüze hatalı ve/veya noksan
olarak tutulan kayıtlara dayanılarak tesis edilen işlemlerin aradan uzunca zaman
geçmesinden sonra hatalı veriye dayadığının tespiti nedeniyle sonrasında yapılan
düzeltme işlemlerinin sigortalıların hak kaybına yol açtığı, bu kayıpların ise geçmişe
yönelik telafisi güç ya da mümkün olmayan sonuçları doğurduğu görülmektedir. Bu
bakımdan sigortalıların haklarının korunması ve idare tarafından iyi yönetim ilkeleri
gereğince işlemlerin doğru ve eksiksiz yapılabilmesini teminen Kurum kayıtlarının
günümüz teknolojik imkânları da kullanılarak azami ölçüde düzenli ve hatasız
tutulmasına yönelik tedbirlerin alınması beklenmektedir.
Devlet ile vatandaşı karşı karşıya getirmeden, açılan davalarda hasım ilişkisi oluşturmadan
çözüm odaklı devlet anlayışı günümüzde iyi yönetim felsefesinin temel kabulünü
oluşturmaktadır. İdarelerin, kararlarını verirken yasal dayanaklarını dikkatli ve özenli,
doğru şekilde belirlemeleri, kararların içeriklerini yasalara uygun vermeleri, bireyin
devlete güvenini zedelemeyecek şekilde işlem tesis etmeleri gerekmektedir. İdarenin
uzun yıllardan beri süre gelen sorunlarında bu bilinçle daha özenli davranması,
yargının görüşünün kesinlik kazanması karşısında idarenin sessiz/eylemsiz kalarak bir
düzenlemeye gitmemesi vatandaşı hakkını alabilmesi için yargıya sevk etmesi, gereksiz
yargılamalar sonucu kamu kayaklarının israfına yol açmakla birlikte, bireyin devlete
olan güvenini zedelemektedir. Bu nedenle söz konusu yaklaşım terkedilerek, “haklı
beklentiye uygunluk” ve “hukuk güvenliği ilkelerine” uygun olacak şekilde yerleşik hale
gelen yargı kararları da gözetilerek vatandaşı yargıya gitmek zorunda bırakmayacak
şekilde; hizmetlerin birleştirilmesi zorunluluğu, Sosyal Güvenlik Kurumunun hatalı
işlemleri nedeniyle temerrüde düşülen ödemelerde faiz ödenmemesi, tarım tevkifatına
istinaden sigortalılık tescili gibi yargı organlarınca hakkında içtihat birliği oluşan
konularda Sosyal Güvenlik Kurumu tarafından gerekli adımların atılması gerektiği
değerlendirilmektedir.
8.3.2.1. Hizmet Birleştirmesi
8.3.2.1.1. Maaşının Tekrar Hesaplanması
Başvuran, Kurumun emekli aylığını hesaplarken prim gün sayısı ve yılı yeterli olmasına
rağmen Emekli Sandığı hizmetini de birleştirerek daha düşük emekli maaşı bağladığını,
konu hakkında emsal Yargıtay ve Kamu Denetçiliği Kurumu kararı olduğunu belirterek
252 2019 YILLIK RAPOR