Page 253 - 2019 Yıllık Rapor web
P. 253

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



                 düzenlediği gözlenmekte ise de bu alt mevzuat düzenlemelerinin normlar hiyerarşisine
                 göre kendinden üst normlara ve geçiş hükümlerine uygunluğunun sağlanması
                 gerekmektedir. Zira bu tür uygulamaların bireylerin üst normlarda öngörülmeyen
                 ancak alt mevzuatta yer alan kısıtlayıcı hükümler nedeniyle hak kayıplarına yol açtığı
                 bu durumun da alt normun üst norma uygun olması ve alt normun üst normda yer
                 almayan hakları daraltıcı istisnai bir düzenleme getiremeyeceği ilkesine aykırılık teşkil
                 ettiği açıktır.
                 Sosyal güvenlik bilgi işlem sistemlerinde geçmişten günümüze hatalı ve/veya noksan
                 olarak tutulan kayıtlara dayanılarak tesis edilen işlemlerin aradan uzunca zaman
                 geçmesinden  sonra hatalı veriye dayadığının  tespiti nedeniyle sonrasında yapılan
                 düzeltme işlemlerinin sigortalıların hak kaybına yol açtığı, bu kayıpların ise geçmişe
                 yönelik telafisi güç ya da mümkün olmayan sonuçları doğurduğu görülmektedir. Bu
                 bakımdan sigortalıların haklarının korunması ve idare tarafından iyi yönetim ilkeleri
                 gereğince işlemlerin doğru ve eksiksiz yapılabilmesini teminen Kurum kayıtlarının
                 günümüz teknolojik imkânları da kullanılarak azami ölçüde düzenli ve hatasız
                 tutulmasına yönelik tedbirlerin alınması beklenmektedir.
                 Devlet ile vatandaşı karşı karşıya getirmeden, açılan davalarda hasım ilişkisi oluşturmadan
                 çözüm odaklı devlet anlayışı günümüzde iyi yönetim felsefesinin temel kabulünü
                 oluşturmaktadır. İdarelerin, kararlarını verirken yasal dayanaklarını dikkatli ve özenli,
                 doğru şekilde  belirlemeleri, kararların içeriklerini  yasalara uygun vermeleri, bireyin
                 devlete güvenini zedelemeyecek şekilde işlem tesis etmeleri gerekmektedir. İdarenin
                 uzun yıllardan beri süre gelen sorunlarında bu bilinçle daha özenli davranması,
                 yargının görüşünün kesinlik kazanması karşısında idarenin sessiz/eylemsiz kalarak bir
                 düzenlemeye gitmemesi vatandaşı hakkını alabilmesi için yargıya sevk etmesi, gereksiz
                 yargılamalar sonucu kamu kayaklarının israfına yol açmakla birlikte, bireyin devlete
                 olan güvenini zedelemektedir. Bu nedenle söz konusu yaklaşım terkedilerek,  “haklı
                 beklentiye uygunluk” ve “hukuk güvenliği ilkelerine” uygun olacak şekilde yerleşik hale
                 gelen yargı kararları da gözetilerek vatandaşı yargıya gitmek zorunda bırakmayacak
                 şekilde; hizmetlerin birleştirilmesi zorunluluğu, Sosyal Güvenlik Kurumunun hatalı
                 işlemleri nedeniyle temerrüde düşülen ödemelerde faiz ödenmemesi, tarım tevkifatına
                 istinaden sigortalılık tescili gibi yargı organlarınca hakkında içtihat birliği oluşan
                 konularda Sosyal Güvenlik Kurumu tarafından gerekli adımların atılması gerektiği
                 değerlendirilmektedir.
                 8.3.2.1.  Hizmet Birleştirmesi
                 8.3.2.1.1. Maaşının Tekrar Hesaplanması

                 Başvuran, Kurumun emekli aylığını hesaplarken prim gün sayısı ve yılı yeterli olmasına
                 rağmen Emekli Sandığı hizmetini de birleştirerek daha düşük emekli maaşı bağladığını,
                 konu hakkında emsal Yargıtay ve Kamu Denetçiliği Kurumu kararı olduğunu belirterek




             252 2019 YILLIK RAPOR
   248   249   250   251   252   253   254   255   256   257   258