Page 302 - 2019 Yıllık Rapor web
P. 302
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
açılacak sınavla ve Üniversitelerarası Kurulca tespit edilecek esaslara göre seçileceğinin
de hüküm altına alındığı açıktır. Başvuranların “kanunla herhangi bir sınırlama
getirilmeden yönetmelik hükmü ile eğitim hakkının sınırlandırıldığı” şeklindeki
iddialarının aksine başvurulara konu doktora programlarına öğrenci alımında yabancı
dil şartı aranmasının, Anayasal bir kurum olan Yükseköğretim Kurulu tarafından, yine
Anayasada belirlenen amaçlar doğrultusunda Yükseköğretim Kanunu ile kendisine
verilen yetki çerçevesinde yönetmelikle belirlemesinde hukuka ve hakkaniyete aykırılık
olmadığı değerlendirilmiştir.
Başvuranların iddia ettiği üzere imkân ve fırsat eşitliğine aykırı bir durumun da söz
konusu olmadığı değerlendirilmiştir; şöyle ki aranması gerekenin mutlak eşitlik olmayıp
nispi eşitlik olduğu; yani özdeş konumda olanların aynı kurallara tabi olmasının
aranacağı, bunun dışında mutlak bir eşitliğin aranamayacağı, başvurular açısından
ise önceden belirlenmiş ve duyurulmuş olan kuralları, şartları sağlayan herkesin
doktora yapma konusunda eşit imkân ve fırsatlara sahip olmasının yeterli olacağı
değerlendirilmiş ve bu açıdan da doktora programlarına öğrenci alımlarında yabancı dil
puanı olarak 55 puanın belirlenmesinde eşitliğe aykırılık olmadığı kanaatine varılmıştır.
Sonuç olarak, Anayasada belirlendiği üzere çağdaş bir eğitim-öğretimin gereği
olarak ülkemizde yüksek düzeyde bilimsel çalışma ve araştırma yapılabilmesi için
doktora programlarına öğrenci alımlarında yabancı dil şartının asgari 55 puan olarak
belirlenmesinde hukuka ve hakkaniyete aykırılık olmadığı ve böylelikle başvuranların,
doktora programlarına alımlarda yabancı dil puan şartının 50’ye düşürülmesi taleplerinin
90
yerinde olmadığı kanaatine varılarak Ret Kararı verilmiştir.
8.5.3.5. KKTC Üniversitelerinde Devam Zorunluluğuna İlişkin YÖK Yürütme
Kurulu Kararına İtiraz
Başvuran, YÖK’ün 14/01/2019 tarihli “KKTC Üniversitelerinde devam zorunluluğu”
içerikli kararının halen öğrencisi olduğu KISBÜ tarafından uygulamaya konulmasına
itiraz ettiğini belirterek kararın iptal edilmesi talebiyle başvurmuştur.
KKTC ile imzalanan Milletlerarası Anlaşmanın 3 üncü maddesinde; “Türkiye
Cumhuriyeti Yükseköğretim Kurulunca her yıl, Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti
üniversitelerinde öğrenim görecek Türkiye Cumhuriyeti vatandaşları ile ilgili olarak
kontenjan verilebilmesi için; b. Lisans ve ön lisans programlarının, devam mecburiyeti
olan örgün öğretim programları olması,.. şarttır.” düzenlemesine yer verildiği, YÖK
Başkanlığı ve KISBÜ ile yapılan yazışmalardan, başvuranın devam etmekte olduğu
fakültenin hukuk fakültesi olduğu, hukuk fakültelerinin devam mecburiyeti ile örgün
eğitime tabi oldukları, 2547 sayılı Kanunun 3 üncü maddesinin u/l bendinde “Örgün
Eğitim: Öğrencilerin, eğitim - öğretim süresince ders ve uygulamalara devam etme
zorunluluğunda oldukları bir eğitim - öğretim türüdür.” olarak tanımlanmakta olduğu,
her ne kadar başvuran tarafından Üniversitenin kayıt aşamasında “Fakültede devam
90 2018/9217 numaralı başvuru hakkında verilen 10/01/2019 tarihli Ret Kararı
2019 YILLIK RAPOR 301