Page 302 - 2019 Yıllık Rapor web
P. 302

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               açılacak sınavla ve Üniversitelerarası Kurulca tespit edilecek esaslara göre seçileceğinin
               de hüküm altına alındığı açıktır. Başvuranların “kanunla herhangi bir sınırlama
               getirilmeden yönetmelik hükmü ile eğitim hakkının sınırlandırıldığı” şeklindeki
               iddialarının aksine başvurulara konu doktora programlarına öğrenci alımında yabancı
               dil şartı aranmasının, Anayasal bir kurum olan Yükseköğretim Kurulu tarafından, yine
               Anayasada belirlenen amaçlar doğrultusunda  Yükseköğretim Kanunu ile kendisine
               verilen yetki çerçevesinde yönetmelikle belirlemesinde hukuka ve hakkaniyete aykırılık
               olmadığı değerlendirilmiştir.

               Başvuranların iddia ettiği üzere imkân ve fırsat eşitliğine aykırı bir durumun da söz
               konusu olmadığı değerlendirilmiştir; şöyle ki aranması gerekenin mutlak eşitlik olmayıp
               nispi eşitlik olduğu; yani özdeş konumda olanların aynı kurallara tabi olmasının
               aranacağı,  bunun  dışında  mutlak  bir  eşitliğin  aranamayacağı,  başvurular  açısından
               ise önceden belirlenmiş ve duyurulmuş olan kuralları, şartları sağlayan herkesin
               doktora yapma konusunda eşit imkân ve fırsatlara sahip olmasının yeterli olacağı
               değerlendirilmiş ve bu açıdan da doktora programlarına öğrenci alımlarında yabancı dil
               puanı olarak 55 puanın belirlenmesinde eşitliğe aykırılık olmadığı kanaatine varılmıştır.
               Sonuç olarak, Anayasada belirlendiği üzere çağdaş bir eğitim-öğretimin gereği
               olarak ülkemizde yüksek düzeyde bilimsel çalışma ve araştırma yapılabilmesi için
               doktora programlarına öğrenci alımlarında yabancı dil şartının asgari 55 puan olarak
               belirlenmesinde hukuka ve hakkaniyete aykırılık olmadığı ve böylelikle başvuranların,
               doktora programlarına alımlarda yabancı dil puan şartının 50’ye düşürülmesi taleplerinin
                                                        90
               yerinde olmadığı kanaatine varılarak Ret Kararı  verilmiştir.
               8.5.3.5. KKTC Üniversitelerinde Devam Zorunluluğuna İlişkin YÖK Yürütme
               Kurulu Kararına İtiraz

               Başvuran, YÖK’ün 14/01/2019 tarihli “KKTC Üniversitelerinde devam zorunluluğu”
               içerikli kararının halen öğrencisi olduğu KISBÜ tarafından uygulamaya konulmasına
               itiraz ettiğini belirterek kararın iptal edilmesi talebiyle başvurmuştur.
               KKTC ile imzalanan Milletlerarası Anlaşmanın 3 üncü maddesinde; “Türkiye
               Cumhuriyeti  Yükseköğretim  Kurulunca  her  yıl,  Kuzey  Kıbrıs  Türk  Cumhuriyeti
               üniversitelerinde öğrenim görecek Türkiye Cumhuriyeti vatandaşları ile ilgili olarak
               kontenjan verilebilmesi için; b. Lisans ve ön lisans programlarının, devam mecburiyeti
               olan örgün öğretim programları olması,.. şarttır.” düzenlemesine yer verildiği,  YÖK
               Başkanlığı ve KISBÜ ile yapılan yazışmalardan, başvuranın devam etmekte olduğu
               fakültenin hukuk fakültesi olduğu, hukuk fakültelerinin devam mecburiyeti ile örgün
               eğitime tabi oldukları, 2547 sayılı Kanunun 3 üncü maddesinin u/l bendinde “Örgün
               Eğitim:  Öğrencilerin,  eğitim  -  öğretim  süresince  ders  ve  uygulamalara  devam  etme
               zorunluluğunda oldukları bir eğitim - öğretim türüdür.” olarak tanımlanmakta olduğu,
               her ne kadar başvuran tarafından Üniversitenin kayıt aşamasında “Fakültede devam

               90  2018/9217 numaralı başvuru hakkında verilen 10/01/2019 tarihli Ret Kararı


                                                                        2019 YILLIK RAPOR  301
   297   298   299   300   301   302   303   304   305   306   307