Page 304 - 2019 Yıllık Rapor web
P. 304
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
incelenmesi gerekmektedir. Hakemlik unvanı TFF MHK Talimatında yazılı şartlara
uygun olarak MHK’nın kararının Yönetim Kurulu tarafından onaylanmasından sonra
kazanılmaktadır. Buna göre aday hakem kadrosunda bulunan kişi bir yılın sonunda il
hakemliğine yükseldiği zaman tarafına TFF tarafından lisans numarası verilmektedir.
Hakemlerin müsabakalarda görev alabilmesi için bu lisansın her yıl vize işleminin
yapılmasının gerektiği (MHK Talimatı md. 29); mazeret göstermeden lisanslarını vize
yaptırmayan hakemlerin bir alt kadroya indirilecekleri (MHK Talimatı md. 47); ayrıca,
hakemlerin TFF tarafından düzenlenen kurs ve seminerlere katılmak zorunda oldukları
(MHK Talimatı md. 30); katılım sağlayamayacakların bu mazeretlerini bildirmeleri
gerektiği (MHK Talimatı md. 31) görülmektedir.
Somut olayda, başvuran müsabaka günü mazeretsiz müsabakaya gitmeme, görevi
kabul etmeme gibi futbol kulüplerini, TFF’yi, sporcuları, diğer görevlileri, taraftarı
zorda bırakacak MHK’da ya da Futbol Disiplin Talimatı’nda yer alan eylemlerden
birini gerçekleştirmemiştir. Hakem MHK Başkanı tarafından telefon ile aranmasını,
yine MHK Başkanının Kararda yer alan kamuoyu duyurusunda kendisi tarafından da
açıkça belirtilen, “performansının bundan sonraki görevlendirmeleri etkileyeceği cihetle
özenli olması gerektiği …” ifadelerinin müsabaka yönetimini etkileyeceğini düşünmesi
sebebiyle müsabakaya 48 saat kalması karşısında görevi geri çevirmek yerine hakemliği
bırakma tercihinde bulunmuştur.
Kurumumuzca yapılan değerlendirme neticesinde; PFDK’nın Kararında herhangi
bir somut norm tartışmasının yer almaması, FDT’nin 4 üncü maddesinin dikkate
alınmaması, MHK Başkanı’nın başvuranı aradığını ve hakemin performansının
sonraki görevlendirmelerini etkileyeceğini ifade ettiğini TFF resmi internet sitesinden
yapmış olduğu kamuoyu duyurusu yolu ile kabul etmesine rağmen Yönetim
Kurulunun hakem aleyhine Etik Kuruluna sevk kararı vermesi, Etik Kurulu tarafından
hâlihazırda sonuçlandırılmayan soruşturma süreci, 5894 sayılı Kanun, Ana Statü ve
Talimatlar çerçevesinde PFDK’nın TFF Başkan ve Yönetim Kurulu’na sıkı bağlılığı
düşünüldüğünde TFF nezdinde tarafsız ve bağımsız bir soruşturma yürütülmesinin
hukuken mümkün olmadığı; PFDK tarafından verilen cezanın başvuranın futbol
kariyerini geri dönülmesi imkânsız bir biçimde sonlandıracak özellikte olduğu,
‘futbol camiasını küçük düşürecek tutum’ kavramının 5894 sayılı Kanun, TFF Ana
Statüsü ya da TFF’nin düzenleme yetkisinde bulunduğu Talimatlar veya içtihat yolu
ile yapılmış herhangi bir tanımının bulunmadığı, başvurana isnat edilen cezanın
hukuken öngörülebilirliğinden bahsedilemeyeceği, cezaya konu fiilin aşırı muğlak
nitelik taşıdığı, bu anlamda ilgililere muğlak suç fiilinin unsurlarına ilişkin bilgiye
ulaşılabilecek içtihadın da TFF tarafından sağlanmadığı, PFDK tarafından verilen ceza
ile futbolun korunması arasında gözetilen makul bir dengeden bahsedilemeyeceği,
başvuranın gerek dilekçesinde yer alan ifadelerin gerek basın ile paylaştığı ifadelerin
yaptırım ile sonuçlanmasının arkasındaki hukuki amacın da anlaşılamadığı, verilen
cezanın sonuçları itibariyle kişilerin futbol dünyasında düşüncelerin serbestçe dolaşımı,
bilgiyi ve fikirleri açıklama, ifade özgürlüğü kullanımını caydırıcı nitelik taşıdığı
2019 YILLIK RAPOR 303