Page 314 - 2019 Yıllık Rapor web
P. 314

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               Teknik Üniversitesi Rektörlüğü Yapı İşleri Teknik Daire Başkanlığında görev yapan bir
               yetkiliyle görüşülmüş, şirketle uzlaşma görüşmeleri yapıldığı, uzlaşmanın sağlanacağı
               bilgisi edinilmiştir. Yapılan görüşmeler neticesinde, ilgili idare tarafından 16/05/2019
               tarihinde başvuran … İşletmesi’ne ait “Feragatname” Kurumumuza gönderilmiştir.
               Ankara 57. Noterliği aracılığıyla yapılan 15/05/2019 tarihli “ODTÜ Araştırma Parkı
               Binası Yapım İşi Sözleşmesine Ait Feragatname”nin 5 inci maddesinde, “Ödenmeyen
               hak ediş bedelleri nedeni ile Kamu Denetçiliği Kurumuna başvurumuzdan feragat
               ettiğimizi kabul beyan ederiz” hükmünün yer aldığı, dolayısıyla başvuranın idareyle
               uzlaşma sağlaması sonucunda şikâyetinden vazgeçtiği anlaşılmış olup, bu aşamada
               Kurumumuzun sorunun çözümü yönünde gösterdiği çabalar ve ilgili idare ile yaptığı
               görüşmeler dikkate alındığında başvuru hakkında Dostane Çözüm Kararı 103  verilmiştir.
               8.6.5. Kamu Alacakları ve Borçları

               Bir özel hukuk gerçek veya tüzel kişisi borcunu ödemediği takdirde, borcun alacaklısınca
               icra yoluna gidilerek ödemeye zorlanır. Gerekirse borçlunun borcuna yetecek kadar olan
               malları haczedilerek paraya çevrilir ve alacaklının alacağı ödenir.

               Devletin (kamunun) alacaklı olduğu durumlarda ise, bu alacakların bir kısmı özel
               hukuk hükümleri çerçevesinde tahsil edilirken diğer bazı kamu gelirlerinin tahsili bu
               konuda kanunlarla öngörülen belli usullere göre yapılmaktadır. İkinci grupta yer alan
               ve tahsil aşamasına geldiğinde kamu alacağı özelliğini kazanan bu alacakların takip ve
               tahsili, 21/07/1953 tarihli ve 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında
               Kanunla düzenlenmiştir.
               Diğer taraftan, her ne kadar bir hukuk devletinde kamu idarelerinin dolayısıyla
               devletin borcunu ödememesi gibi bir durumun olamayacağı varsayılmakta ise de ilgili
               yılın bütçe ödeneğinin yılsonuna doğru yetersiz kalması ya da bitmiş olması nedeniyle
               borcun ödemesinin gelecek yıla sarkması, mahkeme kararıyla kamu idaresinin ödemesi
               gerektiğine hükmedilen tutarların ödenmesi için yargı kararının kesinleşmesinin
               beklenilmesi, vergi ve diğer alanlarda kişilerden tahsil edilen tutarlarda “şahısta
               hata”, “konuda hata”, “miktarda hata” yapıldığının anlaşılması sonucu iadesinde
               kamu idarelerinin ağır davranması veya geciktirmesi nedenleriyle borçlu duruma
               düşülebilmektedir.
               Kamu alacakları ve borçları alanında, Kurumumuza ağırlıklı olarak hastanelere malzeme
               tedariki sağlayan firmalar ile devletle iş yapan firmaların icraya konu alacakları ve icraya
               henüz konu edilmemiş alacaklarının ilgili kurumdan tahsilinin sağlanması, “şahısta hata”,
               “konuda hata”, “miktarda hata” yapılması nedenleriyle haksız yere alındığı iddia edilen
               tutarların iadesi, OHAL KHK’ları ile kapatılan okullara peşin olarak ödenmiş eğitim
               bedellerinin iadesi,  Tasarruf  Teşvik Fonu ve nemalarından kaynaklanan alacakların
               ödenmesi taleplerine yönelik başvurular yapılmıştır.



               103  2018/16667 numaralı başvuru hakkında verilen 21/05/2019 tarihli Dostane Çözüm Kararı

                                                                        2019 YILLIK RAPOR  313
   309   310   311   312   313   314   315   316   317   318   319