Page 316 - 2019 Yıllık Rapor web
P. 316
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
gerekli takip işlemlerinin yapılmasına başlanmadan, 05/12/2018 tarihinde icra dosyasına
Türkiye Kayak Federasyonu mallarının devlet malı niteliğinde olmasından bahisle
haczedilemeyeceğine ilişkin beyan sunulduğunu, yapılacak takip işlemlerini engelleyici bu
beyan üzerine Kurumumuza başvuruda bulunulduğunu, federasyon mallarının haczine
dair bir hukuk boşluğu olduğunu, uyuşmazlık konusuna ilişkin olarak uygulanacak
yazılı veya yazısız hukuk kurallarının bulunmamasının mağduriyetlerin artmasına neden
olduğunu iddia ederek şikâyet konusu hakkında mağduriyetin giderilmesini talep etmiştir.
Yapılan inceleme ve araştırma neticesinde, Devlet mallarının haczedilememesi kuralının,
uygulamada genellikle borçlu kurumun borcunu süresinde ödemekten kaçınmasına
sebebiyet verdiği ve alacağa karşı yapılan takipleri akamete uğratabildiği; oysaki söz
konusu kuralın, “Devletin borçlarını kendiliğinden ödeyeceği ve bunun hukuk devletinin
gereği olduğu esasına dayandığı”; böylesi bir durum ortaya çıkması halinde Anayasanın,
mülkiyet hakkının korunmasına, ayrıca mülkiyet hakkı bakımından ölçülülük ilkesine
ve hak arama hürriyetine ilişkin hükümlerine aykırılık teşkil edeceği değerlendirilmiştir.
Başvuran şirketin iddiaları, ilgili idarenin açıklamaları, ilgili mevzuat düzenlemeleri,
yargı kararları ve dosya kapsamındaki bilgi-belgeler birlikte ele alındığında, bahse konu
icra takibine bağlı alacağın başvuran şirkete mümkün olan en kısa sürede ödenmesi için
Türkiye Kayak Federasyonu Başkanlığına Tavsiyede Bulunulmasına 105 karar verilmiştir.
Ayrıca başvuru konusunun değerlendirilmesi ve sair hukuki mevzuat kapsamında
yapılması gerekenlerin takdiri için kararın bir örneğinin, Gençlik ve Spor Bakanlığı Spor
Hizmetleri Genel Müdürlüğüne iletilmesine karar verilmiştir. 106
8.6.5.3. TMSF Yönetimine Geçen Şirketten Aldığı Dairenin Tapu Devrinin
Yapılması
Başvuran, … Konsept Halkalı/İstanbul … numaralı dairenin sahibi olduğunu, … İnşaat
TMSF yönetimine geçmeden önce söz konusu firmaya tüm ödemelerini yaptığını,
firmanın tapu işlemleri için 6.000 TL talep ettiğini, ödemeyi yaptığını, daha sonra
firma yönetiminin TMSF’ye geçtiğini, avukatı aracılığı ile firma yönetimine tapu devri
için ihtarname çektirdiğini, firma yönetimi tarafından ihtarnameye cevap verilmediğini,
firmaya karşı tüm yükümlülüklerini yerine getirdiğini, firmanın olağanüstü hal
gerekçesi ile tapu devrini yapmadığını, olağanüstü hal kaldırıldıktan sonra firmayı
müşteri hizmetlerinden defalarca aradığını, müşteri hizmetlerinin kendisinden 4.000
TL istediğini, müşteri hizmetlerinin telefonda kendisine “parayı öderse tapu devir
işleminin yapılacağı, ödemediği durumda ise beklemesi gerektiğini” söylediğini, firma
yetkililerine ulaşamadığını, mağdur olduğunu belirterek tapu devrinin yapılmasını,
sorumlular hakkında gerekli incelemenin yapılmasını, cezaların verilmesini, talep edilen
4000 TL uygulamasının iptal edilmesini ve gerek yasalardan gerekse de sözleşmelerden
kaynaklanan tüm haklarının tarafına iade edilmesini talep etmiştir.
105 2018/17433 numaralı başvuru hakkında verilen 10/06/2019 tarihli Tavsiye Kararı
106 Benzer bir karar için bkz. 2019/2172 numaralı başvuru hakkında verilen 05/08/2019 tarihli Kısmen
Tavsiye Kısmen Ret Kararı
2019 YILLIK RAPOR 315