Page 318 - 2019 Yıllık Rapor web
P. 318

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               hükmüne dayanarak ilgili idarenin hakedişlerden %0,0948 oranında damga vergisi
               kesintisi yaptığını, bu işlemin yasal dayanağının bulunmadığını ve dilekçeler marifetiyle
               itirazlarının ilgili idareye iletildiğini, ancak 13/12/2018 tarihli yazıyla talebin reddedildiği
               ve uygulamanın mevzuata uygun olduğu hususunun bildirildiğini, aynı idareyle benzer
               bir durumun 2015 yılında da yaşandığını ve Gelir İdaresi Başkanlığının özelgelerine
               istinaden yapılan kesintilerin iadesinin gerçekleştirildiğini, hem yasal mevzuat hem de
               anılan idarenin önceki uygulamasının lehlerine olduğunu iddia ederek her iki iş sırasında
               yapılan 4.526,59 TL’lik kesintinin iadesini talep etmiştir.
               Yapılan inceleme ve araştırma neticesinde,  bahsedilen işlere ilişkin garantiye yönelik
               olarak  sözleşmelere  atıfta bulunan  ve sözleşmelerden ayrı  bir taahhütname veya bu
               mahiyette bir kâğıt düzenlenmesi halinde, bu kâğıtların sözleşmede belirtilen tutarlar
               üzerinden nispi damga vergisine tabi tutulması gerektiği; bununla birlikte, 44 Seri No.lu
               Damga Vergisi Kanunu Genel Tebliğine göre, genel bütçeli daireler ile kişiler arasında
               düzenlenen kâğıtlara (ihale kararları hariç) ait damga vergisinin kişiler tarafından peşin
               ödenmesi gerektiği, kişi konumundaki şirket tarafından düzenlenerek ilgili idareye ibraz
               edilmesi halinde ise, idarece 488 sayılı Kanunun 26 ncı maddesine göre işlem yapılması
               gerektiği, idareye ibraz edilen ve kurumun imzası bulunmayan taahhütnameye ait damga
               vergisinin garanti taahhüdüne ilişkin kâğıtların tek taraflı veya çift taraflı düzenlenmesi,
               kâğıtlara ilişkin damga vergisinin ödeme zamanı ve usulünü değiştirmekle birlikte, her
               iki durumda da söz konusu garanti taahhüdüne ilişkin kâğıtlara ait damga vergisinin
               hakediş ödemelerinden kesinti  yoluyla tahsil edilmesinin mümkün olmadığı; bu
               bakımdan, 488 sayılı Damga Vergisi Kanununun 6, 7 ve 26 ncı maddelerinin ilgili
               fıkraları, 44 Seri No’lu Gelir  Vergisi Genel  Tebliğinin ilgili maddeleri göz önünde
               bulundurulduğunda, başvurana yönelik garanti taahhütnamesi hükmüne dayanarak
               hakedişlerden 4.526,59 TL damga vergisi kesilmesinin ilgili mevzuat hükümleri ile
               uyumlu olmadığı; ilgili idare tarafından tesis edilen idari işlemin hukuka ve hakkaniyete
               uygun olmadığı tespit edilmiştir.
               Başvuran şirketin iddiaları, ilgili idarelerin açıklamaları, ilgili mevzuat düzenlemeleri
               ve dosya kapsamındaki  bilgi-belgeler birlikte  ele alındığında, garanti taahhütnamesi
               hükmüne dayanarak hakedişlerden yapılan 4.526,59 TL’lik damga vergisi kesintisinin
               iadesi hususunda Milli Savunma Bakanlığına  Tavsiyede  Bulunulmasına 109  karar
               verilmiştir.
               8.6.6.2. Yersiz Tahsil Edildiği İddia Edilen Motorlu Taşıtlar Vergisinin İadesi

               Başvuran, motorlu taşıtlar  vergisi borcunun 27/11/2017 tarihinde  tarafına tebliğ
               edildiğini, tebliğ edilen vergiyi vergi dairesine 18/10/2018 tarihinde yaklaşık 8.500
               TL olarak ödediğini, sonra aracın satışını gerçekleştirdiğini, ancak aracı özel tüketim
               vergisinden muaf olarak satın aldığını, H sınıfı sürücü belgesi ile aracı kullandığını,

               109  2018/17894 numaralı başvuru hakkında verilen 01/07/2019 tarihli Tavsiye Kararı


                                                                        2019 YILLIK RAPOR  317
   313   314   315   316   317   318   319   320   321   322   323