Page 485 - 2019 Yıllık Rapor web
P. 485
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
konusu işlemin iptal edildiğini, istinaf incelemesinde, Ankara Bölge İdare Mahkemesi 7.
İdari Dava Dairesinin E.2018/1058, K.2018/1318 sayılı kararıyla istinaf başvurusunun
da reddedildiğini, yargılama neticesinde tarafına 198,50 TL ödeme yapıldığını, söz
konusu tutarın 197,50 TL’lik kısmının yargılama giderlerinden oluştuğunu, dolayısıyla
emekli yardımı olarak kendisine ödenen tutarın 1,00 TL’den ibaret olduğunu, oysaki
mahkemece tesis edilen kararda emekli yardımının, sandığa üye kalsa idi emekliye
ayrılırken alacağı maddi yardım ölçü alınarak hesaplanması gerektiğine ve başvuru
tarihi olan 07/03/2017 tarihinden itibaren işleyecek yasal faiziyle birlikte başvurana
ödenmesine hükmedildiğini, dolayısıyla idarece yargı kararının uygulanmadığını ifade
ederek; sandığa ödenen 98.960 TL’nin güncel değere göre hesaplanmasını ve emekliye
ayrılırken aldığı son maaş tutarı olan 4.243,69 TL’nin emekli yardımı hesabında dikkate
alınan en son aidat tutarı hesabında esas alınmasını, emekli yardımının buna göre
hesaplanarak ödenmesini talep etmiştir.
Kurumumuzca yapılan inceleme neticesinde, başvuranın 15 yılı aşan hizmetine ve
bu süre zarfındaki ücret kesintisine karşılık emekli yardımı adı altında 0,89 tutarında
ödenen bedelin son derece düşük kaldığı; yine Mahkeme kararı uyarınca hükmedilen
faiz tutarının da telafi fonksiyonunu yerine getiremediği; Mahkeme kararında belirtilen
ve başvuran üye kalsa idi emekliye ayrılırken alacağı maddi yardım ölçü alınarak ödeme
yapılması şeklinde kurulan hükmün, idarenin mevcut uygulaması ile yerine getirildiğinin
söylenemeyeceği; zira bu miktar ödemenin hak ve nefaset ölçüleri ile bağdaşmayacağı;
bu durumda adil ve hukuka uygun bir yöntem belirlenerek 01/10/1990 deki son kesinti
tarihine nazaran tahakkuk ettirilen ve yargılama giderleri düşüldükten sonra faiziyle
birlikte 1,04 olarak ödenen bedelin, olması gereken gerçek değerinin çok altında kaldığı;
hesaplanan emekli yardımı tutarının alım gücünün, çeşitli bilimsel yöntem ve araçlarla
ödeme tarihindeki alım gücüne dönüştürülmeksizin ödenmesi suretiyle eksik işlem tesis
edildiği; yıllar içerisindeki enflasyon oranları dikkate alınarak paranın alım gücünde
oluşan değer kaybının belirlenmesi ve çeşitli parametreler kullanılarak söz konusu
tutarın ödeme tarihindeki alım gücüne denkleştirilmesi gerektiği değerlendirilerek, bu
yönüyle Sandık işleminin hakkaniyete uygun olmadığı sonucuna varılmıştır.
Bu itibarla, başvurana yapılan emekli yardımı tutarının ödeme tarihindeki alım gücüne
denkleştirilmesi için makul sürede yeni bir işlem tesis edilmesi hususunda Milli Eğitim
Bakanlığı İlkokul Öğretmenleri Sağlık ve Sosyal Yardım Sandığı Genel Müdürlüğüne
20
Tavsiyede Bulunulmasına karar verilmiştir.
Tavsiye Kararı sonrasında İlkokul Öğretmenleri Sağlık ve Sosyal Yardım Sandığı Genel
Müdürlüğü tarafından Kurumumuza iletilen 24/04/2019 tarihli ve E.4006 sayılı cevabi
yazıda, emekli yardımının hesaplanması sırasındaki en önemli parametrelerin ödenen
aidat toplamı ve en son aidat tutarı olduğu; İLKSAN’ın bir biriktirme sandığı olmadığı;
aksine bir sağlık ve sosyal yardım sandığı olduğu; Karara konu hususun benzeri bir
davada Ankara 6. İdare Mahkemesinin lehlerine karar verdiği ve Kararda belirtilen
20 2018/13954 numaralı başvuru hakkında verilen 15/04/2019 tarihli Tavsiye Kararı
484 2019 YILLIK RAPOR