Page 486 - 2019 Yıllık Rapor web
P. 486
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
mahkeme kararının gereğinin 4357 sayılı Kanun, İLKSAN Ana Statüsü ve Aidat ve
Sosyal Yardımlar Yönetmeliği hükümlerine uygun olarak yerine getirildiği belirtilerek
yapılacak başkaca bir işlem olmadığı hususu bildirilmiştir.
Ancak başvuruya konu mahkeme kararının gereğinin yerine getirildiği iddia edilmekle
birlikte, Tavsiye Kararında özellikle işaret edilen bir husus ilgili idare tarafından göz ardı
edilmiştir. Kararda, Ankara 8. İdare Mahkemesinin hükmettiği şekilde “üye kalsa idi
emekliye ayrılırken alacağı maddi yardım ölçü alınarak” yapılması gereken ödemenin
idarenin mevcut uygulamasıyla yerine getirilmiş sayılamayacağı ve bu miktar ödemenin
hak ve nefaset ölçüleriyle bağdaşmayacağı hususları vurgulanmakla birlikte, idare, ilgili
mevzuat düzenlemelerine atıfta bulunup mahkeme kararının gereğinin yapıldığını
belirtmekle yetinmiştir. Oysaki bir yargı kararının gereği yerine getirilirken asıl olan
mahkemenin hükmettiği hususların somut olay bakımından sonuçlarını doğuracak
şekilde uygulanmasıdır. Aksi halde, mahkeme kararlarının şeklen uygulanması durumu
gündeme gelebilecektir ki, bunun hukuk devleti ilkesiyle bağdaşması mümkün
görülmemektedir.
Hafta Sonu Nöbet Görevine Ücret Ödenmesi
Başvuran sendika, Milli Eğitim Bakanlığına bağlı okul/kurumlarda Millî Eğitim Bakanlığı
Örgün ve Yaygın Eğitimi Destekleme ve Yetiştirme Kursları Yönergesi kapsamında hafta
sonlarında kurslar açıldığını, bu kurslarda Milli Eğitim Bakanlığı bünyesinde çalışan
öğretmenlerin görevlendirildiğini, mezkur Yönergede hafta sonlarında açılan kurslarda
öğretmenlere nöbet görevi verilebileceğine dair bir düzenleme bulunmadığını, mezkur
Yönergeye göre hafta sonlarında açılan kurslarda günlük 8 saate kadar kurs açılabildiğini,
bu süre içerisinde ise öğrencilerin kontrol ve gözetiminin sağlanabilmesi için hafta içi
normal çalışma zamanlarında olduğu gibi mevzuatta bulunmadığı halde öğretmenlere
okul müdürlüklerince gayri resmi olarak nöbet görevi verildiğini, bu nöbet görevlerine
ise ücret ödenmediğini, ancak hafta içi günlerde normal çalışma saatleri içerisinde
öğretmenlere nöbet görevi verildiğinde, Kamu Görevlilerinin Geneline ve Hizmet
Kollarına Yönelik Mali ve Sosyal Haklara İlişkin 2018 ve 2019 Yıllarını Kapsayan 4.
Dönem Toplu Sözleşmeye istinaden nöbet görevine 3 saat ek ders ücreti ödendiğini,
hafta sonlarında tutulan nöbet görevlerine de hafta içi uygulamanın emsal alınarak
ve gerekirse mevzuat düzenlemesi yapılarak 3 saat ek ders ücretinin ödenmesini talep
etmiştir.
Yapılan inceleme ve araştırma neticesinde, toplu sözleşme gereğince, öğretmenlere ve
müdür yardımcılarına eğitim ve öğretimin fiilen yapıldığı normal çalışma günlerinde
nöbet görevine bağlı olarak ek ders ücreti ödendiği; ancak hafta sonu verilen nöbet
görevi hizmetine bir ücret ödenmediği; hafta sonu günlerinde açılan destekleme
ve yetiştirme kurslarında nöbet görevi yürüten öğretmenlere bu görevlerine bağlı
olarak ayrıca ek ders ücreti ödenmemesinin eşitlik ilkesine aykırı olduğu; hukuk ve
hakkaniyet ilkeleri gereği idare hafta sonu nöbet görevine ihtiyaç duyuyor ve personel
2019 YILLIK RAPOR 485