Page 486 - 2019 Yıllık Rapor web
P. 486

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               mahkeme kararının gereğinin 4357 sayılı Kanun, İLKSAN Ana Statüsü ve Aidat ve
               Sosyal Yardımlar Yönetmeliği hükümlerine uygun olarak yerine getirildiği belirtilerek
               yapılacak başkaca bir işlem olmadığı hususu bildirilmiştir.
               Ancak başvuruya konu mahkeme kararının gereğinin yerine getirildiği iddia edilmekle
               birlikte, Tavsiye Kararında özellikle işaret edilen bir husus ilgili idare tarafından göz ardı
               edilmiştir. Kararda, Ankara 8. İdare Mahkemesinin hükmettiği şekilde “üye kalsa idi
               emekliye ayrılırken alacağı maddi yardım ölçü alınarak” yapılması gereken ödemenin
               idarenin mevcut uygulamasıyla yerine getirilmiş sayılamayacağı ve bu miktar ödemenin
               hak ve nefaset ölçüleriyle bağdaşmayacağı hususları vurgulanmakla birlikte, idare, ilgili
               mevzuat düzenlemelerine atıfta bulunup mahkeme kararının gereğinin yapıldığını
               belirtmekle yetinmiştir. Oysaki bir yargı kararının gereği yerine getirilirken asıl olan
               mahkemenin hükmettiği hususların somut olay bakımından sonuçlarını doğuracak
               şekilde uygulanmasıdır. Aksi halde, mahkeme kararlarının şeklen uygulanması durumu
               gündeme  gelebilecektir  ki,  bunun  hukuk  devleti  ilkesiyle  bağdaşması  mümkün
               görülmemektedir.
               Hafta Sonu Nöbet Görevine Ücret Ödenmesi
               Başvuran sendika, Milli Eğitim Bakanlığına bağlı okul/kurumlarda Millî Eğitim Bakanlığı
               Örgün ve Yaygın Eğitimi Destekleme ve Yetiştirme Kursları Yönergesi kapsamında hafta
               sonlarında kurslar açıldığını, bu kurslarda Milli Eğitim Bakanlığı bünyesinde çalışan
               öğretmenlerin görevlendirildiğini, mezkur Yönergede hafta sonlarında açılan kurslarda
               öğretmenlere nöbet görevi verilebileceğine dair bir düzenleme bulunmadığını, mezkur
               Yönergeye göre hafta sonlarında açılan kurslarda günlük 8 saate kadar kurs açılabildiğini,
               bu süre içerisinde ise öğrencilerin kontrol ve gözetiminin sağlanabilmesi için hafta içi
               normal çalışma zamanlarında olduğu gibi mevzuatta bulunmadığı halde öğretmenlere
               okul müdürlüklerince gayri resmi olarak nöbet görevi verildiğini, bu nöbet görevlerine
               ise ücret ödenmediğini, ancak hafta içi günlerde normal çalışma saatleri içerisinde
               öğretmenlere nöbet görevi verildiğinde, Kamu Görevlilerinin Geneline ve Hizmet
               Kollarına Yönelik Mali ve Sosyal Haklara İlişkin 2018 ve 2019 Yıllarını Kapsayan 4.
               Dönem Toplu Sözleşmeye istinaden nöbet görevine 3 saat ek ders ücreti ödendiğini,
               hafta sonlarında tutulan nöbet görevlerine de hafta içi uygulamanın emsal alınarak
               ve gerekirse mevzuat düzenlemesi yapılarak 3 saat ek ders ücretinin ödenmesini talep
               etmiştir.
               Yapılan inceleme ve araştırma neticesinde, toplu sözleşme gereğince, öğretmenlere ve
               müdür yardımcılarına eğitim ve öğretimin fiilen yapıldığı normal çalışma günlerinde
               nöbet görevine bağlı olarak ek ders ücreti ödendiği; ancak hafta sonu verilen nöbet
               görevi hizmetine bir ücret ödenmediği; hafta sonu günlerinde açılan destekleme
               ve yetiştirme kurslarında nöbet görevi yürüten öğretmenlere bu görevlerine bağlı
               olarak ayrıca ek ders ücreti ödenmemesinin eşitlik ilkesine aykırı olduğu; hukuk ve
               hakkaniyet ilkeleri gereği idare hafta sonu nöbet görevine ihtiyaç duyuyor ve personel




                                                                        2019 YILLIK RAPOR  485
   481   482   483   484   485   486   487   488   489   490   491