Page 107 - KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
P. 107

yüzeylere  kimyasal  kaplama  ve  kaplama  öncesinde  metal  yüzeylerin  hazırlığı  işinin  anılan
              Yönetmelik  kapsamında  kalması  ve  bu  yönüyle  de  tehlike  arz  eden  niteliğinin  söz  konusu  işte
              çalışanlara ilave prim ödemesinde dikkate alınmasında yarar olduğu, zira söz konusu Yönergeyle
              yapılan işin niteliği itibariyle tehlike prim ödemesi yapılacak işlerin belirlendiği, bununla birlikte
              işin tehlike sınıfında olması veya ilgili Yönetmelik kapsamında kalması neticesinde çalışanlara ilave
              risk tazminatı ödenmesine yönelik mevzuatta herhangi bir hüküm olmamasına rağmen tarafların
              toplu iş sözleşmeleriyle mali haklarda iyileştirme yapılması mümkün olduğu, toplu iş sözleşmesinin
              kendi mecrasında değerlendirilmesi gerektiği, yapılan işle ilgili çalışanlara ilave risk tazminatı veya
              ödeme  yapılması  hususunun  tarafların  kendi  aralarında  yapılacak  toplu  iş  sözleşmeleriyle
              belirleneceğinin  açık  olduğu,  ancak  yapılan  işin  niteliği  sebebiyle  bir  sonraki  toplu  iş
              sözleşmelerinde prim ödenmesi hususunun hukuk ve hakkaniyet açısından değerlendirilmesi sonuç
              ve kanaatine varılmıştır.

              Açıklanan gerekçelerle, günlük azami 7,5 saatten fazla çalışma  yapılmaması talebinin Reddine;
              metal yüzeylere kimyasal kaplama işin niteliği itibariyle çalışanlara prim ödenmesi hususunda 2020
              yılında  yapılacak  olan  toplu  iş  sözleşmelerinde  değerlendirilmesi  hususunda  Makine  ve  Kimya
                                                                              75
              Endüstrisi Kurumu Genel Müdürlüğüne Tavsiyede Bulunulmasına  karar verilmiştir.

              Vakıf  Yükseköğretim  Kurumu  Akademik  Personeli  Olarak  Hususi  Damgalı  Pasaport
              Alabilmesi İçin Yasal Düzenleme Yapılması Talebi
              Başvuran, vakıf yükseköğretim kurumlarında görev yapan akademik ve idari personelin Pasaport
              Kanunu’nun 14’üncü maddesine göre “hususi damgalı pasaport” alma imkânına sahip olmadığını,
              “Kamu  tüzel  kişiliğine”  sahip  olan  vakıf  üniversitelerinde  çalışanların  böyle  bir  haktan
              yararlanamamasının Anayasa’nın eşitlik ilkesine aykırı olarak ayrımcılığa ve mağduriyete neden
              olduğunu iddia ederek vakıf yükseköğretim kurumlarında görev yapan akademik ve idari personelin
              diğer devlet memurları ve devlet yükseköğretim kurumlarında görev yapan personel gibi “hususi
              pasaport”  alma  konusunda  sahip  olduğu  haklardan  yararlandırılması  için  gereken  yasal
              düzenlemelerin yapılmasını talep etmektedir.

              Kurumumuzca  yapılan  inceleme  neticesinde,  üçüncü  derece  ve  üstü  kadrolarda  çalışan  devlet
              yükseköğretim  kurumları  öğretim  elemanlarına  hususi  damgalı  pasaport  verilirken  vakıf
              yükseköğretim  kurumlarında  benzer  seviyede  çalışan  öğretim  elemanlarına  verilmemesinin
              nedeninin emekli keseneklerinin T.C. Emekli Sandığı ile ilişkilendirme şartına haiz olmaması ve
              hizmet akdiyle 4857 sayılı İş Kanunu’na tabi olarak çalışmaları şeklinde ifade edildiği, ancak bu
              haklı bir neden olarak görünse de söz konusu Pasaport Kanunu’na yapılan eklemelerle belli koşulları
              sağlamaları  halinde  ihracatçılara  ve  avukatlara  sonradan  bu  hakkın  verilmesi  karşısında  bu
              haklılığın sarsıldığı, daha önemlisi ise kamu yararı açısından bakıldığında her ne kadar dolaşımdaki
              hususi  damgalı  pasaportların  sayısında  yaşanacak  artış  sonucunda  hususi  damgalı  pasaportlara
              uygulanan vize muafiyetinin kaldırılması yönünde karar alınabileceğinden bahisle hususi damgalı
              pasaportun  kapsamının  genişletilmesinin  uygun  olmayacağı  idare  tarafından  bir  gerekçe  olarak
              sunulsa da başvuranın Anayasa’nın 130’uncu maddesine atıfla üzerine düşen görevlerini  yerine
              getirmek,  yani  bilimsel  çalışma  yapmak, araştırma ve toplantılara katılmak amacıyla  yurtdışına
              gidişlerinde  zorluk  yaşamamak  adına  bu  taleplerini  ortaya  koyması  karşısında  idarenin
              çekincelerine kıyasla başvuranın talebinin kamu yararı açısından baskın olduğu değerlendirilmiştir.
              Ancak  başvuranın  iddia  ve  taleplerinin  yerinde  olduğu  kabul  edilse  dahi  talebin  yerine
              getirilebilmesi  için  ancak  ve  ancak  kanuni  düzenleme  yapılması  gerektiği  anlaşılmakla  TBMM


              75  2019/14772 numaralı başvuru hakkında verilen 27.02.2020 tarihli Kısmen Tavsiye Kısmen Ret Kararı

                                                                                                           98
   102   103   104   105   106   107   108   109   110   111   112