Page 107 - KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
P. 107
yüzeylere kimyasal kaplama ve kaplama öncesinde metal yüzeylerin hazırlığı işinin anılan
Yönetmelik kapsamında kalması ve bu yönüyle de tehlike arz eden niteliğinin söz konusu işte
çalışanlara ilave prim ödemesinde dikkate alınmasında yarar olduğu, zira söz konusu Yönergeyle
yapılan işin niteliği itibariyle tehlike prim ödemesi yapılacak işlerin belirlendiği, bununla birlikte
işin tehlike sınıfında olması veya ilgili Yönetmelik kapsamında kalması neticesinde çalışanlara ilave
risk tazminatı ödenmesine yönelik mevzuatta herhangi bir hüküm olmamasına rağmen tarafların
toplu iş sözleşmeleriyle mali haklarda iyileştirme yapılması mümkün olduğu, toplu iş sözleşmesinin
kendi mecrasında değerlendirilmesi gerektiği, yapılan işle ilgili çalışanlara ilave risk tazminatı veya
ödeme yapılması hususunun tarafların kendi aralarında yapılacak toplu iş sözleşmeleriyle
belirleneceğinin açık olduğu, ancak yapılan işin niteliği sebebiyle bir sonraki toplu iş
sözleşmelerinde prim ödenmesi hususunun hukuk ve hakkaniyet açısından değerlendirilmesi sonuç
ve kanaatine varılmıştır.
Açıklanan gerekçelerle, günlük azami 7,5 saatten fazla çalışma yapılmaması talebinin Reddine;
metal yüzeylere kimyasal kaplama işin niteliği itibariyle çalışanlara prim ödenmesi hususunda 2020
yılında yapılacak olan toplu iş sözleşmelerinde değerlendirilmesi hususunda Makine ve Kimya
75
Endüstrisi Kurumu Genel Müdürlüğüne Tavsiyede Bulunulmasına karar verilmiştir.
Vakıf Yükseköğretim Kurumu Akademik Personeli Olarak Hususi Damgalı Pasaport
Alabilmesi İçin Yasal Düzenleme Yapılması Talebi
Başvuran, vakıf yükseköğretim kurumlarında görev yapan akademik ve idari personelin Pasaport
Kanunu’nun 14’üncü maddesine göre “hususi damgalı pasaport” alma imkânına sahip olmadığını,
“Kamu tüzel kişiliğine” sahip olan vakıf üniversitelerinde çalışanların böyle bir haktan
yararlanamamasının Anayasa’nın eşitlik ilkesine aykırı olarak ayrımcılığa ve mağduriyete neden
olduğunu iddia ederek vakıf yükseköğretim kurumlarında görev yapan akademik ve idari personelin
diğer devlet memurları ve devlet yükseköğretim kurumlarında görev yapan personel gibi “hususi
pasaport” alma konusunda sahip olduğu haklardan yararlandırılması için gereken yasal
düzenlemelerin yapılmasını talep etmektedir.
Kurumumuzca yapılan inceleme neticesinde, üçüncü derece ve üstü kadrolarda çalışan devlet
yükseköğretim kurumları öğretim elemanlarına hususi damgalı pasaport verilirken vakıf
yükseköğretim kurumlarında benzer seviyede çalışan öğretim elemanlarına verilmemesinin
nedeninin emekli keseneklerinin T.C. Emekli Sandığı ile ilişkilendirme şartına haiz olmaması ve
hizmet akdiyle 4857 sayılı İş Kanunu’na tabi olarak çalışmaları şeklinde ifade edildiği, ancak bu
haklı bir neden olarak görünse de söz konusu Pasaport Kanunu’na yapılan eklemelerle belli koşulları
sağlamaları halinde ihracatçılara ve avukatlara sonradan bu hakkın verilmesi karşısında bu
haklılığın sarsıldığı, daha önemlisi ise kamu yararı açısından bakıldığında her ne kadar dolaşımdaki
hususi damgalı pasaportların sayısında yaşanacak artış sonucunda hususi damgalı pasaportlara
uygulanan vize muafiyetinin kaldırılması yönünde karar alınabileceğinden bahisle hususi damgalı
pasaportun kapsamının genişletilmesinin uygun olmayacağı idare tarafından bir gerekçe olarak
sunulsa da başvuranın Anayasa’nın 130’uncu maddesine atıfla üzerine düşen görevlerini yerine
getirmek, yani bilimsel çalışma yapmak, araştırma ve toplantılara katılmak amacıyla yurtdışına
gidişlerinde zorluk yaşamamak adına bu taleplerini ortaya koyması karşısında idarenin
çekincelerine kıyasla başvuranın talebinin kamu yararı açısından baskın olduğu değerlendirilmiştir.
Ancak başvuranın iddia ve taleplerinin yerinde olduğu kabul edilse dahi talebin yerine
getirilebilmesi için ancak ve ancak kanuni düzenleme yapılması gerektiği anlaşılmakla TBMM
75 2019/14772 numaralı başvuru hakkında verilen 27.02.2020 tarihli Kısmen Tavsiye Kısmen Ret Kararı
98