Page 106 - KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
P. 106
D. MEVZUAT DEĞİŞİKLİĞİ ÖNERİLERİMİZ SONUCU SAĞLANAN KATKI
Hukuka, insan haklarına dayalı adalet anlayışına ve hakkaniyete dayalı olarak çalışan Kamu
Denetçiliği Kurumu; idarenin hizmet kalitesinin yükseltilmesine, iyi yönetim ilkelerinin
yerleşmesine, insan haklarının gelişmesine, hukukun üstünlüğünün sağlanmasına, hak arama
kültürünün yaygınlaşmasına ve şeffaf, hesap verebilir insan odaklı bir idarenin oluşmasına katkı
sağlamaya çalışmaktadır.
Kamu Denetçiliği Kurumu yapılan başvuruları incelerken aynı zamanda uygulamadaki sorun
alanlarını ve mevzuattaki hukuka aykırılıkları tespit etmekte, böylece ileride yaşanması muhtemel
hukuka aykırılıklar, hak ihlalleri veya hakkaniyetsiz uygulamaların engellenmesi adına mevzuat
değişikliği önerilerinde bulunabilmektedir. Bu noktada, Kurumun amacı bireysel hukuka veya
hakkaniyete aykırılıkların giderilmesi olduğu kadar benzer durumda olan bireylere yönelik ihlallerin
önlenmesini sağlamaktır.
Kurum, kimi zaman normlar hiyerarşisine aykırılığa kimi zaman toplumsal ihtiyaçlara cevap
vermeyen mevzuatın güncellenmesi gereksinimine kimi zaman ise, hakkaniyete aykırılık içeren
durumların düzeltilmesi gerekliliğine dayanarak mevzuat değişikliğini içeren önerilerde
bulunmaktadır. Böylece idarenin hukuka ve hakkaniyete uygun bir şekilde işleyişine katkıda
bulunmaya çalışılmaktadır.
Aşağıda ise, Kamu Denetçiliği Kurumunun 2020 yılının ilk altı aylık döneminde mevzuat
değişikliği önerilerini içeren tavsiye karar örneklerine yer verilmiştir.
Özlük Hakları Hakkında
Başvuran, MKE Kurumuna bağlı silah fabrikasında, kaplama atölyesinde çalıştığını, yapılan işin
metal yüzeylere kimyasal kaplama öncesinde metal yüzeylerin hazırlığı işini yaptığını, kendilerinin
de “kaplamacılık işi ve kumlama işi” yapmasından ötürü günde en fazla 7.5 saat çalıştırılması
gerektiğini, ancak 5 gün 9 saat çalışma saatlerinin olduğunu, Milli Savunma Bakanlığına bağlı aynı
işi yapan fabrikalarda günde en fazla 7,5 saat olarak çalışıldığını, bu durumun eşitliğe aykırı
olduğunu, ayrıca MKE Kurumunda uygulanmakta olan Parlayıcı, Patlayıcı, Yakıcı Madde Üreten
İşyerleri Prim Yönergesi hükümleri çerçevesinde MKE Kurumunda tehlikeli işyerlerinde çalışan
işçilere maruz kaldığı risklere binaen ek maddi imkân sağlanması adına prim ödemesi yapıldığını,
ancak kendilerinin çalıştığı işyeri çok tehlikeli olmasına rağmen bu yönerge kapsamında
değerlendirilmediğini belirterek çalışma saatlerinin haftalık 37,5 saat üzerinden tanzim edilmesini,
(ücretin tam ödendiği), anılan yönerge kapsamında ödenen primden yararlandırılmasını talep
etmektedir.
Kurumumuzca yapılan inceleme neticesinde, başvuranın işin niteliğinin Sağlık Kuralları
Bakımından Günde Azami Yedi Buçuk Saat veya Daha Az Çalışılması Gereken İşler Hakkında
Yönetmeliği kapsamında kaldığı kuşkusuz olup buna göre anılan yönetmelik kapsamında günde en
fazla 7,5 çalışılması gereken işler olarak değerlendirildiği, öte yandan MKE ile Türk Metal
Sendikası arasında akdedilen İşletme Toplu İş Sözleşmesiyle çalışma süresinin vardiyalı olarak
günde 7,5 saat üzerinden 6 gün olarak belirlendiği, dolayıyla söz konusu Yönetmelik kapsamında
kalan işin Yönetmeliğe aykırı bir şekilde çalışanlara günlük azami 7,5 saatten fazla çalıştırma
yapmasının mevzu bahis edilemeyeceği değerlendirilmiştir.
Öte yandan, başvuranın Parlayıcı, Patlayıcı, Yakıcı Madde Üreten İşyerleri Prim Yönergesi
hükümleri çerçevesinde ilave prim ödemesi talebine ilişkin olarak yapılan incelemede ise, metal
97