Page 106 - KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
P. 106

D.  MEVZUAT DEĞİŞİKLİĞİ ÖNERİLERİMİZ SONUCU SAĞLANAN KATKI

              Hukuka,  insan  haklarına  dayalı  adalet  anlayışına  ve  hakkaniyete  dayalı  olarak  çalışan  Kamu
              Denetçiliği  Kurumu;  idarenin  hizmet  kalitesinin  yükseltilmesine,  iyi  yönetim  ilkelerinin
              yerleşmesine,  insan  haklarının  gelişmesine,  hukukun  üstünlüğünün  sağlanmasına,  hak  arama
              kültürünün yaygınlaşmasına ve şeffaf, hesap verebilir insan odaklı bir idarenin oluşmasına katkı
              sağlamaya çalışmaktadır.

              Kamu  Denetçiliği  Kurumu  yapılan  başvuruları  incelerken  aynı  zamanda  uygulamadaki  sorun
              alanlarını ve mevzuattaki hukuka aykırılıkları tespit etmekte, böylece ileride yaşanması muhtemel
              hukuka aykırılıklar, hak ihlalleri veya hakkaniyetsiz uygulamaların engellenmesi adına mevzuat
              değişikliği  önerilerinde  bulunabilmektedir.  Bu  noktada,  Kurumun  amacı  bireysel  hukuka  veya
              hakkaniyete aykırılıkların giderilmesi olduğu kadar benzer durumda olan bireylere yönelik ihlallerin
              önlenmesini sağlamaktır.

              Kurum,  kimi  zaman  normlar  hiyerarşisine  aykırılığa  kimi  zaman  toplumsal  ihtiyaçlara  cevap
              vermeyen mevzuatın güncellenmesi  gereksinimine kimi zaman ise, hakkaniyete aykırılık içeren
              durumların  düzeltilmesi  gerekliliğine  dayanarak  mevzuat  değişikliğini  içeren  önerilerde
              bulunmaktadır.  Böylece  idarenin  hukuka  ve  hakkaniyete  uygun  bir  şekilde  işleyişine  katkıda
              bulunmaya çalışılmaktadır.

              Aşağıda  ise,  Kamu  Denetçiliği  Kurumunun  2020  yılının  ilk  altı  aylık  döneminde  mevzuat
              değişikliği önerilerini içeren tavsiye karar örneklerine yer verilmiştir.



              Özlük Hakları Hakkında
              Başvuran, MKE Kurumuna bağlı silah fabrikasında, kaplama atölyesinde çalıştığını, yapılan işin
              metal yüzeylere kimyasal kaplama öncesinde metal yüzeylerin hazırlığı işini yaptığını, kendilerinin
              de  “kaplamacılık  işi  ve  kumlama  işi”  yapmasından  ötürü  günde  en  fazla  7.5  saat  çalıştırılması
              gerektiğini, ancak 5 gün 9 saat çalışma saatlerinin olduğunu, Milli Savunma Bakanlığına bağlı aynı
              işi  yapan  fabrikalarda  günde  en  fazla  7,5  saat  olarak  çalışıldığını,  bu  durumun  eşitliğe  aykırı
              olduğunu, ayrıca MKE Kurumunda uygulanmakta olan Parlayıcı, Patlayıcı, Yakıcı Madde Üreten
              İşyerleri Prim Yönergesi hükümleri çerçevesinde MKE Kurumunda tehlikeli işyerlerinde çalışan
              işçilere maruz kaldığı risklere binaen ek maddi imkân sağlanması adına prim ödemesi yapıldığını,
              ancak  kendilerinin  çalıştığı  işyeri  çok  tehlikeli  olmasına  rağmen  bu  yönerge  kapsamında
              değerlendirilmediğini belirterek çalışma saatlerinin haftalık 37,5 saat üzerinden tanzim edilmesini,
              (ücretin  tam  ödendiği),  anılan  yönerge  kapsamında  ödenen  primden  yararlandırılmasını  talep
              etmektedir.

              Kurumumuzca  yapılan  inceleme  neticesinde,  başvuranın  işin  niteliğinin  Sağlık  Kuralları
              Bakımından Günde Azami Yedi Buçuk Saat veya Daha Az Çalışılması Gereken İşler Hakkında
              Yönetmeliği kapsamında kaldığı kuşkusuz olup buna göre anılan yönetmelik kapsamında günde en
              fazla  7,5  çalışılması  gereken  işler  olarak  değerlendirildiği,  öte  yandan  MKE  ile  Türk  Metal
              Sendikası arasında akdedilen  İşletme Toplu  İş  Sözleşmesiyle çalışma süresinin vardiyalı olarak
              günde 7,5 saat üzerinden 6 gün olarak belirlendiği, dolayıyla söz konusu Yönetmelik kapsamında
              kalan  işin  Yönetmeliğe  aykırı  bir  şekilde  çalışanlara  günlük  azami  7,5  saatten  fazla  çalıştırma
              yapmasının mevzu bahis edilemeyeceği değerlendirilmiştir.

              Öte  yandan,  başvuranın  Parlayıcı,  Patlayıcı,  Yakıcı  Madde  Üreten  İşyerleri  Prim  Yönergesi
              hükümleri çerçevesinde ilave prim ödemesi talebine ilişkin olarak yapılan incelemede ise, metal

                                                                                                           97
   101   102   103   104   105   106   107   108   109   110   111