Page 104 - KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
P. 104
anlaşıldığından, başvuranın mülkiyet haklarının ihlal edildiğine ilişkin iddialarının yerinde olmadığı
anlaşılmıştır.
Bu kapsamda, başvuranın mülkiyet hakkının ihlal edildiğine ilişkin iddiasının Reddine; başvuranın
dilekçelerine cevaben hazırlanan yazıların başvurana ulaşmadığı anlaşıldığından, bilgi edinme ve
dilekçe haklarının ihlal edildiğinin tespiti ile evrak gönderimi konusunda gerekli tedbirlerin alınması
hususunda OYAK Genel Müdürlüğüne Tavsiyede Bulunulmasına karar verilmiştir.
72
Aile Hekimi Olan Başvuranın Askerlik Yaptığı Döneme Ait Boş Birim Cari Giderinin Sadece
Karar Defterinin İbrazı İle Ödenmesi Talebi
Başvuran, Malatya’da aile hekimi olduğunu, 01.03.2019–24.03.2019 tarihlerinde bedelli askerlik
yaptığını, Sağlık Bakanlığı Halk Sağlığı Genel Müdürlüğünün “Aile Hekimliğinde Bedelli
Askerlik” konulu ve “Boş Aile Hekimliği Birimlerinin Cari Giderlerinin Ödenmesi Hk.” konulu
yazılarına rağmen bedeli askerlik yaptığı döneme ait aile hekimliği cari giderini kendi cebinden
ödediğini, 11.04.2019 tarihinde dilekçe yazarak Malatya Valiliği İl Sağlık Müdürlüğü
başvurduğunu, dilekçesine cevaben Sağlık Bakanlığı Strateji Geliştirme Başkanlığından konu ile
ilgili görüş sorulduğunun ve gelecek cevaba göre işlemler yapılacağının bildirildiğini, sözlü olarak
fatura ibraz etmesinin istendiğini belirterek, askerde olduğu dönemdeki cari gider ödemesinin karar
defterinin ibrazına istinaden yapılmasını talep etmiştir.
Kurumumuzca yapılan inceleme neticesinde, 5018 sayılı Kanun’un “Giderin gerçekleştirilmesi”
başlıklı 33’üncü maddesinde; bütçeden bir giderin yapılabilmesi için iş, mal veya hizmetin
belirlenmiş usul ve esaslara uygun olarak alındığının veya gerçekleştirildiğinin, görevlendirilmiş
kişi veya komisyonlarca onaylanması ve gerçekleştirme belgelerinin düzenlenmiş olmasının
gerektiği, maddenin son fıkrasında ise giderin çeşidine göre aranacak gerçekleştirme belgelerinin
şekil ve türlerinin merkezi yönetim kapsamındaki kamu idareleri için Maliye Bakanlığınca
çıkarılacak yönetmelikle belirleneceği düzenlenmiştir. Diğer yandan, Sağlık Bakanlığınca Aile
Hekimliği Ödeme ve Sözleşme Yönetmeliği’nde ise boş bulunan aile hekimliği pozisyonu için
yapılan giderlerin, “karar defteri” ibrazı ile ödeneceği öngörülmüştür. Aile hekimlerine görev
yaptığı aile hekimliği biriminin asgari fiziki ve teknik şartların devamına yönelik giderleri için
herhangi bir harcama belgesi talep edilmeden matbu bir “Aile Sağlığı Merkezi Giderleri” ödemesi
(her ay tavan ücretin %50’sinin, Türkiye İstatistik Kurumu tarafından yayımlanan illerin satın alma
gücü paritesi puanı ile çarpımı sonucuna göre bulunacak tutar ödemesi) yapılması nedeniyle,
hizmetlerini yürüttükleri boş aile hekimliği birimi için de belge sunulmadan ödeme yapılması
beklentisi doğduğu değerlendirilmiştir.
Sonuç olarak, bir harcama gerçekleştiğinde aranacak belgelerin belirlenme yetkisinin 5018 sayılı
Kanun ile Hazine ve Maliye Bakanlığına verilmesi ve 5258 sayılı Kanun’un verdiği yetki ile
çıkarılan Aile Hekimliği Ödeme ve Sözleşme Yönetmeliğinde yer alan “… Aile hekimi
pozisyonunun sözleşmeli aile hekimi bulunmaması nedeniyle boş olması durumunda, bu ödemenin
müdürlüğün döner sermayesine aktarılacağı ve birimin giderlerinin karar defterinin ibrazı üzerine
müdürlüğün döner sermayesinden karşılanacağı” hükmünün Merkezi Yönetim Harcama Belgeleri
Yönetmeliği’nde belirtilen harcama belgelerinin aranmasına engel teşkil etmemesi nedeniyle
başvurunun reddi gerektiği, diğer taraftan aile sağlığı merkezi giderlerinin ödemesi usulünün hukuki
belirlilik ilkesi gereği herhangi bir tereddüde, şüpheye yer vermeyecek, çelişkileri giderecek, açık,
net, anlaşılabilir bir şekilde yeniden belirlenmesi gerektiği değerlendirilmiştir.
72 2019/18038 numaralı başvuru hakkında verilen 12.02.2020 tarihli Kısmen Tavsiye Kısmen Ret Kararı
95