Page 113 - KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
P. 113

almaya başladığı, ilgili idarece de ileri sürüldüğü üzere, her ne kadar Lisansüstü Eğitim ve Öğretim
              Yönetmeliği’nde  yabancı  dil hazırlık  eğitimine ilişkin  bir ibare  yer almamakta, sadece bilimsel
              hazırlık süresinin yüksek lisans süresi dışında değerlendirileceği hüküm altına alınmakta ise de,
              Lisansüstü  Eğitim  ve  Öğretim  Yönetmeliği’nin,  7’nci  maddesinde  de,  tezli  yüksek  lisans
              programının süresinin bilimsel hazırlıkta geçen süre hariç, kayıt olduğu programa ilişkin derslerin
              verildiği  dönemden  başlamak  üzere,  dört  yarıyıl  olduğu,  programın  ise  en  çok  altı  yarıyılda
              tamamlanacağı hüküm altına alındığı, yani, söz konusu Yönetmelik hükmünde yüksek lisans eğitimi
              süresinin  başlangıç  tarihinin  kayıtlı  olunan  programlara  ilişkin  derslerin  verilmeye  başladığı
              dönemden  itibaren  başlayacağı,  bu  kapsamda,  anılan  Yönetmelik  hükmü  uyarınca,  başvuranın
              2017-2018 bahar  yarıyılı  itibariyle kayıtlı olduğu programa ilişkin dersleri almaya başladığı  ve
              dolayısıyla  başvuranın  azami  eğitim  süresini  henüz  tamamlamadığı  değerlendirilmiştir.  Bunun
              yanında,  benzer  durumda  yaşanabilecek  tereddütleri  bertaraf  etmeyi  ve  yaşanabilecek
              mağduriyetleri  önlemeyi  teminen  Yükseköğretim  Kurum  Başkanlığınca  Lisansüstü  Eğitim  ve
              Öğretim Yönetmeliği’nde gerekli düzenlemenin yapılması gerektiği kanaatine ulaşılmıştır.

              Bu kapsamda, başvuranın başvurusunun reddi kararının ivedilikle geri alınarak ön değerlendirme
              listesinin yeniden düzenlenmesi ve başvuranın bilim sınavına kabul edilmesin hususunda Kilis 7
              Aralık Üniversitesi Rektörlüğüne; başkaca mağduriyetlere sebep verilmemesi açısından Lisansüstü
              Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği’nde gerekli düzenlemenin  yapılması hususunda Yükseköğretim
              Kurulu Başkanlığına Tavsiyede Bulunulmasına  karar verilmiştir.
                                                           82

              Tarım Alanında Muvakkat Yapı İzni Verilmesi Talebi
              Başvuran, Bursa ili, Nilüfer ilçesi, Atlas mahallesindeki hazine taşınmazını hobi bahçesi yapmak
              üzere  Ertuğrulgazi  Emlak  Müdürlüğünden  15.11.2018  tarihinde  5  yıllığına  kiralayarak  teslim
              aldığını, kiralama şartname ile sözleşmesinde belirtilen geçici yapı izni için Nilüfer Belediyesine
              yaptığı başvurunun taşınmazın “tarım alanı”nda kaldığını ve 3194 sayılı İmar Kanunu’na ve 5403
              sayılı  Toprak  Koruma  Kanunu’na  göre  “tarım  alanlarında  muvakkat  yapı  izni  verilemeyeceği”
              gerekçesiyle  reddedildiğini,  taşınmazın  köy  yerleşik  yerinde  olduğunu,  çevresinin  tamamının
              yapılaşmış olduğunu iddia ederek mağduriyetinin giderilmesi hususunda gereğini talep etmiştir.

              Kurumumuzca  yapılan  inceleme  neticesinde,  Anayasa’nın  44’üncü  ve  45’inci  maddeleri,  5403
              sayılı Toprak Koruma ve Arazi Kullanımı Kanunu’nun, 3194 sayılı İmar Kanunu’nun ve Bursa
              Büyükşehir Belediyesi İmar Yönetmeliği’nin ilgili hükümleri ile 2020 yılı Bursa 1/100.000 ölçekli
              Çevre  Düzeni  Planı  Uygulama  hükümleri  çerçevesinde  tarım  alanında  kalan  taşınmaz  üzerinde
              muvakkat yapı yapılmasına izin verilmemesi işleminde hukuka aykırılık bulunmadığı, öte yandan,
              tarım alanlarının tarımsal amaç dışında kullanılamayacağına ilişkin düzenlemelerde korunan hukuki
              yarar  dikkate  alındığında,  başvuranın  mülkiyet  hakkının  kullanımına  getirilen  sınırlandırmanın,
              taşınmazdan  kiralama  amacına  göre  yararlanma  şeklini  engelleyen  bir  sınırlandırma  olmadığı,
              başvuranın kişisel yararı ile toplumun genel yararı arasında başvuran aleyhine ölçüsüz ve ağır bir
              yüke sebebiyet vereceğinin söylenemeyeceği, nitekim başvuran tarafından da bu hususun somut
              olarak  ortaya  konamadığı  tespit  edilmekle,  başvurunun  reddi  gerektiği  kanaati  ve  sonucuna
              ulaşılmıştır.
              Bununla birlikte, kiralama işlemine konu taşınmazın Kira Şartnamesi’nin 13’üncü maddesi ve Kira
              Sözleşmesi’nin 5’inci maddesinde yer verilen her iki düzenlemede de, kiraya verilecek taşınmazlar
              üzerinde “kiralama süresi sonunda kaldırılmak” ve “kiralama amacına uygun olmak kaydıyla takılıp



              82  2020/1992 numaralı başvuru hakkında verilen 01.06.2020 tarihli Tavsiye Kararı

                                                                                                         104
   108   109   110   111   112   113   114   115   116   117   118