Page 113 - KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
P. 113
almaya başladığı, ilgili idarece de ileri sürüldüğü üzere, her ne kadar Lisansüstü Eğitim ve Öğretim
Yönetmeliği’nde yabancı dil hazırlık eğitimine ilişkin bir ibare yer almamakta, sadece bilimsel
hazırlık süresinin yüksek lisans süresi dışında değerlendirileceği hüküm altına alınmakta ise de,
Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği’nin, 7’nci maddesinde de, tezli yüksek lisans
programının süresinin bilimsel hazırlıkta geçen süre hariç, kayıt olduğu programa ilişkin derslerin
verildiği dönemden başlamak üzere, dört yarıyıl olduğu, programın ise en çok altı yarıyılda
tamamlanacağı hüküm altına alındığı, yani, söz konusu Yönetmelik hükmünde yüksek lisans eğitimi
süresinin başlangıç tarihinin kayıtlı olunan programlara ilişkin derslerin verilmeye başladığı
dönemden itibaren başlayacağı, bu kapsamda, anılan Yönetmelik hükmü uyarınca, başvuranın
2017-2018 bahar yarıyılı itibariyle kayıtlı olduğu programa ilişkin dersleri almaya başladığı ve
dolayısıyla başvuranın azami eğitim süresini henüz tamamlamadığı değerlendirilmiştir. Bunun
yanında, benzer durumda yaşanabilecek tereddütleri bertaraf etmeyi ve yaşanabilecek
mağduriyetleri önlemeyi teminen Yükseköğretim Kurum Başkanlığınca Lisansüstü Eğitim ve
Öğretim Yönetmeliği’nde gerekli düzenlemenin yapılması gerektiği kanaatine ulaşılmıştır.
Bu kapsamda, başvuranın başvurusunun reddi kararının ivedilikle geri alınarak ön değerlendirme
listesinin yeniden düzenlenmesi ve başvuranın bilim sınavına kabul edilmesin hususunda Kilis 7
Aralık Üniversitesi Rektörlüğüne; başkaca mağduriyetlere sebep verilmemesi açısından Lisansüstü
Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği’nde gerekli düzenlemenin yapılması hususunda Yükseköğretim
Kurulu Başkanlığına Tavsiyede Bulunulmasına karar verilmiştir.
82
Tarım Alanında Muvakkat Yapı İzni Verilmesi Talebi
Başvuran, Bursa ili, Nilüfer ilçesi, Atlas mahallesindeki hazine taşınmazını hobi bahçesi yapmak
üzere Ertuğrulgazi Emlak Müdürlüğünden 15.11.2018 tarihinde 5 yıllığına kiralayarak teslim
aldığını, kiralama şartname ile sözleşmesinde belirtilen geçici yapı izni için Nilüfer Belediyesine
yaptığı başvurunun taşınmazın “tarım alanı”nda kaldığını ve 3194 sayılı İmar Kanunu’na ve 5403
sayılı Toprak Koruma Kanunu’na göre “tarım alanlarında muvakkat yapı izni verilemeyeceği”
gerekçesiyle reddedildiğini, taşınmazın köy yerleşik yerinde olduğunu, çevresinin tamamının
yapılaşmış olduğunu iddia ederek mağduriyetinin giderilmesi hususunda gereğini talep etmiştir.
Kurumumuzca yapılan inceleme neticesinde, Anayasa’nın 44’üncü ve 45’inci maddeleri, 5403
sayılı Toprak Koruma ve Arazi Kullanımı Kanunu’nun, 3194 sayılı İmar Kanunu’nun ve Bursa
Büyükşehir Belediyesi İmar Yönetmeliği’nin ilgili hükümleri ile 2020 yılı Bursa 1/100.000 ölçekli
Çevre Düzeni Planı Uygulama hükümleri çerçevesinde tarım alanında kalan taşınmaz üzerinde
muvakkat yapı yapılmasına izin verilmemesi işleminde hukuka aykırılık bulunmadığı, öte yandan,
tarım alanlarının tarımsal amaç dışında kullanılamayacağına ilişkin düzenlemelerde korunan hukuki
yarar dikkate alındığında, başvuranın mülkiyet hakkının kullanımına getirilen sınırlandırmanın,
taşınmazdan kiralama amacına göre yararlanma şeklini engelleyen bir sınırlandırma olmadığı,
başvuranın kişisel yararı ile toplumun genel yararı arasında başvuran aleyhine ölçüsüz ve ağır bir
yüke sebebiyet vereceğinin söylenemeyeceği, nitekim başvuran tarafından da bu hususun somut
olarak ortaya konamadığı tespit edilmekle, başvurunun reddi gerektiği kanaati ve sonucuna
ulaşılmıştır.
Bununla birlikte, kiralama işlemine konu taşınmazın Kira Şartnamesi’nin 13’üncü maddesi ve Kira
Sözleşmesi’nin 5’inci maddesinde yer verilen her iki düzenlemede de, kiraya verilecek taşınmazlar
üzerinde “kiralama süresi sonunda kaldırılmak” ve “kiralama amacına uygun olmak kaydıyla takılıp
82 2020/1992 numaralı başvuru hakkında verilen 01.06.2020 tarihli Tavsiye Kararı
104