Page 119 - KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
P. 119
cadde, sokak, meydan ve benzeri yerler üzerinde araç park yerlerini tespit etmek ve işletmek,
işlettirmek veya kiraya vermek…” hükmünün yer aldığı, dolayısıyla büyükşehir belediyesi sınırları
içerisinde yer alan yol, cadde ve benzeri yerler üzerinde araç park yerlerine yönelik işletme ve
işlettirme yetkisinin büyükşehir belediyesine ait olduğu, ayrıca 2918 sayılı Karayolları Trafik
Kanunu’nun “Park ücretinin alınması, araçların çektirilmesi ve kaldırılması ile muhafazası” başlıklı
79’uncu maddesinin birinci fıkrası uyarınca da yetkisiz gerçek veya tüzel kişilerce park ücreti alan
veya almaya teşebbüs edenlerin, fiilleri daha ağır bir ceza gerektiren bir suç oluşturmadığı takdirde,
altı aydan iki yıla kadar hapis ve beş bin güne kadar adli para cezası ile cezalandırılacağının kural
altına alındığı, dolayısıyla s büyükşehir belediyesi statüsündeki yerlerde ilçe belediyeleri tarafından
yol üstü otopark işletmeciliği yapılmasının kanuna aykırı olduğu tespit edilmiştir.
Açıklanan gerekçelerle, İstanbul Büyükşehir Belediyesi kapsamında yer alan Maltepe Belediyesinin
(ilçe belediyesi) yol üstü otopark işletme/işlettirme yetkisinin olmaması dolayısıyla söz konusu
hukuka aykırılığın giderilmesi yönünde İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanlığı ile Maltepe
Belediye Başkanlığına Tavsiyede Bulunulmasına karar verilmiştir.
88
‘Oturulması ve kullanılması kanunların verdiği yetkiye dayanılarak yasak edilen binalar’
Sınıfına Giren Binanın Emlak Vergisinden İstisna Tutulması Talebi
Başvuran, 2015 yılında kat maliki olduğu … Apartmanının oturulması ve kullanılması yasak bina
olarak değerlendirildiğini ve kamu tarafından boşaltıldığını, buna bağlı olarak mezkur binanın
‘Oturulması ve kullanılması kanunların verdiği yetkiye dayanılarak yasak edilen binalar’ sınıfına
girdiğini, Emlak Vergisi Kanunu’na göre muafiyetinin söz konusu olduğunu, fakat Kadıköy
Belediyesinin bu muafiyeti kabul etmediğini, tahakkuk işlemleri uygulamadığını ve açıklayıcı bilgi
vermediğini iddia ve ifade ederek 2015 yılından bu zamana kadar ödediği tüm vergilerin tarafına
geri ödenmesini, ayrıca Kadıköy Belediyesince ilgili hesapların yeni duruma göre yapılmasını talep
etmektedir.
Kurumumuzca yapılan incelemede, Emlak Vergisi Kanunu’nun 9’uncu üçüncü fıkrasında yer
verilen “Oturulması ve kullanılması kanunların verdiği yetkiye dayanılarak yasak edilen binaların
vergileri, mükelleflerce keyfiyetin vergi dairesine bildirilmesi veya vergi dairesince re'sen tespit
edilmesi üzerine, bu olayların vukua geldiği tarihlerden sonra gelen taksitlerden itibaren, bu
hallerin devam ettiği sürece alınmaz.” hükmüne yer verildiği, dolayısıyla kanunların verdiği yetkiye
dayanılarak oturulması ve kullanılması yasak edilen binaların vergilerinin ödeme yükümlülüğünün
ortadan kalktığı, bu kapsamda, Emlak Vergisi Kanunu’nun 9’uncu maddesinin üçüncü fıkrasında
yer verilen “yasaklama kararı” devam ettiği sürece bu tür binalardan vergi alınmaması ve tahakkuk
ettirilen vergilerin yasaklama kararını takip eden taksitten itibaren ve söz konusu karar devam ettiği
sürece terkin edilmesi gerektiği, mükelleflerin ‘oturulması ve kullanılması kanunların verdiği
yetkiye dayanılarak yasak edilen binalarda’ söz konusu ‘yasak kararına’ rağmen oturmaya devam
etmeleri veya kullanmalarının, bu hükmün uygulanmasına engel teşkil etmediği, çünkü kanun
hükmünün mükellefe yönelik değil tanımlanan binaya ilişkin olduğu, dolayısıyla “yasaklama
kararı” devam ettiği sürece bu tür binalardan vergi alınmaması, tahakkuk ettirilen vergilerin
yasaklama kararını takip eden taksitten itibaren ve söz konusu karar devam ettiği sürece terkin
edilmesi gerektiği değerlendirilmiştir.
Açıklanan gerekçelerle, uyuşmazlık konusu olan ve riskli yapı kararı verilen bina vasıflı mezkur
taşınmazın yıkılıp arsaya dönüşmeden önceki dönemleri için şikâyetçiden emlak vergisi tahsil
88 2019/18197 numaralı başvuru hakkında verilen 17.04.2020 tarihli Tavsiye Kararı
110