Page 119 - KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
P. 119

cadde,  sokak,  meydan  ve  benzeri  yerler  üzerinde  araç  park  yerlerini  tespit  etmek  ve  işletmek,
              işlettirmek veya kiraya vermek…” hükmünün yer aldığı, dolayısıyla büyükşehir belediyesi sınırları
              içerisinde yer alan  yol, cadde ve benzeri yerler üzerinde araç park yerlerine yönelik işletme ve
              işlettirme  yetkisinin  büyükşehir  belediyesine  ait  olduğu,  ayrıca  2918  sayılı  Karayolları  Trafik
              Kanunu’nun “Park ücretinin alınması, araçların çektirilmesi ve kaldırılması ile muhafazası” başlıklı
              79’uncu maddesinin birinci fıkrası uyarınca da yetkisiz gerçek veya tüzel kişilerce park ücreti alan
              veya almaya teşebbüs edenlerin, fiilleri daha ağır bir ceza gerektiren bir suç oluşturmadığı takdirde,
              altı aydan iki yıla kadar hapis ve beş bin güne kadar adli para cezası ile cezalandırılacağının kural
              altına alındığı, dolayısıyla s büyükşehir belediyesi statüsündeki yerlerde ilçe belediyeleri tarafından
              yol üstü otopark işletmeciliği yapılmasının kanuna aykırı olduğu tespit edilmiştir.
              Açıklanan gerekçelerle, İstanbul Büyükşehir Belediyesi kapsamında yer alan Maltepe Belediyesinin
              (ilçe belediyesi)  yol  üstü otopark işletme/işlettirme  yetkisinin olmaması  dolayısıyla söz konusu
              hukuka  aykırılığın  giderilmesi  yönünde  İstanbul  Büyükşehir  Belediye  Başkanlığı  ile  Maltepe
              Belediye Başkanlığına Tavsiyede Bulunulmasına  karar verilmiştir.
                                                             88

              ‘Oturulması  ve kullanılması  kanunların verdiği yetkiye dayanılarak yasak edilen binalar’
              Sınıfına Giren Binanın Emlak Vergisinden İstisna Tutulması Talebi
              Başvuran, 2015 yılında kat maliki olduğu … Apartmanının oturulması ve kullanılması yasak bina
              olarak  değerlendirildiğini  ve  kamu  tarafından  boşaltıldığını,  buna  bağlı  olarak  mezkur  binanın
              ‘Oturulması ve kullanılması kanunların verdiği yetkiye dayanılarak yasak edilen binalar’ sınıfına
              girdiğini,  Emlak  Vergisi  Kanunu’na  göre  muafiyetinin  söz  konusu  olduğunu,  fakat  Kadıköy
              Belediyesinin bu muafiyeti kabul etmediğini, tahakkuk işlemleri uygulamadığını ve açıklayıcı bilgi
              vermediğini iddia ve ifade ederek 2015 yılından bu zamana kadar ödediği tüm vergilerin tarafına
              geri ödenmesini, ayrıca Kadıköy Belediyesince ilgili hesapların yeni duruma göre yapılmasını talep
              etmektedir.

              Kurumumuzca  yapılan  incelemede,  Emlak  Vergisi  Kanunu’nun  9’uncu  üçüncü  fıkrasında  yer
              verilen “Oturulması ve kullanılması kanunların verdiği yetkiye dayanılarak yasak edilen binaların
              vergileri, mükelleflerce keyfiyetin vergi dairesine bildirilmesi veya vergi dairesince re'sen tespit
              edilmesi  üzerine,  bu  olayların  vukua  geldiği  tarihlerden  sonra  gelen  taksitlerden  itibaren,  bu
              hallerin devam ettiği sürece alınmaz.” hükmüne yer verildiği, dolayısıyla kanunların verdiği yetkiye
              dayanılarak oturulması ve kullanılması yasak edilen binaların vergilerinin ödeme yükümlülüğünün
              ortadan kalktığı, bu kapsamda, Emlak Vergisi Kanunu’nun 9’uncu maddesinin üçüncü fıkrasında
              yer verilen “yasaklama kararı” devam ettiği sürece bu tür binalardan vergi alınmaması ve tahakkuk
              ettirilen vergilerin yasaklama kararını takip eden taksitten itibaren ve söz konusu karar devam ettiği
              sürece  terkin  edilmesi  gerektiği,  mükelleflerin  ‘oturulması  ve  kullanılması  kanunların  verdiği
              yetkiye dayanılarak yasak edilen binalarda’ söz konusu ‘yasak kararına’ rağmen oturmaya devam
              etmeleri  veya  kullanmalarının,  bu  hükmün  uygulanmasına  engel  teşkil  etmediği,  çünkü  kanun
              hükmünün  mükellefe  yönelik  değil  tanımlanan  binaya  ilişkin  olduğu,  dolayısıyla  “yasaklama
              kararı”  devam  ettiği  sürece  bu  tür  binalardan  vergi  alınmaması,  tahakkuk  ettirilen  vergilerin
              yasaklama kararını takip eden taksitten itibaren ve söz konusu karar devam ettiği sürece terkin
              edilmesi gerektiği değerlendirilmiştir.

              Açıklanan gerekçelerle, uyuşmazlık konusu olan ve riskli yapı kararı verilen bina vasıflı mezkur
              taşınmazın  yıkılıp  arsaya  dönüşmeden  önceki  dönemleri  için  şikâyetçiden  emlak  vergisi  tahsil



              88  2019/18197 numaralı başvuru hakkında verilen 17.04.2020 tarihli Tavsiye Kararı

                                                                                                         110
   114   115   116   117   118   119   120   121   122   123   124