Page 121 - KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
P. 121
İdarenin Yazışmalarının Geç Olmasından Kaynaklanan Mağduriyetinin Giderilmesi ve Prim
Borcunu Ödeyerek Emekli Olma Talebi
Başvuran, 13.08.2018 tarihinde kredili emeklilik için başvuru yaptığını ve bunun içinde bankadan
kredi çekip Bağ-Kur prim borcunu ödeyip emekli olmayı planladığını, prim borcunun o tarih
itibariyle yapılandırma yasasıyla birlikte 14.250 TL olduğunu, ilgili idareden haber gelmeyince
tekrar gittiğini, kendisine yazı gönderdiklerini ve işlemlerin tamamlanmadığını belirttiklerini,
idarenin 08.10.2018 tarihli yazısı ile; “… 13.08.2018 tarihli müracaatınıza istinaden dosyanızda
yapılan yazışmalar, banka protokolü gereği son ödeme tarihi olan 31.08.2018 tarihine kadar
sonuçlanmadığı için ilgide kayıtlı Ek/1 kredili emeklilik talebiniz, 7143 sayılı kanun gereğince
yapılacak herhangi bir işlemin bulunmadığından işlemden kaldırılmıştır” şeklinde verilen cevabi
yazının eline ulaşmadığını, kendisinin kuruma gidip yazının bir örneğini aldığını, idarenin
yazışmalarının geç olmasından kaynaklanan mağduriyetinin giderilmesini, 31.08.2018 tarihindeki
yapılandırılmış 14.250 TL prim borcunu ödeyerek emekliliğinin sağlanmasını talep etmektedir.
Kurumumuzca yapılan inceleme neticesinde, başvurucunun 25.07.2018 tarihinde Kumluca Sosyal
Güvenlik Merkezine yaptığı 7143 sayılı Kanun kapsamındaki başvuru formunda 4/1-b bendi
kapsamında bulunan borçların 18 taksitte ödenmek üzere yapılandırılması talebinde bulunduğu,
01.05.2015 sonrası borçların yapılandırma kapsamına alınarak 14.202,31 TL yapılandırma ve
841,42 TL kapsama girmeyen borç şeklinde ödeme çıkarıldığı, ilk ödeme tarihinin 15 Ekim 2018
tarihine kadar uzatıldığı, ödeme tebligatının elden tebliğ edildiğine dair herhangi bir belgenin tespit
edilemediği, ayrıca başvurucunun 13.08.2018 tarihli ihya talebi yaptığı, 2550 günün karşılığı olarak
21.120,25-TL lik ihya ödeme planının çıkarıldığı ve … Bankası ile SGK arasında yapılan protokole
istinaden borcunu ödemek isteyen başvurucuya ilgili birim tarafından EK-2 belgesinin
düzenlenememesi sebebiyle işlemin sonlandırılamadığı, dolayısıyla borcunu ödemek isteyen
başvuranın idarenin belgeyi zamanında düzenlememesinden kaynaklı mağduriyetinin olduğu tespit
edilmiştir.
Açıklanan gerekçelerle, başvurana SGK’nın zamanında vermesi gereken belgeyi
düzenleyememesinden oluşan mağduriyetin önlenmesi için gerekli tedbirleri alması hususunda
Sosyal Güvenlik Kurumu Başkanlığına Tavsiyede Bulunulmasına karar verilmiştir.
91
Adli Vaka Sonrası Rücu Edilen Sağlık Giderlerine İlişkin İşlemin İptali Talebi
Başvuran, hakkında kesinleşen mahkeme kararı TCK’nın 86/2’nci maddesi gereğince
cezalandırılmak suretiyle hüküm kurulduğunu, bunun üzerine SGK tarafından 5510 sayılı
Kanun’un76’ncı maddesinin 5’inci fıkrasının “..genel sağlık sigortalısına ve bunların bakmakla
yükümlü olduğu kişilere kastı veya suç sayılır bir hareketi veya ilgili kanunlarla verilmiş bir görevi
yapmaması ya da ihmali nedeniyle Kurumun sağlık hizmeti sağlamasına veya bu kişilerin tedavi
süresinin uzamasına sebep olduğu mahkeme kararıyla tespit edilen üçüncü kişilere, Kurumun
yaptığı sağlık hizmeti giderleri tazmin ettirilir.” hükmü gereği zarar görenin sağlık giderlerinin
tarafına yansıtıldığını, başvuranın tarafına rücu edilen borca itiraz ettiğini belirterek aylığından
yapılan kesintilerin tarafına faiziyle iade edilmesi talebinde bulunmuştur.
Kurumumuzca yapılan incelemede, SGK’nın başvurana rücu ettiği tedavi giderlerine ve diğer
giderlere bakıldığında; 27.12.2017 tarihinde yaşanan olay sonrası zarar görenin 27-28.12.2017
tarihlerinde Çiğli Bölge Eğitim Araştırma Hastanesinde adli vaka kapsamında gördüğü tedavilere,
yine 29.12.2017 tarihinde aynı hastanede bu sefer metakarpal kemik kırığı tanısıyla ortopedi ve
91 2019/18314 numaralı başvuru hakkında verilen 01.04.2020 tarihli Tavsiye Kararı
112