Page 209 - KDK
P. 209

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



                 toplu iş sözleşmesinin yürürlük tarihinin imza tarihinden daha sonraki bir tarihe
                 bırakılması durumunda imza tarihinde üye olmakla birlikte, yürürlük tarihinde
                 işyerinde çalışmayanlar da toplu iş sözleşmesinden yararlanamamakta (Ekmekçi,
                 1996: 122-123), imza tarihinde taraf sendikaya üye olmakla birlikte üyeliği yürürlük
                 tarihinden sonra gerçekleşen bir işçi de ancak taraf sendikaya üye olduğu tarihten
                 sonrası için toplu iş sözleşmesinden yararlanabilmekte; yararlanmanın başlangıcı
                 sözleşmenin yürürlüğünün başlangıcına kadar götürülmediği (Aktay, Geçmişe Etkili,
                 s.47, Tuğ s.161) tespit edilerek, toplu iş sözleşmesinin yürürlük tarihinde (15.06.2015-
                 31.12.2016) taraf sendika üyesi olmakla birlikte imza tarihinde (12.03.2019) sendika
                 üyeliği bulunmayan başvuranın toplu iş sözleşme hükümlerinden yararlanma talebinin
                 reddine ilişkin işlemde hukuka ve hakkaniyete aykırı bir durum bulunmadığı sonuç ve
                                                   15
                 kanaatine varılarak başvurunun Reddine  karar verilmiştir.
                 7.2.2.  Sosyal Güvenlik

                 Sosyal güvenlik hakkı, çağdaş devlet anlayışının bir sonucu olan sosyal hukuk devletinde
                 geçerli sosyal güvenlik ve sosyal adalet ilkeleri gereğince toplumdaki insanlara, insan
                 onuruna yaraşır asgari yaşam düzeyi sağlamak ve onları korumakla görevli devletten
                                                                                  16
                 bu yönde gerekli tedbirleri almasını ve teşkilatları kurmasını talep hakkıdır.   Sosyal
                 güvenlik hakkının nitelikleri ise, vazgeçilmez ve devredilmez bir hak olduğu, bu
                 haktan yararlanmanın zorunlu bulunduğu ve devletin sosyal güvenlik hakkının yaşama
                                                                      17
                 geçirilmesinde müdahalesinin gerekliliği olarak belirlenmiştir.  Nitekim Anayasa’nın
                 60’ıncı maddesinde herkesin sosyal güvenlik hakkına sahip olduğu ve devletin bu
                 güvenliği sağlayacak gerekli tedbirleri alıp teşkilatı kuracağı, 61’inci maddesinde sosyal
                 güvenlik bakımından özel olarak korunması gerekenler, 62’nci maddesinde de yabancı
                 ülkelerde çalışan Türk vatandaşlarının durumu ayrıca düzenlenmiştir.
                 Diğer taraftan, sosyal güvenlik kavramı içinde yer alıp prime dayalı katkılar üzerinden
                 güvence sağlayan sosyal  sigortalar sistemi, sigortalıların karşılaştıkları değişik riskler
                 karşısında uğradıkları geçici veya sürekli gelir kayıplarıyla gider artışlarını karşılayarak,
                 sigortalının insan onuruna yaraşır asgari yaşam düzeyini sürdürmesini sağlamaktadır.
                 Ancak, sosyal sigortaların güvence kapsamına aldığı riskler ve bu risklerin doğurduğu
                 etkilerin farklılığı, farklı sigorta kolları oluşumunu ve bu kollar üzerinden değişik
                 oranda prim tahsili ve güvence sağlanması sonucunu doğurmuştur.

                 Yukarıda bahsedilen ve herkesi kapsama gayesindeki bu yapı, içeriğindeki teknik,
                 ekonomik,  demografik,  sosyal ve  hukuki  boyutları  nedeniyle  karmaşıklaşmış  ve
                 vatandaşla idare arasında en fazla uyuşmazlığın yaşandığı alanlardan birisi olmuştur.
                 Nitekim kurulduğundan bu yana Kurumumuza yapılan  başvurular arasında sosyal
                 güvenlik alanındaki başvurular ilk sıralarda gelmektedir.

                 15  2019/19727 numaralı başvuru hakkında verilen 14.02.2020 tarihli Ret Kararı
                 16  Mehmet Akad, Teori ve Uygulamada Sosyal Güvenlik Hakkı, Kazancı Hukuk Yayınları No: 112,
                 İstanbul 1992, s. 10
                 17  Ercan Turan, Sosyal Güvenlik Hakkı, Kamu-İş, C.7, S.3, sh.319 vd.


             208 2020 YILLIK RAPOR
   204   205   206   207   208   209   210   211   212   213   214