Page 210 - KDK
P. 210
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
Geçmiş yıllarda olduğu gibi 2020 yılında sosyal güvenlik alanında Kurumumuza yapılan
başvurularda da ağırlıklı olarak; sigortalılık tescil işlemleri, sosyal güvenlik mevzuatında
zamanaşımının uygulanmasından kaynaklanan sıkıntılar, maluliyet tespit işlemlerine
karşı yapılan itirazlar, Sosyal Güvenlik Kurumu tarafından yapılan işlemler hakkında
sigortalı ve/veya hak sahiplerinin bilgilendirilmemesi, yetim aylığının kesilmesi, emekli
olan memurların hatalı hesaplanan intibaklarından doğan şikâyetler, emekli ikramiyesinin
hesaplanması işlemlerinde yaşanan sıkıntılar, sigortalılara yersiz ödendiği sonradan tespit
edilen ödemelerin geri alınması nedeniyle oluşan mağduriyetler, hizmet birleştirme
işlemlerinde Sosyal Güvenlik Kurumu ile yargı içtihatları arasındaki uyumsuzluk ve
bu kapsamdaki hak kayıpları, Bağ-Kur sigortalılarının geçmiş dönemlere ilişkin şahıs
hesaplarına yüklenemeyen dekontlar dolayısıyla oluşan sigortalı mağduriyetleri, polis
akademisinde geçen süreleri borçlanma talepleri, eksik ve geç ödenen aylıklarının yasal
faizi ile ödenmesi ve sosyal güvenlik ödemelerinin güncel değerler üzerinden ödenmesi
talepleri, vekil öğretmenlik başlangıç tarihinin sigortalılık başlangıç tarihi olarak kabul
edilmesi talepleri, idarenin denetim ve inceleme görevini gereği gibi yerine getirmemesi
nedeniyle yaşanan mağduriyetler öne çıkmaktadır.
Bunun yanında geçmiş yıllarda olduğu gibi sosyal güvenlik alanında Kurumumuza
yapılan başvurularda dostane çözüme gidilebileceği değerlendirilerek özellikle Sosyal
Güvenlik Kurumu ile iletişime geçilenlerin kayda değer bir kısmı, SGK’nın Kurumumuz
talebini hızlı bir şekilde değerlendirmesine bağlı olarak bürokratik işlem süreçlerinden
kaynaklanan zaman kaybı yaşanmaksızın olumlu şekilde sonuçlandırılabilmektedir.
Mevcut kurumsal diyaloğun, karşılıklı iş birliği ve koordinasyonun korunması ve
arttırılması yönünde gösterilen çaba, hem insan haklarının korunması ve geliştirilmesi
hem de iyi yönetim ilkelerinin uygulanması çerçevesinde her iki kurumun çalışmalarına
katkı sağlamaktadır.
7.2.2.1. Etibank’ta Geçen Çalışma Sürelerinin Emekli İkramiyesi Hesabında
Dikkate Alınması
Başvuran tarafından 15.02.1990 tarihinde 5434 sayılı Türkiye Cumhuriyeti Emekli
Sandığı Kanunu’na tabi olarak Etibank’ta çalışmaya başladığı, 14.03.1998’de söz konusu
bankanın Tasarruf Mevduatı Sigorta Fonuna devrolduğu, 14.02.2002’de özelleştirildiği,
01.04.2015 tarihinde tarafına yaşlılık aylığı bağlandığı, ancak 5434 sayılı Kanun’dan
kaynaklanan haklarının ödenmediği ifade edilerek söz konusu kanundan kaynaklanan
emeklilik ikramiyesinin ödenmesi suretiyle mağduriyetinin giderilmesi talep edilmiştir.
Kurumumuzca yapılan inceleme kapsamında, Sosyal Güvenlik Kurumu dostane
çözüme davet edilmiş olup anılan idarenin 20.04.2020 tarihli ve E.5525147 sayılı
cevabî yazısında, başvuranın çalışmalarının 27.06.1988 – 14.02.1990 arasındaki
kısmının 4/1-(a) kapsamında olduğu, 15.02.1990 – 31.01.2002 arasındaki kısmının
ise 4/1-(c) kapsamında olduğu, 01.04.1998 – 31.01.2002 arasındaki dönem için
banka tarafından kıdem tazminatı ödendiği, 15.02.1990 – 14.03.1998 arasındaki
2020 YILLIK RAPOR 209