Page 210 - KDK
P. 210

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               Geçmiş yıllarda olduğu gibi 2020 yılında sosyal güvenlik alanında Kurumumuza yapılan
               başvurularda da ağırlıklı olarak; sigortalılık tescil işlemleri, sosyal güvenlik mevzuatında
               zamanaşımının uygulanmasından kaynaklanan sıkıntılar, maluliyet tespit işlemlerine
               karşı yapılan itirazlar, Sosyal Güvenlik Kurumu tarafından yapılan işlemler hakkında
               sigortalı ve/veya hak sahiplerinin bilgilendirilmemesi, yetim aylığının kesilmesi, emekli
               olan memurların hatalı hesaplanan intibaklarından doğan şikâyetler, emekli ikramiyesinin
               hesaplanması işlemlerinde yaşanan sıkıntılar, sigortalılara yersiz ödendiği sonradan tespit
               edilen ödemelerin geri alınması nedeniyle oluşan mağduriyetler, hizmet birleştirme
               işlemlerinde Sosyal Güvenlik Kurumu ile yargı içtihatları arasındaki uyumsuzluk ve
               bu kapsamdaki hak kayıpları, Bağ-Kur sigortalılarının geçmiş dönemlere ilişkin şahıs
               hesaplarına yüklenemeyen dekontlar dolayısıyla oluşan sigortalı mağduriyetleri, polis
               akademisinde geçen süreleri borçlanma talepleri, eksik ve geç ödenen aylıklarının yasal
               faizi ile ödenmesi ve sosyal güvenlik ödemelerinin güncel değerler üzerinden ödenmesi
               talepleri, vekil öğretmenlik başlangıç tarihinin sigortalılık başlangıç tarihi olarak kabul
               edilmesi talepleri, idarenin denetim ve inceleme görevini gereği gibi yerine getirmemesi
               nedeniyle yaşanan mağduriyetler öne çıkmaktadır.
               Bunun yanında geçmiş yıllarda olduğu gibi sosyal güvenlik alanında Kurumumuza
               yapılan başvurularda dostane çözüme gidilebileceği değerlendirilerek özellikle Sosyal
               Güvenlik Kurumu ile iletişime geçilenlerin kayda değer bir kısmı, SGK’nın Kurumumuz
               talebini hızlı bir şekilde değerlendirmesine bağlı olarak bürokratik işlem süreçlerinden
               kaynaklanan zaman kaybı yaşanmaksızın olumlu şekilde sonuçlandırılabilmektedir.
               Mevcut kurumsal diyaloğun, karşılıklı iş birliği ve koordinasyonun korunması ve
               arttırılması yönünde gösterilen çaba, hem insan haklarının korunması ve geliştirilmesi
               hem de iyi yönetim ilkelerinin uygulanması çerçevesinde her iki kurumun çalışmalarına
               katkı sağlamaktadır.
               7.2.2.1.  Etibank’ta Geçen Çalışma Sürelerinin Emekli İkramiyesi Hesabında
               Dikkate Alınması

               Başvuran tarafından 15.02.1990 tarihinde 5434 sayılı Türkiye Cumhuriyeti Emekli
               Sandığı Kanunu’na tabi olarak Etibank’ta çalışmaya başladığı, 14.03.1998’de söz konusu
               bankanın Tasarruf Mevduatı Sigorta Fonuna devrolduğu, 14.02.2002’de özelleştirildiği,
               01.04.2015 tarihinde tarafına yaşlılık aylığı bağlandığı, ancak 5434 sayılı Kanun’dan
               kaynaklanan haklarının ödenmediği ifade edilerek söz konusu kanundan kaynaklanan
               emeklilik ikramiyesinin ödenmesi suretiyle mağduriyetinin giderilmesi talep edilmiştir.

               Kurumumuzca yapılan inceleme kapsamında, Sosyal Güvenlik Kurumu dostane
               çözüme davet edilmiş olup anılan idarenin 20.04.2020 tarihli ve E.5525147 sayılı
               cevabî yazısında, başvuranın çalışmalarının 27.06.1988 – 14.02.1990 arasındaki
               kısmının 4/1-(a) kapsamında olduğu, 15.02.1990 – 31.01.2002 arasındaki kısmının
               ise 4/1-(c) kapsamında olduğu, 01.04.1998 – 31.01.2002 arasındaki dönem için
               banka tarafından kıdem  tazminatı ödendiği,  15.02.1990 – 14.03.1998 arasındaki



                                                                        2020 YILLIK RAPOR  209
   205   206   207   208   209   210   211   212   213   214   215