Page 366 - KDK
P. 366

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               personele ilişkin isim, unvan ve ya sayı bilgilerine yer verilmediği, bu nedenle kadroya
               geçiş işlemi sırasında başvuran dahil bütün personelin temizlik görevlisi olarak sürekli
               işçi kadrosuna geçirildiği yönünde açıklama yapılmış olduğu görülse de; mevzuata
               göre idarenin işyerinde fiilen yapılan işe uygun meslek adı ve kodunu bildirmesi ile
               sorumlu olduğu, başvuranın geçiş işlemi yapılmadan önce ve sonra elektrik teknisyeni
               olarak çalıştığının dosyaya başvuran tarafından sunulan belgeler ve SGK’ya 2018/04
               tarihine kadar bildirilen meslek kodları ile desteklendiği, yine başvuran tarafından
               05.01.2018 tarihli Sürekli İşçi Kadrolarına Geçişte Başvuru Formunda, “en son
               çalıştığı işin niteliği” olarak “tamir ve bakım” işlerinin işaretlendiği, başvuranın
               tabi olduğu teknik şartnamede temizlik hizmetlerinin yanı sıra elektrik-elektronik
               hizmetleri  için  de  personel  görevlendirildiğinin  anlaşıldığı,  teknik  şartnamede  hangi
               işler için hangi personelin görevlendirildiğinin açıkça belirtilmemiş olmasının idarece
               şartnameye tabi tüm personelin temizlik işçisi olarak kadroya geçirilmesi yönünde
               yorumlanmasının somut olayda olduğu gibi hak kayıplarına uğranılmasına sebep
               olacağı değerlendirilmiştir. Bununla birlikte idarece başvuranın iş tanımının “Elektrik,
               arıza bakım ve onarım işleri ve Bölge Müdürlüğünce verilecek işleri yapmak” olarak
               belirtildiği  de göz  önüne  alındığında  başvuranın  meslek  kodunun temizlik  olarak
               bildirilmesi işleminin hukuka ve hakkaniyete aykırı olduğu kanaatine varılmıştır.
               Açıklanan gerekçelerle, başvuranın kadroya geçiş sürecinden önce ve sonrasında
               fiilen yürüttüğü iş ile meslek kodunun birbirine uygun olup olmadığı hususlarında
               gerekli tespitlerin yapılarak sonuçlarına göre gerekli işlemlerin gerçekleştirilmesine
               ihtiyaç bulunduğu değerlendirmesiyle Çevre ve Şehircilik Bakanlığına  Tavsiyede
               Bulunulmasına 193  karar verilmiştir.
               7.11.1.2. Askerlik Dönüşü İşe Alınmama Nedeniyle Tazminat Ödenmesi

               Başvuran, özel güvenlik görevlisi iken 27.10.2014 tarihinde askere gitmesi nedeniyle
               işten ayrıldığı, talebi üzerine kendisine kıdem tazminatı ödendiği, 03.05.2015 tarihinde
               askerlik hizmetini bitirdiği ve İş Kanunu’nun 31. maddesinin 4. fıkrasına göre tekrar
               ise başlamak istediğini terhis tarihinden itibaren 2 ay içerisinde Kuruma bildirdiği fakat
               talebinin kabul edilmediği, bunun üzerine 4857 sayılı İş Kanunu’nun 31. maddesinin
               4. fıkrasında yer alan hüküm gereği askerlik dönüşü işe alınmama tazminatı talebinde
               bulunduğu, bu iş ilişkisinin sona ermesinden sonra başvuranın 03.05.2015 tarihinde
               terhis olduğu, 16.06.2015 tarihinde İş Kanunu’nun 31. maddesinin 4. fıkrasına
               göre tekrar ise başlamak talebini Kuruma ilettiği, 02.07.2015 tarihinde bu talebinin
               reddedildiği anlaşılmaktadır.

               Kurumumuzca yapılan inceleme neticesinde, 4857 sayılı İş Kanunu’nun 31. maddesinin
               son fıkrasında, “Herhangi bir askeri ve kanuni ödev dolayısıyla işinden ayrılan işçiler bu
               ödevin  sona  ermesinden  başlayarak iki  ay  içinde  işe  girmek  istedikleri  takdirde  işveren
               bunları eski işleri veya benzeri işlerde boş yer varsa derhal, yoksa boşalacak ilk işe başka

               193   2019/20650 numaralı başvuru hakkında verilen 29.04.2020 tarihli Tavsiye Kararı


                                                                        2020 YILLIK RAPOR  365
   361   362   363   364   365   366   367   368   369   370   371