Page 366 - KDK
P. 366
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
personele ilişkin isim, unvan ve ya sayı bilgilerine yer verilmediği, bu nedenle kadroya
geçiş işlemi sırasında başvuran dahil bütün personelin temizlik görevlisi olarak sürekli
işçi kadrosuna geçirildiği yönünde açıklama yapılmış olduğu görülse de; mevzuata
göre idarenin işyerinde fiilen yapılan işe uygun meslek adı ve kodunu bildirmesi ile
sorumlu olduğu, başvuranın geçiş işlemi yapılmadan önce ve sonra elektrik teknisyeni
olarak çalıştığının dosyaya başvuran tarafından sunulan belgeler ve SGK’ya 2018/04
tarihine kadar bildirilen meslek kodları ile desteklendiği, yine başvuran tarafından
05.01.2018 tarihli Sürekli İşçi Kadrolarına Geçişte Başvuru Formunda, “en son
çalıştığı işin niteliği” olarak “tamir ve bakım” işlerinin işaretlendiği, başvuranın
tabi olduğu teknik şartnamede temizlik hizmetlerinin yanı sıra elektrik-elektronik
hizmetleri için de personel görevlendirildiğinin anlaşıldığı, teknik şartnamede hangi
işler için hangi personelin görevlendirildiğinin açıkça belirtilmemiş olmasının idarece
şartnameye tabi tüm personelin temizlik işçisi olarak kadroya geçirilmesi yönünde
yorumlanmasının somut olayda olduğu gibi hak kayıplarına uğranılmasına sebep
olacağı değerlendirilmiştir. Bununla birlikte idarece başvuranın iş tanımının “Elektrik,
arıza bakım ve onarım işleri ve Bölge Müdürlüğünce verilecek işleri yapmak” olarak
belirtildiği de göz önüne alındığında başvuranın meslek kodunun temizlik olarak
bildirilmesi işleminin hukuka ve hakkaniyete aykırı olduğu kanaatine varılmıştır.
Açıklanan gerekçelerle, başvuranın kadroya geçiş sürecinden önce ve sonrasında
fiilen yürüttüğü iş ile meslek kodunun birbirine uygun olup olmadığı hususlarında
gerekli tespitlerin yapılarak sonuçlarına göre gerekli işlemlerin gerçekleştirilmesine
ihtiyaç bulunduğu değerlendirmesiyle Çevre ve Şehircilik Bakanlığına Tavsiyede
Bulunulmasına 193 karar verilmiştir.
7.11.1.2. Askerlik Dönüşü İşe Alınmama Nedeniyle Tazminat Ödenmesi
Başvuran, özel güvenlik görevlisi iken 27.10.2014 tarihinde askere gitmesi nedeniyle
işten ayrıldığı, talebi üzerine kendisine kıdem tazminatı ödendiği, 03.05.2015 tarihinde
askerlik hizmetini bitirdiği ve İş Kanunu’nun 31. maddesinin 4. fıkrasına göre tekrar
ise başlamak istediğini terhis tarihinden itibaren 2 ay içerisinde Kuruma bildirdiği fakat
talebinin kabul edilmediği, bunun üzerine 4857 sayılı İş Kanunu’nun 31. maddesinin
4. fıkrasında yer alan hüküm gereği askerlik dönüşü işe alınmama tazminatı talebinde
bulunduğu, bu iş ilişkisinin sona ermesinden sonra başvuranın 03.05.2015 tarihinde
terhis olduğu, 16.06.2015 tarihinde İş Kanunu’nun 31. maddesinin 4. fıkrasına
göre tekrar ise başlamak talebini Kuruma ilettiği, 02.07.2015 tarihinde bu talebinin
reddedildiği anlaşılmaktadır.
Kurumumuzca yapılan inceleme neticesinde, 4857 sayılı İş Kanunu’nun 31. maddesinin
son fıkrasında, “Herhangi bir askeri ve kanuni ödev dolayısıyla işinden ayrılan işçiler bu
ödevin sona ermesinden başlayarak iki ay içinde işe girmek istedikleri takdirde işveren
bunları eski işleri veya benzeri işlerde boş yer varsa derhal, yoksa boşalacak ilk işe başka
193 2019/20650 numaralı başvuru hakkında verilen 29.04.2020 tarihli Tavsiye Kararı
2020 YILLIK RAPOR 365