Page 432 - KDK
P. 432
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
ve araçların rota takipleri yapılmasını sağlayarak işletme maliyetlerini düşürmekte,
kullanıcılara makul ücretler karşılığında daha hızlı seyahat imkânı sunarak karayolu
ulaşımında daha az yakıt ile daha verimli seyahatin yapılmasına olanak sağlamaktadır.
Bu kapsamda, ülkemiz karayolu ağında, otoyol ve köprülerde ilk olarak 1999 yılında
OGS uygulanmaya başlamış, daha sonra ise sürücülerin yanlarında taşıyabilecekleri
elektronik kartlar ile ödeme yapılması sağlanan Kartlı Geçiş Sistemi (KGS) devreye
alınmış, 01.02.2013 tarihinden itibaren ise KGS tamamen kaldırılarak yerine HGS
uygulaması başlatılmıştır
Kurumumuza geçmiş yıllarda olduğu gibi 2020 yılında da, Hızlı Geçiş Sistemi (HGS) ve
Otomatik Geçiş Sistemini (OGS) kullanan kişiler ve şirketler tarafından köprü, otoyol
ve tünel geçişlerinde; aracın plakasının sistem tarafından yanlış okunması nedeniyle
kendisine ait olmayan araca ilişkin olarak HGS cezası gelmesi, bulunduğu il sınırları
dışına aracıyla hiç çıkmadığı halde HGS cezası gelmesi, aracını devrettiği (sattığı) halde
eski aracına ilişkin olarak devir tarihinden sonra HGS cezası gelmesi, hesabında yeterli
bakiye olduğu halde sistemde yetersiz bakiye görünmesi nedeniyle HGS cezası gelmesi,
araçta HGS etiketi bulunan araca OGS ya da OGS etiketi bulunan araca HGS cezası
gelmesi, taşıma araçlarının arkasındaki kasaların (dorselerin) plakası ile taşıma araçlarının
plakasının farklı olması nedeniyle normalden fazla ceza kesilmesi, kesilen HGS ve OGS
cezalarının zamanında bildirilmemesi diğer bir ifadeyle çok geç (1 yıl sonra gibi) tebliğ
edilmesi gibi nedenlerden kaynaklı mağduriyetler yaşandığı iddiasıyla Karayolları Genel
Müdürlüğüne yönelik başvurular alınmış alınmaya da devam etmektedir.
7.17.5.3.1. Geçiş İhlali Yaptığı İçin Yazılan İdari Para Cezalarının İptali
Başvuran, daha önceden 15 Temmuz Şehitler Köprüsü’nden geçmediğini, İstanbul
Büyükşehir Belediye Başkanlığı Ulaşım Koordinasyon Merkezinin 16.05.2019
tarih ve 2019/5-1 sayılı kararı 28.12.2018 tarih ve 2018/10-1 sayılı kararı revize
ettiğini, tebliğe inandığını, ekteki belgenin gerçekliğinden dolayı 15 Temmuz Şehitler
Köprüsünden geçişlerde bulunduğunu, bu süre zarfında herhangi bir şekilde ceza ve
uyarı almadığını, geçmeye devam ettiğini, ancak KGM internet sayfasında bulunan
açıklama ve görsellerden dolayı bu duruma geldiğini, Kurumumuza güvenerek Sulh
Ceza Mahkemesine başvurmadığını, önce Kurumumuza başvurduğunu belirterek
verilen cezaların düzeltilmesini, ödediği ceza tutarının geri iadesini ve aynı geçişlerden
kaynaklı cezaların iptalini talep etmiştir.
Kurumumuzca yapılan inceleme ve araştırma ile değerlendirme neticesinde; “34 .. ….”
plakalı, yük nakli için kullanılan, N1 sınıfında kamyonet (BB VAN) cinsinde olan,
azami yüklü ağırlığının 3.000 kg olan bir araç olduğu, UKOME’nin 16.05.2019 tarih
ve 2019/5-1 sayılı kararı baz alındığında; “34 .. ....” plakalı araç kullanım amacının yük
2020 YILLIK RAPOR 431