Page 212 - 2021 Yıllık Rapor
P. 212

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               kurulması gereken adil dengenin başvurucu aleyhine bozulduğu sonucuna ulaşılmıştır.
               (Anayasa  Mahkemesinin;  2014/7601  numaralı  başvuruya  ilişkin  25/7/2017  tarihli
               kararı, 2015/7602 numaralı başvuruya ilişkin 10/5/2018 tarihli kararı, 2015/6908
               numaralı başvuruya ilişkin 27.06.2018 tarihli kararı. Kaynak: www.corpus.com.tr)

               Sigortalıların sosyal güvenliklerinin sağlanması amacıyla oluşturulan sosyal sigorta
               kurumları,  nimet-külfet  dengesi  üzerine  kurulmuşlardır.  Bu  doğrultuda,  sigortalının
               katlanması gereken külfet çalışıp primlerini ödemektir. Sosyal sigorta kurumları ise bu
               prim ödemelerinin karşılığı olarak hak kazanılan sigorta ödemesini gerçekleştirmekle
               yükümlüdürler.  Bu  nedenle,  sigortalının  ödemiş  olduğu  primlerinin  karşılığını
               alamaması sosyal güvenlik sisteminin amacıyla bağdaşmaz. Aksi bir yorum, sisteme
               duyulan güveni ortadan kaldıracağı gibi yükümlülüklerini zamanında yerine getirenlerin
               cezalandırılması  anlamına  gelecektir  ki,  bu  sosyal  adalet  duygusunun  zedelenmesine
               neden  olacaktır.  Bu  durum  ise  primlerini  ödeyen  sigortalının,  bu  ödemeye  uygun
               hakkını  elde  edememesi  sonucunu  doğurarak  nimet-külfet dengesini bozacağından
               hukuka aykırı olacaktır. (Yargıtay Hukuk Genel Kurulunun; 05.11.1997 tarihli ve E:
               1997/698, K: 1997/895 sayılı kararı, 30.03.2012 tarihli ve E: 2012/211, K: 2012/269
               sayılı kararı.)
               Bu  kapsamda  Kurumumuz  yapılan  başvurulardan,  sigortalıların  ödemiş  oldukları
               primlerin toptan ödeme yoluyla iade edilmesinde güncellenerek ödenmesinin esas
               olduğunu, bununla birlikte 5510 sayılı Kanun dönemine ait hizmet süreleri için
               yapılacak toptan ödemenin güncellenmesinde primin ait olduğu yıldan itibaren her
               yılın gerçekleşen güncelleme katsayısı ile güncelleme yapılırken; 5510 sayılı Kanun’un
               yürürlüğe girmesinden önceki döneme ait hizmet süreleri için yapılacak toptan
               ödemenin güncellenmesinde, 5510 sayılı Kanun’un yürürlüğe girdiği tarih ile toptan
               ödemenin yapılmasına ilişkin yazılı istek tarihine kadar geçen yıllar için her yılın
               güncelleme katsayısı ile güncelleme yapıldığını tespit etmiştir. Kurumumuz yaptığı
               inceleme sonucunda, ilgililerin ödemiş olduğu primlerin toptan ödeme zamanındaki
               değer kaybının telafi edilmemesi durumunda, sosyal sigortalara egemen olan nimet-
               külfet dengesinin sigortalı aleyhine bozulacağını, sigortalının ödediği primlerin karşılığı
               olan hakkını tam olarak elde edemeyeceğini, bu durumun ise bir miktar paranın
               iade  edilmesinin  söz  konusu  olduğu  durumlarda  hiçbir  zaman  göz  ardı  edilmemesi
               gereken denkleştirici adalet ilkesine aykırı olacağını ve hakkaniyeti de zedeleyeceğini
               vurgulamıştır. Kurumumuz bu sorunun toptan ödemeye konu edilen primlere ilişkin
               olarak, paranın alım gücünde oluşan değer kaybının belirlenmesi ve toptan ödeme
               tutarının ödeme tarihindeki alım gücüne denkleştirilerek ödenmesi suretiyle çözüleceği
                           75
               kanaatindedir .
               Öte  yandan,  Kurumumuz  emekli  aylığı  ve  emekli  ikramiyesi  tahsis  işlemleri
               tamamlanmasına rağmen bunlara ilişkin ödemelerin geç ödenmesi ve bu nedenle
               sigortalının hak kazandığı emekli aylığı ve emekli ikramiyesinden bu süre zarfı
               içerisinde yoksun kalması nedeniyle yasal faiz ödenmesine ilişkin başvuruyu da

               75   2021/6945 numaralı başvuru hakkında verilen 06.09.2021 tarihli Tavsiye Kararı


                                                                        2021 YILLIK RAPOR  211
   207   208   209   210   211   212   213   214   215   216   217