Page 213 - 2021 Yıllık Rapor
P. 213

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



                 incelemiş ve  Kurumun aylıkları zamanında ve eksiksiz bağlama borcuna aykırı
                 davrandığı durumlarda Yargıtay’ın yerleşik içtihatlarında da belirtildiği üzere temerrüt
                 faizi ile sorumlu olduğu sonucuna varmıştır. Bununla birlikte yüksek yargının istikrar
                 kazanmış içtihatlarının aksine Kurumun asıl alacağı öderken mevzuatta açık düzenleme
                 olmadığı  gerekçesiyle  kendiliğinden  faiz  ödemediği  görülmektedir.  Bu  hususun
                 yargılamaya konu olması durumunda ise yargılama gideri ve vekâlet ücreti ödemek
                 yanında yargı yükünün artmasına ve vatandaşların da yargılama sürelerinin uzunluğu
                 nedeniyle mağduriyet yaşamasına neden olunmakta, diğer bir deyişle Kurumun ödemek
                 zorunda olduğu miktar giderek artmakta ve bu da Kurum için ayrı bir gider kalemi
                               76
                 oluşturmaktadır .
                 Öte yandan emekli aylığının hizmet birleştirmesi yapılmadan bağlandığı durumlarda
                 aylık tahsisinde dikkate alınmayan ve Kuruma sigortalı adına ödenmiş primlerin
                 güncellenerek iadesi talepleri de bu konudaki diğer sorun alanlarındandır. Bu noktada
                 gerek Kurumumuz Tavsiye Kararları gerekse emsal yargı kararları; farklı sosyal güvenlik
                 kuruluşlarına tabi hizmetleri bulunanlar hakkında, ancak hizmetlerin birleştirilmesi
                 halinde aylık bağlanmasına hak kazanmaları durumunda hizmet birleştirmesinin
                 zorunlu olduğuna ve tek başına bir çalışmanın aylık bağlanmasına yeterli olması
                 halinde, kişinin, tüm sosyal güvenlik kurumlarına tabi hizmet sürelerini birleştirmeye
                                                77
                 zorlanamayacağına işaret etmektedir . Sonuç olarak Kurumun hizmet birleştirmesine
                 konu olmayan primleri iade etmemesi de mülkiyet hakkının ihlali anlamına gelecektir.
                 7.4.2 Çalışma Hayatı
                 Sağlıklı  ve  güvenli  bir  ortamda  çalışma  hakkı  temel  insan  haklarındandır.  Birleşmiş
                 Milletler  İnsan  Hakları  Evrensel  Bildirgesi’nin  23’üncü  maddesi  ile  her  şahsın
                 çalışmaya, işini serbestçe seçmeye, âdil ve elverişli çalışma şartlarına ve işsizlikten
                 korunmaya hakkı olduğu, herkesin, hiçbir fark gözetilmeksizin, eşit çalışma karşılığında
                 eşit ücrete hakkına sahip olduğu ve çalışan her kimsenin kendisine ve ailesine insanlık
                 haysiyetine uygun bir yaşayış sağlayan ve gerekirse her türlü sosyal koruma vasıtalarıyla
                 da tamamlanan âdil ve elverişli bir ücrete hakkı olduğu belirtilmiştir.
                 Çalışma hakkı, birçok uluslararası hukuk belgesinde yer alan temel bir haktır. Çalışma
                 hakkı, diğer insan haklarının gerçekleşmesi için şarttır ve insan onurunun ayrılmaz bir
                 parçasını oluşturur. Her birey, insan onuruna yaraşır bir hayat sürebilmek için çalışma
                 hakkına sahip olmalıdır. Anayasamızın çalışma hakkı ve ödevi başlıklı 49’uncu maddesi
                 ve ücrette adalet sağlanması başlıklı 55’inci maddesi ile devletin çalışanların yaptıkları
                 işe uygun adaletli bir ücret elde etmeleri ve diğer sosyal yardımlardan yararlanmaları
                 için gerekli tedbirleri alacağı belirlenmiştir. Bu kapsamda Covid-19 salgını döneminde
                 devletimiz tarafından alınan bir takım önlemler karşımıza çıkmakta olup söz konusu
                 uygulamalarda yaşanan birtakım aksaklıklar sebebiyle Kamu Denetçiliği Kurumuna
                 yapılan başvurularda istihdam alanı (işsizlik maaşı ödemeleri ve iş çıkış kodları), kısa
                 çalışma ödeneği, nakdi ücret desteği uygulanması hakkında yapılan başvurular çalışma
                 hayatı alanında yapılan başvurularda önemli bir yeri oluşturmaktadır.
                 76   2021/2596 numaralı başvuru hakkında verilen 29.06.2021 tarihli Tavsiye Kararı
                 77   2021/10190 numaralı başvuru hakkında verilen 06.10.2021 tarihli Tavsiye Kararı


             212 2021 YILLIK RAPOR
   208   209   210   211   212   213   214   215   216   217   218