Page 118 - 2022-Yillik-Rapor-web
P. 118
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
Metruk/Riskli Binasının Yıkım İşlemi İçin Gerekli Çalışmanın Yapılması Talebi
Başvuran, riskli binası yıkılmadığı için 2015 yılında oturduğu binayı ailesi ile birlikte
terk ederek kiraya çıktığını, bitişik nizamda 1974 yılında yapılan binanın metruk hale
geldiğini ve mahalle güvenliği açısından da tehdit oluşturduğunu belirterek yıkım işlemi
yapılmasını talep etmiştir.
İdarelerden alınan cevabi yazıların tetkikinden uyuşmazlık konusu hakkında; söz
konusu yapının ilgili idaresince metruk bina kapsamına alındığı, yıkımı için halen
yürürlükte olan Belediye Encümen kararının bulunduğu ancak henüz yanan ve yıkılan
yapılar formu düzenlenmediği ve yıkımın gerçekleşmediği anlaşılmıştır.
Bununla birlikte bitişik bina maliki tarafından açılan dava neticesinde, Kütahya İdare
Mahkemesinin kararı ile yapının riskli yapı olarak tespit edilmesine ilişkin işlem ile
yıkım ruhsatı alınarak yıkılmasının istenilmesine ilişkin işlemlerin “Ancak malik H.P’
nin Kütahya İdare Mahkemesi kararında “...numune alımlarının davacının maliki
olduğu taşınmaz içerisinde gerçekleştirilmediği, binaların statik açıdan tek bir yapı
olduğuna dair temel incelemesinin sadece tek bir kesişim noktasından yapıldığı ancak
bu kesişim noktasının davacının maliki olduğu yapı sınırında yer almadığı 6306
sayılı Afet Riski Altındaki Alanların Dönüştürülmesi Hakkında Kanun ve Uygulama
Yönetmelik’ine göre riskli yapı analizlerinin yapılmasının teknik olarak yanlış olduğu
binanın yığma yapı olarak modellenmesi gerektiği ve dolayısıyla söz konusu yapının
bu şekli ile riskli yapı olarak değerlendirilemeyeceği... “ kararı verildiğinden iptaline
karar verildiği, özetle, bitişikteki kendilerine ait binanın zarar görecek olmasının
bilirkişi raporlarıyla ve mahkeme kararıyla sabit olması nazara alınarak hakkında
verilen yıkım kararı ve yıkım ruhsatının iptalinin istendiği, Mahkeme kararı gereğini
yerine getirebilmek için yan parselden ölçüm alınması gerektiği, ancak henüz ölçümün
yapılamadığı tespit edilmiştir.
Uyuşmazlık konusuyla ilgili olarak gelinen aşamada, ilgili idaresince metruk bina
kapsamına alınan taşınmazın yıkım işlemine ilişkin Kütahya Belediye Encümeni'nce
karar alındığı ancak, aynı taşınmaz hakkında daha önce alınan riskli yapı olarak
tespit işlemi ile yıkım işleminin, Kütahya İdare Mahkemesi’nce iptal edilmesine
ilişkin gerekçelerin Belediye Encümeni'nin anılan kararında dikkate alındığına ilişkin
herhangi bir bilgiye yer verilmediği, diğer taraftan söz konusu yıkım işleminin ne
zaman gerçekleştirileceği konusunda herhangi bir süre öngörülmediği, konuya ilişkin
bir takvim/program bilgisine yer verilmediği tespit edilmiştir.
Hukuk devletinin temel ilkelerinden biri olan belirlilik ilkesine göre, yasal düzenlemelerin
hem kişiler hem de idare yönünden herhangi bir duraksamaya ve kuşkuya yer
vermeyecek şekilde açık, net, anlaşılır ve uygulanabilir olması; ayrıca kamu otoritelerinin
keyfi uygulamalarına karşı koruyucu önlem içermesi de gereklidir. Hukuk güvenliği,
normların öngörülebilir olmasını, bireylerin tüm eylem ve işlemlerinde devlete güven
duyabilmesini, devletin de yasal düzenlemelerde bu güven duygusunu zedeleyici
yöntemlerden kaçınmasını gerekli kılar.
2022 YILLIK RAPOR 117