Page 118 - 2022-Yillik-Rapor-web
P. 118

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU




               Metruk/Riskli Binasının Yıkım İşlemi İçin Gerekli Çalışmanın Yapılması Talebi
               Başvuran, riskli binası yıkılmadığı için 2015 yılında oturduğu binayı ailesi ile birlikte
               terk ederek kiraya çıktığını, bitişik nizamda 1974 yılında yapılan binanın metruk hale
               geldiğini ve mahalle güvenliği açısından da tehdit oluşturduğunu belirterek yıkım işlemi
               yapılmasını talep etmiştir.
               İdarelerden alınan cevabi yazıların tetkikinden uyuşmazlık konusu hakkında; söz
               konusu yapının ilgili idaresince metruk bina kapsamına alındığı, yıkımı için halen
               yürürlükte olan Belediye Encümen kararının bulunduğu ancak henüz yanan ve yıkılan
               yapılar formu düzenlenmediği ve yıkımın gerçekleşmediği anlaşılmıştır.

               Bununla birlikte bitişik bina maliki tarafından açılan dava neticesinde, Kütahya İdare
               Mahkemesinin kararı ile yapının riskli yapı olarak tespit edilmesine ilişkin işlem ile
               yıkım ruhsatı alınarak yıkılmasının istenilmesine ilişkin işlemlerin “Ancak malik H.P’
               nin Kütahya  İdare Mahkemesi kararında  “...numune  alımlarının davacının maliki
               olduğu taşınmaz içerisinde gerçekleştirilmediği, binaların statik açıdan tek bir yapı
               olduğuna dair temel incelemesinin sadece tek bir kesişim noktasından yapıldığı ancak
               bu kesişim noktasının davacının maliki olduğu yapı sınırında yer almadığı 6306
               sayılı Afet Riski Altındaki Alanların Dönüştürülmesi Hakkında Kanun ve Uygulama
               Yönetmelik’ine göre riskli yapı analizlerinin yapılmasının teknik olarak yanlış olduğu
               binanın yığma yapı olarak modellenmesi gerektiği ve dolayısıyla söz konusu yapının
               bu şekli ile riskli yapı olarak değerlendirilemeyeceği... “ kararı verildiğinden iptaline
               karar verildiği, özetle, bitişikteki kendilerine ait binanın zarar görecek olmasının
               bilirkişi raporlarıyla ve mahkeme kararıyla sabit olması nazara alınarak hakkında
               verilen yıkım kararı ve yıkım ruhsatının iptalinin istendiği, Mahkeme kararı gereğini
               yerine getirebilmek için yan parselden ölçüm alınması gerektiği, ancak henüz ölçümün
               yapılamadığı tespit edilmiştir.
               Uyuşmazlık  konusuyla  ilgili  olarak  gelinen  aşamada,  ilgili  idaresince  metruk  bina
               kapsamına alınan taşınmazın yıkım işlemine ilişkin Kütahya Belediye Encümeni'nce
               karar alındığı ancak, aynı taşınmaz hakkında daha önce alınan riskli yapı olarak
               tespit işlemi ile yıkım işleminin, Kütahya İdare Mahkemesi’nce iptal edilmesine
               ilişkin gerekçelerin Belediye Encümeni'nin anılan kararında dikkate alındığına ilişkin
               herhangi bir bilgiye yer verilmediği, diğer taraftan söz konusu yıkım işleminin ne
               zaman gerçekleştirileceği konusunda herhangi bir süre öngörülmediği, konuya ilişkin
               bir takvim/program bilgisine yer verilmediği tespit edilmiştir.

               Hukuk devletinin temel ilkelerinden biri olan belirlilik ilkesine göre, yasal düzenlemelerin
               hem kişiler hem de idare yönünden herhangi bir duraksamaya ve kuşkuya yer
               vermeyecek şekilde açık, net, anlaşılır ve uygulanabilir olması; ayrıca kamu otoritelerinin
               keyfi uygulamalarına karşı koruyucu önlem içermesi de gereklidir. Hukuk güvenliği,
               normların öngörülebilir olmasını, bireylerin tüm eylem ve işlemlerinde devlete güven
               duyabilmesini, devletin de yasal düzenlemelerde bu güven duygusunu zedeleyici
               yöntemlerden kaçınmasını gerekli kılar.

                                                                        2022 YILLIK RAPOR  117
   113   114   115   116   117   118   119   120   121   122   123