Page 122 - 2022-Yillik-Rapor-web
P. 122

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               somut olaya bakıldığında; mağdur A.Y.’nin hayati tehlikesi olmamakla birlikte basit
               tıbbi müdahale ile giderilemeyecek şekilde burnunda kırık hattı ve ayrıca yüzünün
               ve boynunun çeşitli yerlerinde abrazyonlar tespit edildiği, bu çerçevede A.  Y.’nin
               zarar gördüğünün, kesin ve belirgin bir zararın oluştuğunun açık olduğu; bununla
               birlikte idareye atfedilebilecek olumlu veya olumsuz bir fiilin olup olmadığı hususu
               değerlendirildiğinde, öncelikle söz konusu fiilin darp fiili olduğu, A. Y.’nin yaşadığı bu
               darp fiilinin akranı tarafından gerçekleştirildiği ayrıca A.Y.'nin tehdit olayı yaşandıktan
               sonra kimseye haber vermemesi ve kendi isteği ile okul bahesinden ayrılıp kavganın
               yaşandığı yere gitmesi karşısında idarenin olumsuz bir fiilinden bahsedilemeyeceği,
               Milli Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Kurumları  Yönetmeliğinde yer verilen okul
               güvenliği için belirlenen tedbirler çerçevesinde idarenin sorumlulukları açısından
               yapılan değerlendirme de yine olayın okul dışında gerçekleşmesi nedeniyle bu
               sorumluluktaki eksiklik nedeniyle idareye doğrudan atfedilebilecek bir kusur olmadığı
               değerlendirilmiştir. İdarenin fiili ile zarar arasında uygun bir illiyet bağının olması
               gerektiği unsuru değerlendirildiğinde, A. Y.’nin karşılaştığı zararın doğrudan akranıyla
               yaşadığı kavga sonucunda akranının fiili nedeniyle oluştuğu açık olduğundan, doğrudan
               bir illiyet bağının olduğunun söylenemeyeceği değerlendirilmiştir.
               Bu kapsamda okul yönetiminin A. Y.’nin yaşadığı darp fiili nedeniyle sorumlu olduğu
               iddiasının yerinde olmadığı sonucuna varılarak talebin reddi gerektiği sonucuna varılmış
               olsa da iyi yönetim ilkeleri yönünden yapılan değerlendirmede; Milli Eğitim Bakanlığı
               Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği’ne göre ortaöğretim kurumlarında güvenli ortamın
               sağlanmasına yönelik koruyucu ve önleyici tedbirlerin alınması ve öğrencilerin şiddetten
               korunması amacıyla rehberlik hizmetleri kapsamında okul merkezli, temel önleme
               çalışmalarının yürütülmesi, bu konuda, okul yönetiminin öğretmen, veli, çevre ile
               işbirliği  yaparak  gerekli  önlemleri alması  gerektiği;  yönetici  ve öğretmenlerce  aile
               içinde ve dışında şiddete maruz kalan, ilgisizlik nedeniyle veya zorlanarak kanunlarla
               toplumun etik kurallarına aykırı olan yollara yönelme ihtimali bulunan öğrencilerle
               ilgili gerekli önlemlerin alınması gerektiği; öğrencilerin; çevre, okul çalışanları ve diğer
               öğrenciler tarafından fiziksel ve ruhsal yönden zarar görmemeleri için dedikoduya,
               zorbalığa, tehdide, sataşmaya ve onur kırıcı her türlü lakap takılmasına karşı korunması
               konularında veli veya aileyle diğer ilgili kurum ve kuruluşlarla da işbirliği yapılarak
               gerekli tedbirlerin alınması gerektiği, bu tedbirler kapsamında okul müdürü veya
               okul öğrenci ödül ve disiplin kurulunca; okulun ve öğrencilerin güvenliğine yönelik
               alınan ihbar, şikâyet, duyumla gerekli görülen hâllerde, önceden tedbir almak, olumsuz
               öğrenci davranışlarının fiil ve suça dönüşmesini engellemek gerektiği; diğer yandan
               güvenli okul ortamının sağlanması ile öğretmen ve öğrencilerin fiziki ve psikolojik
               şiddetten korunması için iletişim araçlarıyla kamera ve alarm sistemlerinden de
               yararlanılarak gerekli tedbirlerin alınması gerektiği ve güvenliğin sağlanmasına yönelik
               personel görevlendirilmesi gerektiği ve Anayasamızın 41’inci maddesinde yer alan
               devletin, çocukların korunması için gerekli tedbirleri alacağı amir hükmü ile BM Çocuk
               Hakları Sözleşmesi’nin 3'üncü maddesinde yer alan idari makamlar tarafından yapılan
               ve çocukları ilgilendiren bütün faaliyetlerde, çocuğun yararının temel düşünce olması
               gerektiği ve devletlerin, çocukların bakımı veya korunmasından sorumlu kurumların,


                                                                        2022 YILLIK RAPOR  121
   117   118   119   120   121   122   123   124   125   126   127