Page 122 - 2022-Yillik-Rapor-web
P. 122
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
somut olaya bakıldığında; mağdur A.Y.’nin hayati tehlikesi olmamakla birlikte basit
tıbbi müdahale ile giderilemeyecek şekilde burnunda kırık hattı ve ayrıca yüzünün
ve boynunun çeşitli yerlerinde abrazyonlar tespit edildiği, bu çerçevede A. Y.’nin
zarar gördüğünün, kesin ve belirgin bir zararın oluştuğunun açık olduğu; bununla
birlikte idareye atfedilebilecek olumlu veya olumsuz bir fiilin olup olmadığı hususu
değerlendirildiğinde, öncelikle söz konusu fiilin darp fiili olduğu, A. Y.’nin yaşadığı bu
darp fiilinin akranı tarafından gerçekleştirildiği ayrıca A.Y.'nin tehdit olayı yaşandıktan
sonra kimseye haber vermemesi ve kendi isteği ile okul bahesinden ayrılıp kavganın
yaşandığı yere gitmesi karşısında idarenin olumsuz bir fiilinden bahsedilemeyeceği,
Milli Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliğinde yer verilen okul
güvenliği için belirlenen tedbirler çerçevesinde idarenin sorumlulukları açısından
yapılan değerlendirme de yine olayın okul dışında gerçekleşmesi nedeniyle bu
sorumluluktaki eksiklik nedeniyle idareye doğrudan atfedilebilecek bir kusur olmadığı
değerlendirilmiştir. İdarenin fiili ile zarar arasında uygun bir illiyet bağının olması
gerektiği unsuru değerlendirildiğinde, A. Y.’nin karşılaştığı zararın doğrudan akranıyla
yaşadığı kavga sonucunda akranının fiili nedeniyle oluştuğu açık olduğundan, doğrudan
bir illiyet bağının olduğunun söylenemeyeceği değerlendirilmiştir.
Bu kapsamda okul yönetiminin A. Y.’nin yaşadığı darp fiili nedeniyle sorumlu olduğu
iddiasının yerinde olmadığı sonucuna varılarak talebin reddi gerektiği sonucuna varılmış
olsa da iyi yönetim ilkeleri yönünden yapılan değerlendirmede; Milli Eğitim Bakanlığı
Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği’ne göre ortaöğretim kurumlarında güvenli ortamın
sağlanmasına yönelik koruyucu ve önleyici tedbirlerin alınması ve öğrencilerin şiddetten
korunması amacıyla rehberlik hizmetleri kapsamında okul merkezli, temel önleme
çalışmalarının yürütülmesi, bu konuda, okul yönetiminin öğretmen, veli, çevre ile
işbirliği yaparak gerekli önlemleri alması gerektiği; yönetici ve öğretmenlerce aile
içinde ve dışında şiddete maruz kalan, ilgisizlik nedeniyle veya zorlanarak kanunlarla
toplumun etik kurallarına aykırı olan yollara yönelme ihtimali bulunan öğrencilerle
ilgili gerekli önlemlerin alınması gerektiği; öğrencilerin; çevre, okul çalışanları ve diğer
öğrenciler tarafından fiziksel ve ruhsal yönden zarar görmemeleri için dedikoduya,
zorbalığa, tehdide, sataşmaya ve onur kırıcı her türlü lakap takılmasına karşı korunması
konularında veli veya aileyle diğer ilgili kurum ve kuruluşlarla da işbirliği yapılarak
gerekli tedbirlerin alınması gerektiği, bu tedbirler kapsamında okul müdürü veya
okul öğrenci ödül ve disiplin kurulunca; okulun ve öğrencilerin güvenliğine yönelik
alınan ihbar, şikâyet, duyumla gerekli görülen hâllerde, önceden tedbir almak, olumsuz
öğrenci davranışlarının fiil ve suça dönüşmesini engellemek gerektiği; diğer yandan
güvenli okul ortamının sağlanması ile öğretmen ve öğrencilerin fiziki ve psikolojik
şiddetten korunması için iletişim araçlarıyla kamera ve alarm sistemlerinden de
yararlanılarak gerekli tedbirlerin alınması gerektiği ve güvenliğin sağlanmasına yönelik
personel görevlendirilmesi gerektiği ve Anayasamızın 41’inci maddesinde yer alan
devletin, çocukların korunması için gerekli tedbirleri alacağı amir hükmü ile BM Çocuk
Hakları Sözleşmesi’nin 3'üncü maddesinde yer alan idari makamlar tarafından yapılan
ve çocukları ilgilendiren bütün faaliyetlerde, çocuğun yararının temel düşünce olması
gerektiği ve devletlerin, çocukların bakımı veya korunmasından sorumlu kurumların,
2022 YILLIK RAPOR 121