Page 119 - 2022-Yillik-Rapor-web
P. 119

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



                 Dolayısıyla hukuk güvenliğinin sağlanması açısından mevzuatta belirtilen süreçlere
                 ilişkin belli bir süre öngörülmesi ve bu kapsamda yapılacak iş ve işlemlerin belirlenen
                 program kapsamında tamamlanması gerekmektedir. Bu açıdan bakıldığında, Kütahya
                 Belediye Başkanlığı tarafından şikâyet konusu taşınmaz hakkında alınan kararlara ilişkin
                 işlemlerin, hukuk güvenliği ve hukuki belirlilik ilkeleri kapsamında tamamlaması ve
                 buna yönelik idari süreci hızlandırılması gerektiği tespit edilerek, söz konusu idari
                 sürecin hızlandırılması için Kütahya Belediye Başkanlığına tavsiyede bulunulmasına
                 karar verilmiştir. 26
                 Ön Ödemeli Su Sayacı Kullanımının Zorunlu Hale Getirilmesine İtiraz

                 Başvuran, Manisa Su ve Kanalizasyon İdaresinin (MASKİ), belli bir kanun hükmünü
                 gerekçe göstermeden, kendi organı olan Genel Kurulun takdir yetkisinin kullanması
                 kapsamında  almış olduğu  karar uyarınca,  yeni  binalarda su abonesi olacak kişilere
                 yönelik olarak elektronik kartlı sayaç kullanma zorunluluğu getirmesini şikâyet ederek
                 elektronik kartlı su sayacının mekanik su sayacıyla değiştirilmesini talep etmiştir.
                 Kurumumuz tarafından yapılan incelemede; MASKİ  Tarifeler  Yönetmeliği’nde
                 idarenin su sayaçlarını satın alıp aboneye satabileceğine ve sayaçların ücret bedeli
                 günün  rayiç  değerlerine  göre, Genel  Kurulca  belirlenen  esaslarda  aboneden  tahsil
                 edileceğine ilişkin hükümler bulunmakta ise de İdare tarafından bu yetki kullanılırken,
                 Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun hükümlerinin dikkate alınması gerektiği
                 değerlendirilmiştir. Mevzuattan kaynaklanan haklı bir sebep bulunmadan ve İdare
                 tarafından istenen sayaç özelliklerine ilişkin belirleme yapıldıktan sonra bu sayaçların
                 abonelerce de temin edilebileceğine ilişkin olarak tüketicilere bir tercih hakkı
                 sunulmadan, yeni bina aboneliklerinde elektronik kartlı sayaç zorunluluğu getirilmesinin
                 ve yazılı talebe rağmen değiştirilmemesinin, Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’a
                 aykırılık teşkil ettiği sonucuna varılmıştır.
                 İlgili İdare, Kurumları ile aboneler arasında imzalanan Su ve Atık Su Abone
                 Sözleşmesinde, idarenin gerekli gördüğü hallerde aboneye ait mekanik su sayacını, kartlı
                 su sayacı ile değiştirebileceğine ve bedelini aboneden talep edeceğine ilişkin hükümlerin
                 yer aldığı ve bu hükümler uyarınca da sayaçlarının idarelerince belirlenebileceğini
                 hususunu iddia etmiştir. Ancak, İdare tarafından hazırlanan ve şikâyetçiyle imzalan
                 söz konusu sözleşme, iltihaki sözleşme niteliğindedir. İltihaki sözleşmelerde, tarafların
                 sözleşme şartları üzerinde müzakere etme, sözleşmedeki bazı şartlara şerh koyma, kabul
                 etmeme gibi bir imkânı bulunmamaktadır. Bu tip sözleşmelerde ortaya çıkan genel işlem
                 koşullarıyla ilgili düzenlemelere, 6098 sayılı Türk Borçlar Kanunu’nda yer verilmiştir.
                 Adı  geçen  Kanun’da;  genel  işlem  koşullarında  yer  alan  bir  hüküm,  açık  ve  anlaşılır
                 değilse veya birden çok anlama geliyorsa, düzenleyenin aleyhine ve karşı tarafın lehine
                 yorumlanacağını, genel işlem koşullarına, dürüstlük kurallarına aykırı olarak, karşı
                 tarafın aleyhine veya onun durumunu ağırlaştırıcı nitelikte hükümler konulamayacağını

                 26   2021/18986 numaralı başvuru hakkında 15.04.2022 tarihinde verilen Tavsiye Kararı


             118 2022 YILLIK RAPOR
   114   115   116   117   118   119   120   121   122   123   124