Page 125 - 2022-Yillik-Rapor-web
P. 125

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



                 İdare tarafından her ne kadar bayi kontrolörü unvanlı personel ile memur unvanlı
                 personel arasında yapılan iş ve  kadro ücreti bakımından bir fark bulunmadığı
                 iddia edilmiş olsa da Spor  Toto  Teşkilat Başkanlığı Görev,  Yetki ve Sorumluluk
                 Yönetmelik’inde Teşkilat Başkanlığının spora dayalı bahis ve şans oyunlarına yönelik
                 mevzuata aykırı iş ve eylemlerin önlenmesi için gerekli denetimleri yapmak ve tedbirleri
                 almak esas amaçlarına ilişkin görev ve sorumlulukların bayi kontrolörlüğü şube
                 müdürlüğü  kontrolörleri  tarafından  yerine getirildiği;  bununla birlikte yürürlükteki
                 toplu iş sözleşmesinin  Teşkilat Başkanlığına verdiği yetki doğrultusunda fiilen bayi
                 denetiminde bulunmaları durumunda unvanlı personel olarak nitelendirilen bayi
                 kontrolörlerine görev tazminatı ödendiği tespit edilmiştir.
                 Dolayısıyla, başvuranın görev değişikliğinden önce ve sonraki durumu arasında gerek
                 yapılan işin niteliği gerekse de başvurana ödenen görev tazminatı, mali hakları açısından
                 başvuranın zararına bir durum oluştuğu ve kişinin bayi kontrolörlüğünden büro
                 memurluğuna görevlendirildiği işlemin işin niteliğinde esas değişikliğe neden olduğu
                 anlaşılmıştır.
                 Diğer taraftan her ne kadar, hizmet sözleşmesinde, personelin idare tarafından yapılan
                 her türlü tasarrufları peşinen kabul ettiği hususu görev ve unvan değişikliğinin gerekçesi
                 olarak idare tarafından gerekçe olarak sunulmuş olsa da,  Türk Borçlar Kanunu ve
                 4857 sayılı İş Kanunu’nun amir hükümlerine göre tarafların sözleşmenin içeriğini
                 belirleyebilme serbestliğine belirli sınırlamalar getirildiği görülmektedir. Buna göre iş
                 sözleşmesinin  içeriği, emredici hukuk kurallarına  aykırı olmamalıdır. Halbuki, idare
                 tarafından Kurumumuza iletilen İş Sözleşmesi hükümleri gerekçe gösterilerek ve 4857
                 sayılı Kanuna uygun olmayan bir şekilde esaslı iş değişikliği niteliğinde gerçekleştirildiği
                 tespit edilmiştir.
                 Kurumumuz tarafından yapılan değerlendirme neticesinde; başvuran hakkında yapılan
                 işlemin 4857 sayılı İş Kanunu’nda düzenlenen hüküm gereği esaslı iş değişikliği
                 niteliğinde olduğu değerlendirildiğinden, yapılan işlemin hukuka uygun tesis edilmediği,
                 sonuç ve kanaatine varılmıştır.

                 Ayrıca iyi yönetim ilkeleri kapsamında konu ele alındığında; işin niteliğinde yapılan
                 esaslı değişiklik işlemlerinin, işveren tarafından dürüstlük kuralına uygun biçimde
                 kullanılması gerekmektedir. Başvuranın bayi kontrolörlüğü görev tazminatı alacaklarının
                 tahsili davası açtığı tarihlerde idare tarafından başvuranın görev yerinin değiştirilmesi
                 işleminde “dürüstlük” kuralına uygun davranmadığı, tespit edilerek idarenin bundan
                 sonra bahse konu ilkeye uygun davranması önerilmiştir.
                 Sonuç olarak,  başvuran hakkında yapılan işlemin esaslı iş değişikliği niteliğinde olduğu;
                 idare tarafından başvuranın fiilen başka bir hizmette çalıştırılmasına ilişkin zorunlu
                 şartların oluştuğuna dair bir gerekçenin sunulamadığı; aksine bayi kontrolörlüğü görev
                 tazminatı alacaklarına ilişkin taraflar arasında arabuluculuk sürecinin yürütüldüğü
                 ve akabinde başvuranın alacakların tahsili davası açtığı tarihlerde, idare tarafından



             124 2022 YILLIK RAPOR
   120   121   122   123   124   125   126   127   128   129   130