Page 176 - 2022-Yillik-Rapor-web
P. 176

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               istemini açıkça ve yazılı olarak izah etmiş olan bir avukatın başvurusuyla ilgili olarak,
               vergisel işlemleri gerçekleştirme hususunda özel yetkiyi haiz vekâletname aranmasının
               hukuken yerinde olmadığı değerlendirmesinde bulunulmuştur.
               Kararda ayrıca; dava vekâletnamesi ile vekil tayin edilmiş olan bir avukatın, Mahkeme
               ilamı ile belirlenen eksiklikleri gidererek, süresi içerisinde tekrar dava açmak üzere
               talep ettiği belgelerin elde edilememesi halinde hak arama özgürlüğünün kısıtlanması
               sonucuna yol açılabileceği, avukatın mesleğin ifası için gerek duyduğu izahtan vareste
               olan  belgelerin  vergi  mahremiyetini  ihlal  kapsamında  değerlendirilmesinin yerinde
               olmadığı, aynı şekilde Avukatlık Kanunu’na dayalı bilgi ve belge istemini açıkça ve yazılı
               olarak izah ederek, müvekkillerine ait genel dava vekâletnamelerini ibraz etmiş olan
               avukattan, vergisel işlemleri gerçekleştirme hususunda özel yetkiyi haiz vekâletname
               aranmasının hukuka uyarlı olmadığı, Avukatlık Kanunu’na dayalı başvuruya olumlu
               yanıt verilmesi gerekmekte olduğu kanaatine varılmış,  idarelerce Avukatlık Kanunu
               2'nci maddesine dayalı bilgi ve belge inceleme ile belge örneği istemlerinin mevzuatta
               belirlenen usul ve esaslar dahilinde değerlendirilmesi ile bu yöndeki istemlerin etkin
               ve süratle sonuçlandırılması ve avukatlara görevlerinin yerine getirilmesinde yardımcı
               olunması  gerektiği  değerlendirilmesi  yapılarak;  Avukatlık  Kanunu  2’nci  maddesine
               dayalı bilgi ve belge inceleme ile belge örneği istemlerinin mevzuata uygun olarak
               değerlendirilmesi  ve  bu yöndeki istemlerin  etkin ve  süratle  sonuçlandırılması ile
               avukatlara görevlerinin yerine getirilmesinde yardımcı olunması hususlarında ilgili
               İdarelere tavsiyede bulunulmuştur. 31
               7.1.3 Bilgi Edinme Hakkı ve Dilekçe Hakkının Kullanımının Engellenmesi


               Türk hukukunda dilekçe ve bilgi edinme hakkı,  T.C. Anayasası’nın “Siyasi Haklar
               ve Ödevler” başlıklı Dördüncü Bölümünün 74’üncü maddesinde düzenlenmiştir.
               Buna göre, vatandaşlar ve karşılıklılık esası gözetilmek kaydıyla  Türkiye’de ikamet
               eden yabancılar kendileriyle veya kamu ile ilgili dilek ve şikâyetleri hakkında, yetkili
               makamlara ve Türkiye Büyük Millet Meclisine yazı ile başvurma hakkına ve herkes,
               bilgi edinme ve kamu denetçisine başvurma hakkına sahiptir.

               Anayasal koruma altında olan dilekçe ve bilgi edinme hakkı, yasal düzeyde ise 3071
               sayılı Dilekçe Hakkının Kullanılmasına Dair Kanun ve 4982 sayılı Bilgi Edinme Hakkı
               Kanunu ile düzenlenmiş ve söz konusu hakların kullanılma biçimleri belirlenmiştir.

               Ayrıca, bilgi edinme hakkına ilişkin olarak, Anayasa’nın 26’ncı maddesinde, herkesin,
               düşünce ve kanaatlerini söz, yazı, resim veya başka yollarla tek başına veya toplu olarak
               açıklama ve yayma hakkına sahip olduğu, bu hürriyetin Resmî makamların müdahalesi
               olmaksızın haber veya fikir almak ya da vermek serbestliğini de kapsadığı belirtilerek,
               bilgi edinme hakkının düşünceyi açıklama ve yayma hürriyetinin bir parçası olduğu
               ortaya konulmuştur.

               31   2021/14129 numaralı başvuru hakkında verilen 14.02.2022 tarihli Tavsiye Kararı


                                                                        2022 YILLIK RAPOR  175
   171   172   173   174   175   176   177   178   179   180   181