Page 175 - 2022-Yillik-Rapor-web
P. 175
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
niteliğinde bir meslek kuruluşu” olarak tanımlanmıştır. Avukatlık Kanunu 110’uncu
maddesinde ise;“Baroları ilgilendiren konularda her baronun görüşünü öğrenip, ortaklaşa
görüşmeler sonunda çoğunluğun düşünce ve görüşünü belirtmek ve Baroların çalışmalarını
ortak amaca ulaşacak şekilde tasarlayıp meslekin gelişmesini sağlamak” TBB’nin görevleri
arasında sayılmıştır. Bu ifadelerden TBB’nin barolar üzerinde eşgüdüm ve uygulamada
28
birlik sağlamaya yönelik yetkileri olduğu anlaşılmaktadır.
Bu açıklamalar kapsamında; ülkemizde mevcut barolar arasında stajyer avukat
adaylarından staj kaydiye bedeli talep edilmesi hususunda bir uygulama birliği
olmadığı, staj kaydiye bedeli adı altında Kanunda açık bir düzenlenme de olmadığı
görüldüğünden, sorunun kalıcı olarak çözüme kavuşturulması için Türkiye Barolar
Birliği’nin bu konuda barolar arasında bir uygulama birliği sağlaması adına ortak bir
çalışma yürütmesi gerektiği değerlendirilmektedir. 29
7.1.2.3 1136 Sayılı Avukatlık Kanunu’nun 2'nci Maddesi Uyarınca, Avukatın
Bilgi ve Belge Talepleri
1136 sayılı Avukatlık Kanunun 2’nci maddesinde; yargı organları, emniyet makamları,
diğer kamu kurum ve kuruluşları ile kamu iktisadi teşebbüsleri, özel ve kamuya ait
bankalar, noterler, sigorta şirketleri ve vakıfların, avukatların görevlerinin yerine
getirilmesinde yardımcı olmak zorunda oldukları, yasalarındaki özel hükümleri saklı
kalmak kaydıyla bu kurumların avukatın gerek duyduğu bilgi ve belgeleri incelemesine
sunmakla yükümlü olduğu, bu belgelerden örnek alınmasının vekaletnâme ibrazına
bağlı olduğu kurala bağlanmıştır.
Bu çerçevede, açıkça özel yetki alınmasının öngörülmediği durumlarda avukatın
müvekkilini bütün yargı mercileri, resmi daire ve kurumlar ile gerçek ve tüzel kişiler için
resmi örnek hükmünde olan genel vekâletname ile temsil edebilmesi ve kamu kurumu
ve kuruluşlarından bilgi isteme, belge inceleme ve suret alabilmesi hukuken mümkün
bulunmaktadır.
KDK, 1136 sayılı Kanunun 2’nci maddesi kapsamında avukatın idarelerden talep ettiği
bilgi ve belgelerin verilmediğine ilişkin gelen başvurularda, çözümün bir parçası olarak
idarelerle yazışmalar yaparak sorunu dostane yolla çözüme kavuşturmaktadır. 30
Bunun yanında tavsiye kararlarıyla idarelere rehber olmaktadır. Nitekim, usulüne
uygun genel dava vekâletnamesi ibraz ederek, Avukatlık Kanunu’na dayalı bilgi ve belge
28 Gürseler, Güneş, Baroların Bağımsızlığı, TBB Dergisi, Sayı 54, 2004, S. 314
29 2022/5257 numaralı başvuru hakkında verilen 06.07.2022 tarihli Tavsiye Kararı, 2022/4345 numaralı
başvuru hakkında verilen 29.04.2022 tarihli Tavsiye Kararı, 2022/4240 numaralı başvuru hakkında verilen
31.05.2022 tarihli Tavsiye Kararı, 2022/1461 numaralı başvuru hakkında verilen 06.05.2022 tarihli Tavsiye
Kararı
30 2022/13782 numaralı başvuru hakkında verilen 05.10.2022 tarihli Dostane Çözüm Kararı, 2022/10180
numaralı başvuru hakkında verilen 02.08.2022 tarihli Dostane Çözüm Kararı
174 2022 YILLIK RAPOR