Page 175 - 2022-Yillik-Rapor-web
P. 175

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU




                 niteliğinde bir meslek kuruluşu” olarak tanımlanmıştır. Avukatlık Kanunu 110’uncu
                 maddesinde ise;“Baroları ilgilendiren konularda her baronun görüşünü öğrenip, ortaklaşa
                 görüşmeler sonunda çoğunluğun düşünce ve görüşünü belirtmek ve Baroların çalışmalarını
                 ortak amaca ulaşacak şekilde tasarlayıp meslekin gelişmesini sağlamak” TBB’nin görevleri
                 arasında sayılmıştır. Bu ifadelerden TBB’nin barolar üzerinde eşgüdüm ve uygulamada
                                                                 28
                 birlik sağlamaya yönelik yetkileri olduğu anlaşılmaktadır.
                 Bu açıklamalar kapsamında; ülkemizde mevcut barolar arasında stajyer avukat
                 adaylarından staj kaydiye bedeli talep edilmesi hususunda bir uygulama birliği
                 olmadığı, staj kaydiye bedeli adı altında Kanunda açık bir düzenlenme de olmadığı
                 görüldüğünden, sorunun kalıcı olarak çözüme kavuşturulması için  Türkiye Barolar
                 Birliği’nin bu konuda barolar arasında bir uygulama birliği sağlaması adına ortak bir
                 çalışma yürütmesi gerektiği değerlendirilmektedir. 29

                 7.1.2.3 1136 Sayılı Avukatlık Kanunu’nun 2'nci Maddesi Uyarınca, Avukatın
                 Bilgi ve Belge Talepleri

                 1136 sayılı Avukatlık Kanunun 2’nci maddesinde; yargı organları, emniyet makamları,
                 diğer kamu kurum ve kuruluşları ile kamu iktisadi teşebbüsleri, özel ve kamuya ait
                 bankalar, noterler, sigorta şirketleri ve vakıfların, avukatların görevlerinin yerine
                 getirilmesinde yardımcı olmak zorunda oldukları, yasalarındaki özel hükümleri saklı
                 kalmak kaydıyla bu kurumların avukatın gerek duyduğu bilgi ve belgeleri incelemesine
                 sunmakla yükümlü olduğu, bu belgelerden örnek alınmasının vekaletnâme ibrazına
                 bağlı olduğu kurala bağlanmıştır.

                 Bu çerçevede, açıkça özel yetki alınmasının öngörülmediği durumlarda avukatın
                 müvekkilini bütün yargı mercileri, resmi daire ve kurumlar ile gerçek ve tüzel kişiler için
                 resmi örnek hükmünde olan genel vekâletname ile temsil edebilmesi ve kamu kurumu
                 ve kuruluşlarından bilgi isteme, belge inceleme ve suret alabilmesi hukuken mümkün
                 bulunmaktadır.

                 KDK, 1136 sayılı Kanunun 2’nci maddesi kapsamında avukatın idarelerden talep ettiği
                 bilgi ve belgelerin verilmediğine ilişkin gelen başvurularda, çözümün bir parçası olarak
                 idarelerle yazışmalar yaparak sorunu dostane yolla çözüme kavuşturmaktadır. 30

                 Bunun yanında tavsiye kararlarıyla idarelere rehber olmaktadır. Nitekim, usulüne
                 uygun genel dava vekâletnamesi ibraz ederek, Avukatlık Kanunu’na dayalı bilgi ve belge

                 28    Gürseler, Güneş, Baroların Bağımsızlığı, TBB Dergisi, Sayı 54, 2004, S. 314
                 29    2022/5257 numaralı başvuru hakkında verilen 06.07.2022 tarihli Tavsiye Kararı, 2022/4345 numaralı
                 başvuru hakkında verilen 29.04.2022 tarihli Tavsiye Kararı, 2022/4240 numaralı başvuru hakkında verilen
                 31.05.2022 tarihli Tavsiye Kararı, 2022/1461 numaralı başvuru hakkında verilen 06.05.2022 tarihli Tavsiye
                 Kararı
                 30    2022/13782 numaralı başvuru hakkında verilen 05.10.2022 tarihli Dostane Çözüm Kararı, 2022/10180
                 numaralı başvuru hakkında verilen 02.08.2022 tarihli Dostane Çözüm Kararı


             174 2022 YILLIK RAPOR
   170   171   172   173   174   175   176   177   178   179   180