Page 174 - 2022-Yillik-Rapor-web
P. 174

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               Kurul’un bütçeyi onaylama yetkisinin kullanımı yasa ve yönetmelikler kapsamında
               kullanılmalıdır.

               Söz konusu yetki kullanımının yasal temelini incelemek amacıyla,  Türkiye Barolar
               Birliği Avukatlık Staj Yönetmelik’inin “Amaç” başlıklı 1’inci ve “Staj Eğitiminin Temel
               İlke ve Yöntemleri” başlıklı 23’üncü maddeleri birlikte değerlendirildiğinde;
               Avukatlık stajının mesleğe henüz başlamamış stajyerler için; hukuk bilgilerini, bilimsel
               veri ve yöntemleri kullanarak somut olaylara uygulayabilmeleri, yargılama sürecine
               etkin katılım sağlayabilmeleri, meslek ilke ve kurallarına bağlı, hak arama özgürlüğünün
               yaşama geçmesi için uğraş veren, insan haklarına saygılı, demokrasi ve hukukun
               üstünlüğünden ayrılmayan, bağımsız ve özgür avukatların yetiştirilmesi için hukuksal,
               sanatsal, eğitsel olanakların sağlanma süreci olduğu, bu süreçte temel ilkenin; stajyerin
               avukatlık hukuku ve meslek kuralları bilgilerini edinebilmesi, hukuk kurallarını somut
               olaylara uygulayabilme yeterliliklerini arttırmak olduğu, bu ilke doğrultusunda staj
               eğitimi verileceği, ayrıca seminer çalışmaları yapılıp, panel, bilgi şöleni gibi kültürel
               etkinlikler düzenleneceği ifade edilmiş, ayrıca her Baronun, kendi örgütsel oluşumu
               içinde, stajyerin, özgür, bağımsız, meslek ilkelerine bağlı, uygulamada karşılaştığı
               sorunları hukuk devleti ilkelerine ve hukukun üstünlüğü kurallarına uygun olarak
               çözümleyebilecek, adil ve etkin bir yargılamaya ulaşmak amacıyla yargının kurucu bir
               öğesi olarak görev yapan avukatlar yetiştirmek için staj eğitimi çalışmaları yapacağı
               hükme bağlanmıştır.

               Diğer yandan İdare tarafından alınan Staj Eğitim Gideri Ödentisinin yasal mevzuatta
               yer almadığı, oysa bir diğer gelir kalemi olduğu ifade edilen baro keseneğinin (aidat),
               1136 sayılı Kanun’un 65’inci maddesinde düzenlendiği, bu yönüyle Kanun koyucu
               tarafından benzer bir düzenlemenin staj kaydiyesi için getirilmediği bilakis 1136 sayılı
               Kanun’da stajyerlere Barolarca yardım yapılmasına ilişkin hükümlere yer verildiği
               görülmektedir.

               Barolar tarafından staj giriş ücretlerinin alınmasının aslında; staj başvuruları, staj
               sırasındaki işlemler ve staj bitimindeki işlemler için Baro bünyesinde personel istihdam
               edilmesi, dersliklerin eğitime uygun şekilde tutulması için ayrıca temizlik gideri ve
               personel istihdamı zorunluluğu doğması, dersliklerin bulunduğu binaya kira bedeli
               ödenmesi, oluşan temizlik masrafları vb. kalemlerin, Barolara, zorunlu staj eğitiminin
               yürütülmesi kapsamında yasalarla verilen görev doğrultusunda yerine getirildiği, bir
               diğer anlatımla, işin doğasından kaynaklandığı, ilgili Kanun ve  Yönetmelik birlikte
               ele alındığında; hem staj eğitiminin amacı ve temel ilkeleri hem de kanun koyucu
               tarafından bu yönde bir irade konulmamış olması, stajyerlerden alınan staj kaydiyesinin
               yasal bir dayanağı olmadığını göstermektedir.

               Tüm bu açıklamalara ilaveten; Avukatlık Kanunun 109’uncu maddesinde  Türkiye
               Barolar Birliği  “bütün baroların katılmasıyla oluşan tüzel kişiliğe sahip kamu kurumu




                                                                        2022 YILLIK RAPOR  173
   169   170   171   172   173   174   175   176   177   178   179