Page 178 - 2022-Yillik-Rapor-web
P. 178

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               olmaksızın kabul edilmemesi halinde, fail hakkında altı aya kadar hapis cezasına
               hükmolunacağı düzenlenmiştir.

               Görüldüğü üzere dilekçe hakkının kullanılması yasa koyucu tarafından da oldukça
               önemli bir hak olarak görülmüş ve ceza hukuku alanında da hakkın kullanımının
               engellenmesi bir suç fiili olarak tanımlanmıştır.

               Gerçekten de dilekçe hakkı, bilgi edinme hakkı gibi demokratik bir hukuk devletinin
               vazgeçilmez parçası olup, hak arama özgürlüğünün de bir yansımasıdır. Kişinin istek ve
               şikâyetlerini yönetime iletmesi ve idarelere dilekçeler hakkında belli bir süre içerisinde
               cevap verme ödevi yüklemesiyle keyfiliği önleyici bir niteliğe sahiptir. Bu hakkın etkin
               bir  şekilde  kullanılması,  yalnızca  vatandaşların  ilgili mercilere  dilek  ve şikâyetlerini
               iletip çözüme kavuşturma amacını yerine getirmekle kalmaz; aynı zamanda idarelerin
               de mevcut idari işleyişten kaynaklanan dilek ve şikâyetlerden haberdar olmasına ve
               gerektiğinde söz konusu işleyişte değişikliklere gidebilmesine imkan tanır.
               Bilgi edinme hakkının usul ve esasları, 4982 sayılı Bilgi Edinme Hakkı Kanunu’nda
               düzenlemiş, Kanunun 4 üncü maddesinde Anayasa’da yer alan herkesin bilgi edinme
               hakkına sahip olduğu amir hükmü tekrarlanmıştır. Kanunun 5’inci maddesi uyarınca,
               kamu kurum ve kuruluşları ile kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşları bu
               Kanunda yer alan istisnalar dışındaki her türlü bilgi veya belgeyi başvuranların
               yararlanmasına sunmak ve bilgi edinme başvurularını etkin, süratli ve doğru
               sonuçlandırmak üzere, gerekli idarî ve teknik tedbirleri almakla yükümlü kılınmıştır.
               Kanunun temel amacı açısından serbesti kural olmakla birlikte, 4982 sayılı Kanun
               kapsamındaki bir bilgi edinme başvurusu bu Kanunun getirdiği bir istisnaya dayanılarak
               reddedilebilecektir. Bilgi edinme hakkının istisnaları Kanunun 15 ila 27’nci maddeleri
               arasında tahdidi olarak sayılmıştır. Kanunda yer alan bu istisnalar, yargı denetimi
               kapsamındaki işlemler, devlet sırrına, ülkenin ekonomik çıkarlarına, istihbarata, idari ve
               adli soruşturma ve kovuşturmaya ilişkin bilgi ve belgeler, özel hayatın ve haberleşmenin
               gizliliği, ticari sır, fikir ve sanat eserleri, kurum içi düzenlemeler, kurum içi görüş, bilgi
               notu ve tavsiyelerden oluşmaktadır.

               Kanunda yer alan bu istisnaların somut olarak belirlenmesi, bilgi edinme hakkının
               kullanımının temel amacının belirlendiği, Kanunun 1’inci maddesinde yer alan
               “demokratik ve şeffaf” yönetimin gereği olan eşitlik, tarafsızlık ve açıklık ilkelerine
               işlerlik kazandırmaktadır.

               Dilekçe ve bilgi edinme hakkı, kişilerce idarelere yöneltildiğinden ve idareleri belli
               ödevlerle yüklediğinden, idarelerin dilekçe hakkının kullanılmasını ve bilgi edinme
               hakkını engelleyen eylem, işlem, tutum ve davranışları hakkında Kurumumuza da
               şikâyet başvuruları yapılmaktadır.





                                                                        2022 YILLIK RAPOR  177
   173   174   175   176   177   178   179   180   181   182   183